Onderwerp:

Wellicht een wat vreemde vraag... 5 jaren 6 maanden geleden #76653

  • Cornelissen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Al geruime tijd heb ik een voorliefde voor Bonsai bomen. Dit gezien hun prachtige vormen en het feit dat sommige van deze bomen prima binnenshuis gegroeid kunnen worden.

Graag zou ik dan ook beginnen met Bonsai om zo een stukje natuur/ iets levends in huis te halen. Mijn vraag waar de titel naar toe doet verwijzen, gaat over het kostenplaatje. Ik vroeg mij namelijk af wat (ongeveer) de maandelijkse kosten van een Bonsai zijn? Dit gezien het feit dat ik meerdere hobby’s heb en dan wellicht keuzes moet gaan maken.

Ook vroeg ik mij af of onregelmatige werktijden de groei van een Bonsai belemmeren? Gelet op de verzorging die daardoor op wisselende tijden kan plaatsvinden.

Ik heb overigens geen ervaring met Bonsai of tuinieren. Wel begrijp ik dat een Bonsai voor langere tijd is. Daarom wil ik ook goed weten waar ik aan begin en mocht ik beginnen dan wil ik het graag goed doen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Gr, Cornelissen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wellicht een wat vreemde vraag... 5 jaren 6 maanden geleden #76654

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik vrees dat ik je wereld kapot ga naken. Geen enkele bonsai doet het binnenshyis goed. Als ke iets voor binnen wilt, zou ik niet aan bonsai beginnen. Voor bonsautechnieken heb je op en top gezonde bomen nodig. Dat redt je binnenshuis niet.

Qua kosten.. ik geeft op jaarbasis enkele tientjes uit, afgezien van schalen of bomen. Bij schalen of bomen kan je kiezen hoeveel je uit wilt geven..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wellicht een wat vreemde vraag... 5 jaren 6 maanden geleden #76659

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

leatherback schreef : Ik vrees dat ik je wereld kapot ga naken. Geen enkele bonsai doet het binnenshyis goed. Als ke iets voor binnen wilt, zou ik niet aan bonsai beginnen. Voor bonsautechnieken heb je op en top gezonde bomen nodig. Dat redt je binnenshuis niet.

Qua kosten.. ik geeft op jaarbasis enkele tientjes uit, afgezien van schalen of bomen. Bij schalen of bomen kan je kiezen hoeveel je uit wilt geven..


...what he says :) ( maar dan zonder typfouten :-) ;-) Sry LB, kon er even niet aan weerstaan)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LucRoux.

Wellicht een wat vreemde vraag... 5 jaren 6 maanden geleden #76660

  • Cornelissen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0

leatherback schreef : Ik vrees dat ik je wereld kapot ga naken. Geen enkele bonsai doet het binnenshyis goed. Als ke iets voor binnen wilt, zou ik niet aan bonsai beginnen. Voor bonsautechnieken heb je op en top gezonde bomen nodig. Dat redt je binnenshuis niet.

Qua kosten.. ik geeft op jaarbasis enkele tientjes uit, afgezien van schalen of bomen. Bij schalen of bomen kan je kiezen hoeveel je uit wilt geven..


De onderstaande verwarring zal komen door mijn ontwetendheid. Maar de Ficus en Chinese iep worden toch verkocht als “binnen boom”?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wellicht een wat vreemde vraag... 5 jaren 6 maanden geleden #76662

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ja en de verkopers ervan weten 98% van de keren er net zoveel van als u ;)
Een iep heeft winter rust nodig.

Wellicht is er binnen wel wat mogenlijk met groeilampen en iets om de luchtvochtigheid omhoog te houden vrij ingewikkeld en nog steeds geen garantie op succes...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wellicht een wat vreemde vraag... 5 jaren 6 maanden geleden #76663

  • Cornelissen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0

dennisfranx schreef : Ja en de verkopers ervan weten 98% van de keren er net zoveel van als u ;)
Een iep heeft winter rust nodig.

Wellicht is er binnen wel wat mogenlijk met groeilampen en iets om de luchtvochtigheid omhoog te houden vrij ingewikkeld en nog steeds geen garantie op succes...


Zou ik mogen vragen wat jullie een beginner zouden aanraden. Welke geen tuin of balkon bij zijn woning heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wellicht een wat vreemde vraag... 5 jaren 6 maanden geleden #76665

  • Kennis Daniel
  • Kennis Daniel's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 193
  • Ontvangen bedankjes 36
Een ficus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wellicht een wat vreemde vraag... 5 jaren 6 maanden geleden #76666

  • TPVerheijke
  • TPVerheijke's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 17
  • Ontvangen bedankjes 0
Je kunt gaan voor een Ficus Ginseng, die overleeft prima binnen. Maar dit is eigenlijk eerder een kamperplant dan een bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wellicht een wat vreemde vraag... 5 jaren 6 maanden geleden #76668

  • Reddevil
  • Reddevil's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 78
Van een Ficus Benjamina kun je best een leuk boompje van maken.
Je kunt met vormen en veel geduld wel wat maken.
Deze zijn bij alle tuincentrums te koop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wellicht een wat vreemde vraag... 5 jaren 6 maanden geleden #76673

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Zoals je leest is 'bonsai' geen binnenhuisactiviteit. Je kan je dan hoogstens richten op verhoutende, meestal tropische, kamerplanten waar je bonsaitechnieken op toepast. Vooral Ficus staat dan in de eerste rij. Wat Ficus ginseng genoemd wordt, met van die dikke wortels, en verkocht wordt als bonsai, is meestal geënt en is door die wortels meer dan een vloek bij bonsaiïsten.
Wil je binnenshuis bij gebrek aan een plaats buiten, met Ficus benjaminica aan de slag dan kan je die in een tuincentrum, of Ikea als gewone kamerplant wel eens kopen. Geef niet meer geld uit aan een plant waar ze de naam 'bonsai' op geplakt hebben. Lees op deze site de "bonsai" adviezen en verzorging voor de vorming van je plant.
Je zal dus wat hier gezegd wordt moeten afwegen tegenover je huidige hobby's.
Mijn reactie is vooral bedoeld om je een 'opstap' te geven naar echte bonsai.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cornelissen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts