Onderwerp:

Op zoek naar leesvoer! 5 jaren 6 maanden geleden #77116

  • HappyLittleTree
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Allemaal,

Ik heb de laatste tijd de zin om een aantal bonsai bomen te kweken en te onderhouden.
Waarom: omdat het me rustgevend lijkt en uiteraard de schoonheid van een zelf gekweekte boom!
Nu had ik her en der al wat gelezen en las dat wanneer je een zaailing als basis gebruiken wil je de eerste paar jaar niets aan moet doen.
Dus bij Aliexpress wat zaden (japanse esdoorn) besteld en die staan nu buiten in potten te wachten tot het voorjaar wordt.
Tevens heb ik de laatste paar weken eikels en esdoornzaden van de grond geraapt en die liggen ook in een bakje aarde te wachten op ontkiemen.

En daar het nu dus afwachten is ben ik op zoek naar een goed boek over bonsai bomen van "beginners" niveau tot aan "pro".
En ja .... ik heb al gegoogled, maar dan zie je een boek over bonsai en het zegdt me niets!
Ik zou graag van jullie een aantal aanbevelingen willen hebben welk(e) boek(en) ik zou moeten aanschaffen.
Dus boeken waar jullie op terug kijken en van zeggen: "daar staat alles in wat je moet weten!"
En het liefst wel met illustraties. Dan kan ik me er een beter beeld bij vormen hoe een bepaalde techniek uitgevoerd moet worden.
Maar goed daar is youtube ook goed voor.

Oh....en ik ben benieuwd hoe je mos onderom de wortel kunt creeëren. Moet je dat ook kweken? komt dat vanzelf?

Alvast bedankt voor het reageren,

Met vriendelijke groeten Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op zoek naar leesvoer! 5 jaren 6 maanden geleden #77117

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Welkom op het forum!
Goed dat je je eerst wat wilt verdiepen!
een goed boek er zijn er velen... ik heb er hier een aantal liggen die ik al meermaals heb gelezen
Ik zal ze binnenkort eens even doorbladeren om te kijken welke voor een beginner goed zijn om eens door te lezen voor een zacht prijsje mogen ze eventueel ook weg omdat ik er eigenlijk niks mee doe..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HappyLittleTree

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op zoek naar leesvoer! 5 jaren 6 maanden geleden #77118

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Welkom.

Ik heb ook enkele boeken te koop. 5€ per boek.
Bij interesse kun je mijn mail vinden op mijn profiel of via facebook.








Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: HappyLittleTree

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

Op zoek naar leesvoer! 5 jaren 5 maanden geleden #77261

  • HappyLittleTree
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Dennis, Hallo Tom,

ik ben met name opzoek naar boeken die gedetailleerde beschrijvingen geeft wat men moet doen, maar ook waarom men dat moet doen.
Ik houd me aanbevolen om boeken over te nemen.

Met vriendelijke groeten,
Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by HappyLittleTree.

Op zoek naar leesvoer! 5 jaren 5 maanden geleden #77264

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
In boeken kan je veel leren, maar niet alles.
Meestal is het een korte beschrijving van technieken.
In de ene boek al beter uitgelegd dan de andere. Ik heb ze in het begin gebruikt om te weten wat wat is, maar gedetailleerde beschrijvingen heb ik er niet in gevonden.
Alles achter doen wat beschreven is is dan ook geen goed gedacht. De vraag is of de boom er wel klaar voor is voor bepaalde technieken.
Dat zal je niet in een boek vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op zoek naar leesvoer! 5 jaren 5 maanden geleden #77268

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ook In de boeken die ik heb word van elke techniek wel uitgelegd met plaatjes en text hoe je deze toepast en wat het doel er van is echter niet super gedetaileerd meer de basis dingen van de verschillende technieken opzich wel goed om kennis met de verschillende technieken te maken.

Er zijn van elke techniek trouwens ook super veel filmpjes die wel gedetaileerd zijn te vinden op YouTube echter let wel op dat niet alle filmpjes betrouwbaar zijn, die van o.a. graham potter vind ik stuk voor stuk goed en erg leerzaam en ook is het klimaat in de uk ongeveer hetzelfde als hier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op zoek naar leesvoer! 5 jaren 5 maanden geleden #77344

  • Ryan
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
www.bonsaifocus.com/nl

Het internationale magazine voor beginners en experts.

Hopelijk heb je er wat aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op zoek naar leesvoer! 5 jaren 5 maanden geleden #77366

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik verzoek eenieder om dit boek aan te schaffen of bij een bibliotheek te halen.
De oude versie is hier te vinden in PDF vorm exa.unne.edu.ar/biologia/fisiologia.vege...ysiologyTaiz2002.pdf

Probeer, zoals anderen aangeven, alles terug te vertalen naar jouw eigen planten. Dat men op youtube dikke takken afzaagt en gigantisch veel ingrepen doet op een reeds ontwikkelde boom, betekent niet dat je het zelfde trucje kunt doen op een zaailing. Je kunt het altijd proberen natuurlijk, met soms een interessant resultaat. Maar, het verschil tussen een dode boom en een levende kan soms flinterdun zijn.
Dat is een hoofdelement wat je niet zomaar mee krijgt in ieder boek. Als je rond zoekt vind je ongeveer een paar honderd verschillende technieken met allemaal ongeveer dezelfde uitkomst. Het verschil zit hem niet alleen in het stadium van de boom, maar ook het beoogde doel.

Ik adviseer veel beginnende tuinders, en ook de mensen die hun rugzakje met kennis vol lijken te hebben, om gewoon eens wat kruiden en 'simpeler' spul te kweken. Planten vertellen veel aan de buitenkant, als je tenminste weet waarnaar je moet kijken. Dat is vaak het moeilijkste kunstje; het leren lezen van planten.
Zodra dat eenmaal goed gaat - en daarvoor moet het een paar keer fout gegaan zijn - dan is vrijwel alles behalve snoei vanzelfsprekend.
Google bijvoorbeeld eens op 'tomato leaf deficiency'. Je zult zien dat een tomatenplant dezelfde signalen geeft als een dennenboom; gele bladpunten wijzen vaak op een te natte bodem of een stikstof-probleem (veel vaker op een combinatie). Er zullen weinig bonsaiboeken zijn die jou die basis voorschotelen. Die basis is echter essentieel bij het oplossen van problemen. Het is super tof dat we heel makkelijk kunnen zien hoe een 150 jaar oude Japanse dennenboom gebalanceerd en uitgedund wordt, maar als we onze planten niet voorbij de 15 maanden krijgen, dan heeft dat weinig zin en zal het meer frustratie opwekken dan oplossen.

Ik heb hoogopgeleide tuinders meegemaakt die zulke basis misten. Ik mag niet in details treden, maar ze lieten hun personeel 2 uur extra werk verrichten en schaften voor 10.000 euro materialen aan terwijl de oplossing zo simpel was als twee bakstenen onder een pot zetten. De oplossing was ook daadwerkelijk twee bakstenen in dit geval. Het heeft 4 jaar geduurd voordat iemand met die suggestie kwam.. Ondertussen was het bedrijf wel 40.000 euro armer, bovenop het dagelijkse uurloon. Door in plantentermen te denken en te redeneren, hebben ze het voor een paar centen op kunnen lossen. Ik vind boeken heilig, begrijp me niet verkeerd. Maar een flinke dosis praktijkkennis is ook goud waard. Die kennis doe je pas op door aan de slag te gaan en bij te houden wat bepaalde acties als resultaat geven. Dat hoeft niet altijd met een bonsaiboom, want om wat bonsai-professionals te quoten: Physiology is physiology.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman, HappyLittleTree

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Op zoek naar leesvoer! 4 jaren 10 maanden geleden #81064

  • HappyLittleTree
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Ben al even niet meer hier op het forum geweest, maar ik heb onlangs voor mijn verjaardag een mooi boek van mijn vrouw gekregen:
BONSAI, het complete handboek van Harry Tomlinson!

Bijlage niet gevonden


Voorlopig heb ik even genoeg leesvoer.
En ik ben regelmatig youtube filmpjes aan het bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren