Onderwerp:

Bijna alles gelezen, nu voorstellen! 5 jaren 4 maanden geleden #77846

  • tinusje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Hallo allemaal!

Inmiddels lees ik al tijden mee hier, ik zal mij nu maar eens -zeer uitgebreid- voorstellen.

Afgelopen winter werd ik plots gegrepen door het bonsai-virus. Was een beetje aan het zoeken naar leuke zaadjes voor in de tuin, iets aparts om te telen, doorklikken en een halve nacht bonsaifilmpjes gekeken. Eerlijk gezegd had ik er een verkeerd beeld bij, stokoude, wijze Japanner, staart een paar uur in trance naar nog oudere boom, knipt 2 blaadjes af en terug naar de tempel sereen zitten wezen.

Ik ben zeer geïnteresseerd in alles dat groeit en bloeit, als kind al tropisch aquarium, sinds jaar of 10 gek met mijn tuintje, vogeltjes, hertje in het bos, buizerd langs de snelweg, fantastisch allemaal. En nu dus bonsai. Wat jammer dit ik al 46 ben! Had al zaailingen tot mooie bomen kunnen opkweken. Mijn ambities zijn niet overdreven groot hoor. Als ik de bomen en reacties van jullie zie, tja, eredivisie of hoger, ik trap net tegen een balletje. Ik vind het gewoon erg leuk om alles te zien groeien en ontwikkelen. Dus voorlopig zal het vooral beetje aanklooien met struikjes en zo zijn.

Laatste jaar heb ik bijna het hele forum gelezen geloof ik, ook de Engelstalige, half YouTube gezien, schapje met boeken. Over soorten, grondmengsel, technieken, alles kan je vinden, bekijken of nalezen. Maar wat ik écht moeilijk vind is het eenvoudig 'zien' van een bonsai in een struikje of boom. Prop ik niet gewoon een klein struikje in een potje? Is het bonsai vanwege het potje waar hij in staat? Internet en boeken vol met prachtbomen, maar loop ik naar buiten naar mijn Japanse esdoorn die al een jaar of 6 in een grote pot staat...tja. Ik weet het niet. Nu is die esdoorn wel veilig tot ik het gevoel heb dat ik weet wat er mee te doen, zo heb ik mijn vriendin beloofd ;-). Ik ga er voorlopig ook geen kapitalen aan besteden. Van tuincentrum, uit eigen tuin gehaald, braakliggend terrein afspeuren en ook behoorlijk wat zaaien. Dus tja, een monumentale boom gaat er echt nog niet inzitten. Misschien over een jaar of 10.

Helemaal enthousiast ben ik trouwens over groepjes, bosjes, en landschapjes. Voor zover het geen Vietnamese kitsch is dan. En als beginneling kan dat erg leuk zijn denk ik. Heb inmiddels een aantal haagbeukjes in verschillende maten gekocht, meest met kale wortel, dus dat wordt nog even een dingetje. Zou natuurlijk langzaam aan moeten doen maar ik wil in het voorjaar toch echt een bos planten. Wel nog in een diepe bak, zit ook te denken om er paar dicht bij elkaar te zetten en enigszins apart te houden, in half afgeknipte potjes of zo, dan met beetje substraat er overheen voor het zicht. En dan paar jaar voorzichtig verkleinen, herschikken en zo. Leuk wat miniplantjes, rotsen of mos erbij. Dat maakt bonsai trouwens nog mooier, ook accentplantjes, potjes, zelf aan de gang met cement, op vakantie stenen meenemen, uit de trein naar de bomen en bosjes kijken, het heeft echt mijn blik veranderd.

Nog even paar projectjes:
- Mijn enige 'echte'aankoop, op de open dag bij Lodder, ulmusje voor 7,-. Klont klei, amper wortels maar verpot en groeide deze zomer als kool. De takken zitten wel raar gedraaid om de kruin heen, zal wel de teelmethode zijn, maar daar gaat aan gewerkt worden.
- Had al jaar of 6 struik rozemarijn staan, nou, die heeft het geweten dit voorjaar. Lijkt als bonsai natuurlijk nergens op,, maar groeit en bloeit goed in zijn potje. In leven houden was dit jaar de ambitie.
- Dwergkwee,krentenboompje, paar soorten jeneverbes, allemaal flink gesnoeid en in grote pot, kijken volgend voorjaar.
- Berkje yamadori! Ben benieuwd of hij uitloopt in het voorjaar
- Gezaaid: valse christusdoorn (elk jaar tuin vol peulen), judasboom, iep, esdoorn, sequoia, soort conifeertje. Ach sommigen zijn niet echt geschikt maar leuk om ze te zien groeien. En misschien t.z.t. in landschapje of zo.
- Nog paar struikjes, maar die zijn om snoeien en bedraden te oefenen.

Nou dat was een heel verhaal! Bedankt voor het lezen, ga nog even uitvogelen hoe ik foto's kan uploaden en lees weer gezellig met jullie mee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bijna alles gelezen, nu voorstellen! 5 jaren 4 maanden geleden #77847

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Welkom!
Ik denk dat het een wijze keuze is geweest dat je eerst goed hebt ingelezen en dus niet zomaar wat doet!
Bomen in leven houden is stap een en een hele belangrijke dus goed bezig ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tinusje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bijna alles gelezen, nu voorstellen! 5 jaren 4 maanden geleden #77848

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ook welkom van mij.

Een goede start, dat mag gezegd. Blijf je tijd nemen, stop vooral niet met naar grote bomen te kijken, bekijk welke je mooi vindt en probeer dat te vertalen in je ( toekomstige ) bonsai.
Kleine opmerking: niet de boompjes voor je bos in een potje in een bak bij elkaar zetten,de wortels gaan zo helemaal in elkaar draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bijna alles gelezen, nu voorstellen! 5 jaren 4 maanden geleden #77849

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Welkom en vooral veel plezier.
Dat is inderdaad een hele boterham wat je geschreven hebt.
Ik zeg het hier ook nog eens, al aan een vereniging gedacht.
Mensen met wat meer ervaring kunnen je helpen om een bonsai in een struik te zien.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tinusje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bijna alles gelezen, nu voorstellen! 5 jaren 4 maanden geleden #77850

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Wees welkom, eindelijk iemand die eerst zint voor hij begint. Heel veel plezier in the waiting game ! ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tinusje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bijna alles gelezen, nu voorstellen! 5 jaren 4 maanden geleden #77924

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1

tinusje schreef :
Eerlijk gezegd had ik er een verkeerd beeld bij, stokoude, wijze Japanner, staart een paar uur in trance naar nog oudere boom, knipt 2 blaadjes af en terug naar de tempel sereen zitten wezen.


:-)

Lijkt me wel een goede aanpak ... en totaal tegenovergesteld van mijn "aanpak".

Ik kende bonsai van de originele Karate Kid film, maar dacht dat het één of andere mytische boom was. Na verloop van tijd eigenlijk totaal vergeten dat er zoiets bestond als bonsai ... tot ik een dikke maand geleden een mail kreeg van een veilinghuis dat er Bonsai werden verkocht. Dit was een uurtje voor de veiling eindigde dus ik snel snel op zoek naar een klein boompje dat ik binnen op de secretaire kon zetten. Uiteindelijk werd het een satsuki azalea.

En dan dus beginnen lezen ... en merken dat ;

- Tiens, die krijgt bloemen !
- Ai, dat is eigenlijk voor buiten ?
- Oei, dat mag geen kraantjeswater krijgen ?

Ondertussen al veel gelezen, een regenton gekocht en geïnstalleerd, een paar paniekaanvallen gehad (oh nee, wortelrot), ... en we zijn nog maar een maandje verder. Voor iemand die tot een maand geleden nog nooit een plant of zo had gehad, laat staan verzorgd, is het dus wel even wennen. Maar we doen ons best en hopelijk overleeft m'n bonsai. Ik heb me alvast ingeschreven in een club en ben vastbesloten hier een leuke hobby van te maken :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bijna alles gelezen, nu voorstellen! 5 jaren 4 maanden geleden #77944

  • tinusje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Hallo, bedankt voor jullie reacties!. Ik kijk er naar uit om t.z.t. eens wat creaties te laten zien.

@ StefBonsai, leuk, nog een groentje! Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bijna alles gelezen, nu voorstellen! 5 jaren 4 maanden geleden #77946

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
Welkom op het forum.
Als je nu begint met zaaien heb je over 20 jaar op je 66ste (zowat de gemiddelde leeftijd in de 2 clubs waar ik bij ben) mss een hoop mooi zelfgekweekt materiaal. Ben er vorig jaar ook pas mee begonnen. En mijn tuin/serre staat nu vol met zaailingen :)

StefBonsai schreef : Ik heb me alvast ingeschreven in een club en ben vastbesloten hier een leuke hobby van te maken :-)


Toevallig ingeschreven bij 't Veerle waar je wss je Azalea gekocht hebt? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Fonz.

Bijna alles gelezen, nu voorstellen! 5 jaren 4 maanden geleden #77964

  • StefBonsai
  • StefBonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1

Fonz schreef : Welkom op het forum.
Als je nu begint met zaaien heb je over 20 jaar op je 66ste (zowat de gemiddelde leeftijd in de 2 clubs waar ik bij ben) mss een hoop mooi zelfgekweekt materiaal. Ben er vorig jaar ook pas mee begonnen. En mijn tuin/serre staat nu vol met zaailingen :)

StefBonsai schreef : Ik heb me alvast ingeschreven in een club en ben vastbesloten hier een leuke hobby van te maken :-)


Toevallig ingeschreven bij 't Veerle waar je wss je Azalea gekocht hebt? :)


Voorlopig hou ik het bij mijn Azalea ; we gaan in de loop van 2019 verbouwen en pas nadien kan ik een tandje bijsteken qua bonsai.
Gezien mijn non-kennis is dat een goede zaak :-)

Huidige leeftijd + 20 jaar => perfect op schema om dan als 67 jarige er al wel iets van af te weten.

Zaaien lijkt me wel wat te lang duren, ben al wel overal aan't kijken waar ik stekken kan afknippen. En om volgend jaar direct te kunnen beginnen, denk ik aan een prébonsai Japanse esdoorn.

Heb me ingeschreven bij de Vlaamse Bonsaivereniging, club Antwerpen. indien het mogelijk is, zal ik vanaf 02/2019 een cursus gaan volgen bij de club van Deinze.

Tot dan proberen we onze Azalea in leven te houden :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bijna alles gelezen, nu voorstellen! 5 jaren 4 maanden geleden #77968

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

StefBonsai schreef :

Fonz schreef : Welkom op het forum.
Als je nu begint met zaaien heb je over 20 jaar op je 66ste (zowat de gemiddelde leeftijd in de 2 clubs waar ik bij ben) mss een hoop mooi zelfgekweekt materiaal. Ben er vorig jaar ook pas mee begonnen. En mijn tuin/serre staat nu vol met zaailingen :)

StefBonsai schreef : Ik heb me alvast ingeschreven in een club en ben vastbesloten hier een leuke hobby van te maken :-)


Toevallig ingeschreven bij 't Veerle waar je wss je Azalea gekocht hebt? :)


Voorlopig hou ik het bij mijn Azalea ; we gaan in de loop van 2019 verbouwen en pas nadien kan ik een tandje bijsteken qua bonsai.
Gezien mijn non-kennis is dat een goede zaak :-)

Huidige leeftijd + 20 jaar => perfect op schema om dan als 67 jarige er al wel iets van af te weten.

Zaaien lijkt me wel wat te lang duren, ben al wel overal aan't kijken waar ik stekken kan afknippen. En om volgend jaar direct te kunnen beginnen, denk ik aan een prébonsai Japanse esdoorn.

Heb me ingeschreven bij de Vlaamse Bonsaivereniging, club Antwerpen. indien het mogelijk is, zal ik vanaf 02/2019 een cursus gaan volgen bij de club van Deinze.

Tot dan proberen we onze Azalea in leven te houden :-)


Bij de leie dus.
We zullen elkaar daar nog tegenkomen.:cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts