Onderwerp:

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78610

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Na dit alles weer te hebben gelezen, en me wat geirriteerd in sommige uitspraken is het me plots toch weer heel duidelijk waarom ik da laatste tijd zo weinig opt forum aanwezig ben, ik weet het is geen makkelijke discussie maar sommige beginnelingen komen hier echte gepassio eerde hobbyisten onder het anomniem internet de mond snoeren en dit kan ik toch maar matig appricieren , als ik Oscar mocht zijn ik zou strenger zjjn, maarja dan maken ze gewoon een ander profiel aan na een tijd en het begint opnieuw , nee sorry geef mij maar een club waar we fysiek elkaars bomen kunnen zien, bespreken en als club vrienden en niet internet anoniemen met elkaar kunnen omgaan , mvg Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78611

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Tja, op het ene forum is er msh te weinig controle op een ander veel te veel. Daar mag je niets zeggen of het word verwijderd.
Dat noem ik dan kapot modereren.

We zijn bijna allemaal volwassenen mensen, elk met een mening.
Ook oudere mensen met 50 jaar hobby ervaring moeten de mening van jongere mensen aanvaarden er moet wederzijds respect zijn. Sommigen verstaan dat niet en zien zichzelf als de allesweter en zien niet in dat een ander ook wel eens gelijk kan hebben.

Meer en meer heb ik de indruk dat hier weer een persoon aanwezig is die de boel hier wat komt opstoken en mensen naar een ander forum lokt. En dezelfde taal spreekt als mensen die een columns schrijven met veel zever. Toeval?
Hebben we in het verleden ook al meegemaakt.

Beweren dat je veel ervaring hebt en niets zinnigs vertellen brengt ook niet veel bij aan geloofwaardigheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78612

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14

leatherback schreef :

BPost schreef : Wie mij niet op mijn woord wil geloven doet dan toch gewoon niet.

Het vervelende is.. Iemand op zijn woord geloven.. Werkt alleen als je weet of iemand iets van een onderwerp afweet.

Kijk, ik ben nu 60 jaar met bonsai bezig dus weet heel goed waar het om gaat. Ik begrijp ook niet waarom mensen niets van me aan nemen.

Op het internet kan iedereen alles beweren wat ze willen.


En dat is nu de grootste uitdaging van het internet, de aangeboden informatie naar waarde in te leren schatten. Daarom adviseer ik altijd om eerst je basiskennis op orde te brengen en daar is met name op het internet veel betrouwbare informatie over te vinden. En natuurlijk zul je zo af en toe een buil vallen maar dat hoort nu eenmaal bij het leerproces. Voor alle duidelijkheid ik beweer niet alle wijsheid in pacht te hebben ik geef alleen maar aan al ruim 50 jaar ervaring te hebben in het houden vermeerderen en opkweken van planten, struiken en bomen in de breedste zin van het woord. Daar kan ik verder ook niets aan doen dat is me ook maar overkomen. Ik ben bereid om die opgedane kennis en ervaring te delen met wie er gebruik van wil maken, niets meer en niets minder. Maar zo stil aan begin ik er toch wel een beetje spijt van te krijgen dat ik hier actief ben geworden.

Voor wie op zoek is naar een forum zonder gezever en gezeur kan ik bonsai.forum2go.nl/ aanbevelen. Toegegeven er gebeurd daar nog niet al te veel, het is daar nog maar in opbouw maar de intenties daar zijn veel belovend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BPost.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78614

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Kennis van het internet, en dan verweten worden dat we enkel kunnen spreken uit de mond van een ander. Of dat het boekjes wijsheid is...

In opbouw voor de 2de keer.
Het is een tijd geleden gestopt en enkele maanden herbegonnen door te weinig interesse en te weinig leden.

Daar lees je inderdaad niets buiten de lijnen, het word gewoon verwijderd of aangepast. Ook niet echt eerlijk, he.
Zoals ik zeg kapot gemodereed.

Maar als je er dan toch zo'n fan van bent, deel dan je ervaringen daar maar, gaan wij hier dan een beetje verder zeveren en zeuren, he.

Ik heb echt genoeg van jou gestook en domme opmerking men.

Dennis, ik vind het jammer dat je dit discussie topic geopend heb. Zo heb je hem zijn zin gegeven.
Verder vind ik je wel een prima kerel, he:)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterVanC

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78615

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930
ik lees helaas veel te vaak de woorden 'bepaalde mensen' een 'aantal mensen', 'groepjes'... etc. Ik zou zeggen maak dat soort uitspraken eens SMART. Noem dus wie, wat, waar, wanneer, etc. Noem het beestje bij de naam dus, dan weten we allemaal waar we aan toe zijn, en kunnen we daar doelmatig op reageren..

Ik vind het ook opmerkelijk dat je, Bpost, stelselmatig blijft verwijzen naar een ander forum, waar je lid van moet worden om de verwijzingen te kunnen lezen. dit is in mijn ogen niets anders dan leden lokken naar dat forum, en dus sluikreclame wat niet mag op dit forum. Je kunt ook citaten, met bronvermelding, hier op dit forum neerzetten, zodat alle info in één topic bij elkaar blijft.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rravenho

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78650

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Nou, als het gezeur, het afgeven, het vliegen afvangen en dergelijke zich voortaan beperkt tot dít draadje, dan zeg ik: hulde & chapeau.

Ben zelf een erg enthousiaste beginner. Lees half internet en ook dit forum heb ik bijna wel gelezen. Uren en uren, w-e-k-e-n YouTube ( erg gecharmeerd van Nigel Saunders, maar dat terzijde). Maar ik schrik soms van sommigen hier en vooral ook elders op internet. Het lijken soms wel de Hoekse en Kabeljauwse Twisten. Nu ken ik niemand persoonlijk, weet ook niet wie er schuilen achter de aliassen, maar het valt wel op sommigen alleen maar wil pochen met hun kennis, zonder deze te delen. Minachting naar anderen en beginners. Verwijten. Verdachtmakingen. Bah. Gisteren kwam ik op een site, iets van bonsaipraatje, column, of zoiets. Twijfel niet aan kennis en ervaring, maar wat een taal, op de man spelen, geen enkel begrip of geduld met iemand die tegenspreekt. In mijn bescheiden ogen niet bepaald een uitnodiging om je als beginner in dit wereldje te mengen. En dat is jammer, vind ik.

Nee, boomliefhebbers, ik vind het niet bepaald fraai allemaal. Nodigt ook niet echt uit om als beginner mee te doen. Je kijkt wel mooi uit om je eerste bescheiden pogingen te laten zien. Of je wordt afgemaakt omdat het geen topstuk is, of je topic wordt binnen 3 reacties gekaapt omdat er weer een vete moet worden uitgevochten.

Een positief forum, met ruimte voor alle beginners om ook eens hun eerste prutswerk te laten zien. Gewoon, omdat het leuk is om over natuur en boompjes te bomen. Misschien keer kritisch maar bemoedigend commentaar. Ik zoek een forum om te lezen, te genieten van andermans bomen, ervaring en verhalen. Gewoon een beetje over onze hobby kletsen. Thuis wordt ze er namelijk best snel moe van...herkenbaar?

We hebben allemaal al een mooie afwijking, weinig mensen raken in vervoering van een bonsaibosje, het is maar hobby, het is maar je achtertuin, het is maar om te genieten van alles dat groeit, soms bloeit. Natuurlijk zijn er kapitale bomen, is er historie, zijn er duur betaalde profs.

Er spelen een paar mensen in de Champions Legue. De meesten hebben lol op een trapveldje of bij de plaatselijke bal-op-het-dak. Enige mate van relativeren kan geen kwaad denk ik. En als op fora e.d. zelfs commerciële gevechten worden gehouden, dan mogen de deelnemers daaraan wel eens even een zen-momentje van bezinning inlassen. Maar goed, ik ben zo'n beginner met boek- en internetkennis, amper ervaring, niets moois om te laten zien en ik ken niemand hier. Maar als ik dan toch lid ben van dit forum, dan zal ik maar eens mijn reactie op dit onderwerp geven. Excuses wie ik heb beledig, uitgestoken hand maar vooral: kom op mannen/vrouwen, knip, bedraad en snoei maar maak elkaar het leven niet zuur.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rravenho, DidierDeblaere, PeterVanC, dennisfranx, Fonz, GG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78651

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

tinusje schreef : ...ik ben zo'n beginner met boek- en internetkennis, amper ervaring, niets moois om te laten zien en ik ken niemand hier. Maar als ik dan toch lid ben van dit forum, dan zal ik maar eens mijn reactie op dit onderwerp geven....


Welkom op het forum en laat vooral WEL zien waar je mee bezig bent. Al is het maar om input te krijgen op welke kanten je op zou kunnen?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tinusje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78661

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29

leatherback schreef :

tinusje schreef : ...ik ben zo'n beginner met boek- en internetkennis, amper ervaring, niets moois om te laten zien en ik ken niemand hier. Maar als ik dan toch lid ben van dit forum, dan zal ik maar eens mijn reactie op dit onderwerp geven....


Welkom op het forum en laat vooral WEL zien waar je mee bezig bent. Al is het maar om input te krijgen op welke kanten je op zou kunnen?


Trouwens, binnenkort wil ik jullie eens met wat foto's iets voorleggen. Dan kijk ik ook zeker uit naar jouw reactie Leatherback, jouw reacties hier lees ik altijd met veel plezier.

Wat is het geval? Ergens in mei beschik ik plots over een 40 jaar oude Chamaecyparis obtusa ‘Nana Gracilis’ van zo'n 1.50 hoog en aan de basis niet veel minder. Schoonmoeder gaat tuin drastisch omgooien. Als ik 'm uitgraaf mag ik 'm hebben, anders gaatie in stukken in de container. Dus dat wordt wel even een dingetje, zeker als figuurlijke snotjongen in de bonsaiwereld.

Ik weet: dramatische soort voor een beginner, lijkt tijdens eerste inspectie vooral grote groene huls met dood blad / takken van binnen, loopt niet, zeker niet uit op oud hout, lastig te vormen, mei is misschien wel slechtste periode (helaas niets aan te doen, moet nog tijdje welkom blijven). Maar toch. Kan arme knul toch niet in de container laten verdwijnen? Eerst maar eens kijken of überhaupt in leven te houden is, zal wel moeten bijwerken om in hele grote kuip te zetten. En dan maar 2 jaar op een kruk zitten kijken denk ik. Verder geen idee nog. Misschien marcotteren om er nog iets van te maken..

Enfin, geheel offtopic, excuus, jullie horen nader!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78704

  • DidierDeblaere
  • DidierDeblaere's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 214
  • Ontvangen bedankjes 45
Het is niet van mijn gewoonte in te gaan op diverse discussies, maar wilde toch effe iets kwijt over dat Forum.

BPost schreef : Voor wie op zoek is naar een forum zonder gezever en gezeur kan ik bonsai.forum2go.nl/ aanbevelen. Toegegeven er gebeurd daar nog niet al te veel, het is daar nog maar in opbouw maar de intenties daar zijn veel belovend.

Naar aanleiding van een discussie hier op het forum, heel lang geleden, ik heb dat forum eens bezocht, uit nieuwsgierigheid. Ik heb me op 27 feb. 2018 18:25 netjes aangemeld, alles ingevuld wat gevraagd werd, geen fake-naam gebruikt. Ik kreeg een e-mail die me volgende vertelde:

Je account is op het moment nog niet geactiveerd. Een beheerder van de site moet je account activeren voor je in kan loggen. Je ontvangt een e-mail op het moment dat dit gebeurd is.

Ondertussen zijn we, als ik goed kan tellen, 11 maanden verder. Ik kan nog altijd niet inloggen omdat mijn account niet actief is. Hoezo weet ik dat? Ik heb onlangs, naar aanleiding van de laatste hevige discussie, nogmaals geregistreerd met zelfde e-mailadres en kreeg volgende melding:

Sorry, maar dit e-mailadres wordt al gebruikt door een gebruiker. Sorry, maar deze gebruikersnaam is reeds in gebruik.

Ofwel hebben diene admin en/of zijn mods het enorm druk, ofwel moeten ze mij daar niet en ben ik niet welkom.
Nu ja, 'k denk nie dat ik iets zal missen. :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PeterVanC

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DidierDeblaere.

Het discussie draadje 5 jaren 2 maanden geleden #78711

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35
Ja wadde, het zit er hoog op, hopelijk stopt het hier want het heeft nog weinig te maken met waarvoor we hier echt samen zijn

‘BONSAI!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Vink.
Inloggen Registreren