Onderwerp:

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75890

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930

Tom Vink schreef :

Marco buijsman schreef :

Tom Haest schreef :

Tom Vink schreef :

leatherback schreef :

tallo O schreef : Ik zou mijn bomen zoveel als mogelijk in de schaduw plaatsen want deze warmte kunnen ze niet aan
Dit is het resultaat van de volle zon


Vervellende aanblik. Wel is het belangrijk o uit te vinden wat er mis gegaan is. Want dat is niet puur het gevolg van warmte of volle zon. Eerder van te weinig water, of te snelle overgang van schaduw naar zon. Mijn lariksen staan gewoon tot een uur of 3 in de volle zon en genieten er van. Zeer veel van de bomen die we voor bonsai gebruiken kunnen de volle zon prima hebben. Maar ze moeten er wel aan gewend zijn. Dus niet midden in de zomer naar de zon verhuizen. En de watergift goed in de gaten houden. (Al mijn bomen krijgen nu 2 keer per dag water)


Was het gietwater niet te koud?
Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de temperatuur tussen de omgeving en het water dat je toedient niet te groot is!


Of te warm. Het water dat bij mij in het eerste uit de slang komt heeft enorm warm.

Das is inderdaad wel een ding, Tom! één van mijn boompjes waarmee ik meedoe aan de mamewedstrijd has eergisteren plotseling al het loof laten verdorren. Dat terwijl hij niet kurkdroog stond: 3x per dag gaat de automatisch sproeier even aan om het vochtpeil wat omhoog te brengen. Ik ben dus bang dat het water te heet is geweest...


Dat is dus het nadeel van al dat automatisch werken he....
Mijn bomen krijgen altijd met de hand water, winter-zomer, automatisch voel je aan het water en kom je zo een dingen gelukkig niet tegen...

potjes van 1 cm diep en 6 breed houden werkende mensen niet hel hele dag vochtig..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75895

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Alhoewel mijn Acer het tot nu toe aardig heeft gedaan in de volle zon vanaf een uur of 1 'smiddags, is 36 graden en zon zoals gister toch teveel van het goede. Zag gisteravond dat een paar blaadjes helemaal opgekruld en verdord waren terwijl dat 's ochtends nog niet zo was. Ik heb hem nu meer in de schaduw gezet, nog 1 dag 36 graden en dan morgen goede regen- en onweersbuien en een keer 25 graden. Mag hij weer de volle zon in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75896

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35

Marco buijsman schreef :

Tom Vink schreef :

Marco buijsman schreef :

Tom Haest schreef :

Tom Vink schreef :

leatherback schreef :

tallo O schreef : Ik zou mijn bomen zoveel als mogelijk in de schaduw plaatsen want deze warmte kunnen ze niet aan
Dit is het resultaat van de volle zon


Vervellende aanblik. Wel is het belangrijk o uit te vinden wat er mis gegaan is. Want dat is niet puur het gevolg van warmte of volle zon. Eerder van te weinig water, of te snelle overgang van schaduw naar zon. Mijn lariksen staan gewoon tot een uur of 3 in de volle zon en genieten er van. Zeer veel van de bomen die we voor bonsai gebruiken kunnen de volle zon prima hebben. Maar ze moeten er wel aan gewend zijn. Dus niet midden in de zomer naar de zon verhuizen. En de watergift goed in de gaten houden. (Al mijn bomen krijgen nu 2 keer per dag water)


Was het gietwater niet te koud?
Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de temperatuur tussen de omgeving en het water dat je toedient niet te groot is!


Of te warm. Het water dat bij mij in het eerste uit de slang komt heeft enorm warm.

Das is inderdaad wel een ding, Tom! één van mijn boompjes waarmee ik meedoe aan de mamewedstrijd has eergisteren plotseling al het loof laten verdorren. Dat terwijl hij niet kurkdroog stond: 3x per dag gaat de automatisch sproeier even aan om het vochtpeil wat omhoog te brengen. Ik ben dus bang dat het water te heet is geweest...


Dat is dus het nadeel van al dat automatisch werken he....
Mijn bomen krijgen altijd met de hand water, winter-zomer, automatisch voel je aan het water en kom je zo een dingen gelukkig niet tegen...

potjes van 1 cm diep en 6 breed houden werkende mensen niet hel hele dag vochtig..


Dat geloof ik best Marco!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75910

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Mijn 3 Japanse Esdoorns “Acer Palmatum” de geheel groene variant, doen raar. ze ontwikkelen hier en daar nieuwe knopjes, maar de vers uitgelopen blaadjes verdrogen vrijwel direct.

Stond voorheen buiten / deels in de volle zon. Al bleek dat niet ideaal te zijn. Ze hebben daar zeker een klap van gehad gezien de blad verkleuring, maar staan reeds 3 weken in de schaduw. Temperatuur is gelijk aan in de zon. Qua watergift zijn ze goed verzorgt, staan niet te nat en zeker niet droog.

Vanwaar dan toch de uitdrogingsverschijnselen, of is er een mogelijke andere reden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Boomgroei - huidige stabiele zomerweer 5 jaren 8 maanden geleden #75913

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Teveel mest, uitdrogende wind, beestjes die aan de wortels eten, te koud of te warm water gekregen, een of andere schimmel,...

Msh eens een foto plaatsen, msh kan iemand aan de hand daarvan iets meer zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren