Onderwerp:

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78582

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hoi allemaal
om vervuiling van draadjes te voorkomen met discussies over persoonlijke voorkeuren die verder niets te maken hebben met het onderwerp waar het draadje voor is opgestart en er dus voor zorgen dat er na de eerste post niet 4 pagina's volgen met woordenwisselingen die totaal off topic zijn maak ik even dit draadje aan.

het werkt vrij simpel, wilt u discusseren over een reactie van iemand klik dan bij het bericht waar u op wilt reageren op de quote knop, kopieer de gehele tekst en ga naar dit draadje toe, plak de gekopieerde tekst in het reactie vakje, voeg u reactie hierbij en plaats hem dan hier.

hopelijk kunnen we het allemaal opbrengen om ondanks verschillende meningen elkaar toch te respecteren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78583

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
laat ik dan even een voorbeeldje geven:

BPost schreef : Aha nu snap ik het, als ik het goed begrijp moet ik dus eerst aan de hand van wat foto’s worden beoordeeld of ik hier wel recht van spreken heb, of ik er wel bij mag horen. Dat wat er dan op die foto’s staat doet er schijnbaar niet helemaal toe want ik zie hier toch regelmatig bomen voorbij komen die niet door de eigenaren zelf maar hoofdzakelijk door hun leraren worden gevormd. Niets mis mee want als je zelf het talent niet of niet voldoende hebt kun je zo altijd nog wat bijleren. Dat je dan een beetje loopt te pronken met andermans veren vergeten we dan maar even. Waar ik dan wel veel moeite heb is dat er hier een klein groepje heren aan het bepalen is wie wel of niet bij de club mag horen. Mijn doel was hier alleen wat van mijn ervaringen te delen niet om andermans ego’s in de weg te staan.


Ook ik volg les en heb een paar bomen die ik samen met mijn lesgever heb gevormd, snoeien, bedraden etc doe ik altijd helemaal zelf en dan word de boom eerst besproken wat de opties zijn voordat er overgegaan word tot het vormen zelf ook als ik het er niet mee eens ben dan zeg ik dat eerlijk en word er gekeken naar wat ik dan wel wil het zijn tenslotte mijn bomen, zoals u aangeeft leer ik daar inderdaad een hoop van maar om nou te zeggen dat ik dan geen talen zou hebben ben ik het niet mee eens en de meeste bomen vorm ik gewoon zelf... tuurlijk is er ruimte voor verbetering en ga ik nu mijn 4e jaar in met de hobby en zal ik (hopelijk) steeds meer inzicht krijgen om mijn projecten te blijven verbeteren.

natuurlijk heeft niet iedereen even veel talent of aanleg voor artestieke inzichten daar ben ik het wel mee eens.
kijk eens naar schilderen dat kan ook niet iedereen die dat doet als hobby even goed maar door het te blijven proberen zal iemand hier uiteindelijk toch beter in worden en steeds mooiere dingen kunnen maken.

tuurlijk zoals met alles zijn er nog de mensen die simpelweg wel talent of aanleg voor bepaalde dingen hebben en vanaf het eerste schilderij prachtige dingen kunnen maken, prachtig kunnen zingen zonder zanglessen, een instrument kunnen bespelen, goed zijn in bepaalde sporten en ga zo maar door.....
dit vertaald naar bonsai zijn er natuurlijk dus ook talenten die zelf de mooiste bomen kunnen vormen zonder hulp en kunnen anderen dat leren door dit veel te doen met vallen en opstaan en door het samen te doen met iemand die de ervaring of het talent wel heeft kan je dus onwijs veel leren en als je de boom zelf bedraad, snoeit, vezorgt etc maar de vormgeving samen met iemand doet (ervan uitgaande dat iemand op les zijn/haar persoonlijke voorkeuren aangeeft en dus ook de verschillende mogelijkheden bespreekt, ervan leert, en dan overgaat tot het vormen zelf) wil ik dit zelf dit niet perse pronken met andermans veren noemen dan mag van mij iemand evengoed trots zijn op zijn of haar boom en snap ik dat iemand dat wil delen met andere hobbyisten !
koop je voor veel geld een boom geef je deze enkel water en wat voeding en huur je iemand in om hem te onderhouden dan is dat natuurlijk een heel ander verhaal maar volgens mij is er op het forum niemand te vinden die dit op deze manier doet........

tevens is niemand verplicht zijn bomen te delen met het forum...... wel zal het tonen van uw werk bijdragen aan de geloofwaardigheid van de gedeelde kennis vind ik.
Niemand hier bepaalt of iemand erbij mag horen of niet en als het "clubje" wat u aanhaalt zou stoppen met reageren of plaatsen van dingen het forum wel kan sluiten omdat het dan helemaal een dooie boel zal worden met alleen maar onbeantwoorde beginners vragen over malsai die er slecht aan toe zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78587

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Het tegengaan van onwenselijkheden in lijntjes is dacht ik toch de taak van de moderator en niemand anders. Alleen hij bepaald of iets wel of niet blijft staan. En dan nog, waar de één niet van gediend is kan voor een ander heel acceptabel zijn zo gaat dat nu eenmaal op forums.
Wat naar mijn mening wel heel erg belangrijk is om heel goed en vooral begrijpelijk te lezen wat er staat, daar is voor sommigen hier een flinke inhaalslag te halen.
Te denken dat je de geloofwaardigheid van iemand zijn foto's kan aflezen die hij/zij plaatst is denk ik eerder een ernstige tekortkoming aan je eigen ervaringen en of inleving vermogen.
Dat er niets over zou blijven van het forum wanneer het zogenaamde clubje zou verdwijnen getuigd naar mijn mening juist van een enorme eigen overschatting van dat clubje. Daarover verschillen we dan dus duidelijk van mening want juist op het moment dat zij actief werden met hun van horen zeggen en ergens gelezen wijsheden haakten de mensen met ervaring massaal af en is het forum geworden wat het nu is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BPost.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78590

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
klopt de moderator bepaald wat er blijft staan of verwijderd word al moet ik zeggen dat zolang de discussie netjes blijft dit niet zal gebeuren en enkel het draadje wat op dat moment gebruikt word weer onoverzichtelijk word dus vandaar uit mijn eigen initiatief dit draadje gestart en zo te zien werkt het ;)

waarom de mensen met ervaring en kennis zijn weg gegaan daar kan ik niets over zeggen daar ik ze niet spreek dus dat zullen ze enkel zelf uit kunnen leggen....
wat ik wel eens gelezen heb hier op empire is dat de vele vragen over de mallsai ook een rol spelen.

Wat naar mijn mening wel heel erg belangrijk is om heel goed en vooral begrijpelijk te lezen wat er staat, daar is voor sommigen hier een flinke inhaalslag te halen.

bedoeld u hiermee dat ik uw berichtje niet goed heb gelezen?

Te denken dat je de geloofwaardigheid van iemand zijn foto's kan aflezen die hij/zij plaatst is denk ik eerder een ernstige tekortkoming aan je eigen ervaringen en of inleving vermogen.


u noemt het een tekortkoming van ervaring of inlevings vermogen...
ik zie het als geen daad bij het woord kunnen of durven voegen.
ik geloof best dat u veel ervaring en kennis heeft u geeft meerdere malen aan dat u een halve eeuw ervaring in het verzorgen van planten heeft en zeer kundig bent.
dat zou ook moeten betekenen dat er toch wel tenminste een aantal bomen in uw bezit zijn van een hoog niveau... zou dus toch leuk moeten zijn om die te delen met mede hobbyisten want naar alle waarschijnlijkheid als u echt zo kundig bent en talent heeft zult u niets dan complimentjes ontvangen voor het gedeelde werk en u kunt mij niet wijsmaken dat u het niet leuk vind om complimentjes te ontvangen want dat vind iedereen leuk omdat het bevestigd dat je het goed doet.

u zult nu wel weer beginnen over dat bomen niet beoordeeld kunnen worden vanaf een foto maar toch is aan een goede foto echt wel te zien of de boom vol met fouten zit.... anders maakt u een filmpje als op de foto uw bomen niet goed over komen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78592

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dennisfranx schreef : waarom de mensen met ervaring en kennis zijn weg gegaan daar kan ik niets over zeggen daar ik ze niet spreek dus dat zullen ze enkel zelf uit kunnen leggen....


Er is een lading betweters van het forum geknikkerd in het verleden. Deze waren op basis van kennis van hun docenten hoog uit de boom aan het blazen over alles wat er gepost werd. En daarbij opmerkingen makende als "je hebt geen idee waar je mee bezig bent", "Wat heb je aan boekjeskennis", "als je dat denkt, heb je duidelijk geen idee waar je mee bezig bent".

Oscar was dat een poos geleden zat en heeft elke week meerdere mensen geblokkeerd, in stappen van een dag, week, tot permanent. Sommige mensen hebben zich aangepast. Anderen niet. Een deel van de mensen die vond dat zij dankzij hun docent meer wisten van bonsai dan anderen, en niet konden accepteren dat er fatsoenlijke manieren zijn om te communiceren zijn op die manier vertrokken.

Uit deze tijd stamt ook de noodzaak voor nieuwe leden om de eigen naam te gebruiken bij registratie, omdat sommige lieden met meerdere accounts de boek aan het opstoken waren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78596

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Ik ben er nog....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78598

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Jellevanlooy schreef : Ik ben er nog....

kijk uit naar wat updates van jou :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78600

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Dennis, ik denk dat ik mijn motivatie hier al meerdere keren duidelijk heb gemaakt en ik ben niet van plan om telkens in herhalingen te vallen. Wij verschillen in bepaalde zaken nu eenmaal van mening en om daar maar over door te blijven zeveren heeft geen enkele zin. En ook hier goed lezen Dennis en niet met zaken aankomen die ik niet beweerd heb om je gelijk te halen. Mijn enige doel hier is om mijn ervaringen te delen en niet om iemands bomen te beoordelen of om beoordeeld te worden. Wie mij niet op mijn woord wil geloven doet dan toch gewoon niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78606

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Jellevanlooy schreef : Ik ben er nog....

Uiteraard :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78607

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

BPost schreef : Wie mij niet op mijn woord wil geloven doet dan toch gewoon niet.

Het vervelende is.. Iemand op zijn woord geloven.. Werkt alleen als je weet of iemand iets van een onderwerp afweet.

Kijk, ik ben nu 60 jaar met bonsai bezig dus weet heel goed waar het om gaat. Ik begrijp ook niet waarom mensen niets van me aan nemen.

Op het internet kan iedereen alles beweren wat ze willen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts