Onderwerp:

Aliexpress zaadjes 4 jaren 9 maanden geleden #81423

  • Hupluni1994
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Goeden dag zoals als jullie zien ben ik best nieuw hier op 't forum en zo ook in de bonsai.

Ben zeeman van beroep dus tijd om ze te laten groeien heb ik zeer zeker wel en iemand op 't thuis front die ze af en toe 'n beetje water geeft

Zoals de titel al beschrijft heb ik de zaden van aliexpress/wish dus het is nog maar afwachten wat het word

Hier onder de zaadjes na 2 weken
(heb ze in een balkon planten bak gezet met bonsai grond bewaterd en krimp folie er over heen zodat het zichzelf vochtig houd)


En 'n Braziliaanse regen boom die al 'n maand of 2 oud is (ook van wish) moest eigenlijk een Japanse kersen worden



Met Vriendelijke groet,

Marten

P. 's
weet niet of dit 't juiste forum plaats is om 'n soort van maandelijks progressie rapport bij te houden indien dit niet zo is zou het evt verplaats kunnen worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aliexpress zaadjes 4 jaren 9 maanden geleden #81424

  • Hupluni1994
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Aangezien de foto's niet upgeload zijn hier nogmaals

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aliexpress zaadjes 4 jaren 9 maanden geleden #81425

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Had begin dit jaar ook zaadjes besteld, maar van de 6 verschillende zaden die ik besteld had, kwam er geen van op. En van de zaden welke ik besteld had, leken geen van de zaden op het geen wat ik besteld had. Maar goed voor de 2 euro wat het koste, was het een leuk experiment, maar ik ga ze niet nogmaals daar bestellen. Jij hebt meer geluk gehad dan ik, bij jouw ontkiemden ze gelukkig nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aliexpress zaadjes 4 jaren 9 maanden geleden #81426

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Zaadjes via Aliexspress, wat een leuk idee om het hierover eens te hebben.
Enkele jaren geleden kocht ik diverse boonzaden aan via Aliexpress. Belachelijk goedkoop, de meesten kosten minder dan 1 euro voor 25 stuks, bijna geen verzendkosten en alles werd correct binnen de drie weken geleverd.
Het ging om zaden van diverse soorten Acer en Pinus, om Siberische lork, Zelkova serrata, Ulmus parviflora,Lquidambar en Gingko.
Zaden werden besteld in oktober en kwamen toe in november. Enkele dagen na ontvangst werden de zaden te week gezet in lauw water.
Slechts enkel zaden zonken onmiddellijk, van sommige soorten bleef alles verscheidene uren dobberen.
Na 24 uur zag ik dat van de Pinus Parviflora nagenoeg geen enkel zaad gezonken was, van de tumberghii's, waarvan ik 100 zaden besteld had en er 300 geleverd waren waren nagenoeg alle zaden gezonken, van de Densiflora's waren er een 30-tal zaden gezonken (op 100). De diverse soorten Acers waren echt problematisch, nagenoeg geen enkele drenkeling op de Acer Buergeranum na, hiervan waren er ook een 50-tal zaden gezonken (50%).
De Siberische lorken, die zonken nagenoeg allemaal. Lquidambar gaf een zeer slecht resultaat en van de Ulmussen en Zelkova's zonk ongeveer een 40 %.
De zaden van de ginkgo's ....dat waren helemaal geen ginkgo zaden die ik bekwam, eerder een soort zonnebloempit, maar dan in het wit, werden dus niet verder behandelt.
Ondertussen had ik me ook een tafelmodel frigo aangeschaft met vriesvak.
De zaden werden vermengd met grof rijnzand en in doosjes met kleine verluchting in de frigo gezet; Rijnzand vas licht vochtig en werd om de week nagezien. De zaden werden 14 dagen bij een temperatuur van 4°C gezet, daarna 14 dagen bij 1°C, daarna 1 maand bij -4, 1 maand bij - 8 om daarna weer in de omgekeerde handeling te ontdooien. In maart werd alles uitgezaaid.
Van de weinige Acer zaden kiemde niets. Uitzondering voor de Buergeranum, hiervan bekwam ik een 40-tal planten die het steeds nog goed doen.
Ook de Ulmussen en de Zelkovas deden het goed, nagenoeg alle zaden kiemden en overleefden het. Van de Parviflora's hield ik drie plantjes over, waarvan er nog 1 afstierf. DeThunberghi's en Densiflora's deden het ook goed en gaven een 150 boompjes, slechts enkele stierven na enkele weken af.
De Siberische lorken, dat was een ander verhaal. Niettegenstaande nagenoeg alle zaden zonken, geen enkele boom ....toch niet het eerste jaar.
Het jaar erop herbruikte ik de grond waarin de larixen gezaaid waren voor andere zaden. Na een goede maand verschenen er overal kleine lorkjes....
Rekening houdend met het hermengen van de zaaigrond, waardoor vele zaadjes te diep terecht kwamen en niet meer konden ontkiemen, denk ik, dat ik indien ik die zaaiteil een jaar langer intact zou gelaten hebben, alle bomen zouden uitgekomen zijn, of toch het merendeel.
Samengevat :
- de prijzen van de adverteerders van Aliexpress zijn zeer laag
- sommige soorten kiemen goed, anderen helemaal niet
- het is een feit dat er veel oude zaden verkocht worden en dat de meeste verkopers zelfs niet weten welke soorten ze verkopen...maar dat is op vele
plaatsen zo

Al bij al vond ik het een prettige ervaring en als ik het resultaat na enkele jaren zie, dan mag het er wezen....denk dat ik voor maximaal 15 euro aankocht en dat ik nu toch een 300-tal bomen heb.
In Europa zijn er diverse grote zaadhuizen die prima zaden verkopen....maar dan spreken we hier over verkoop per kg. Voor Gingko's en zo valt dat nog mee, dat zijn enkele honderden zaden met een kiemresultaat van rond de 80%, voor Zelkova's, Ulmussen zit je aan tienduizenden zaden, met een kiemkracht van minstens 70 %.
Misschien een idee voor een groepsaankoop via dit forum of een club.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aliexpress zaadjes 4 jaren 9 maanden geleden #81429

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Hier hetzelfde verhaal. Niets was wat het had moeten zijn, er is wel redelijk opgekomen.
Dat was dan ook de eerste en laatste keer.

Nu verzamel ik ze in de natuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aliexpress zaadjes 4 jaren 9 maanden geleden #81431

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Wat verzamel je in de natuur? Zaden of bomen? Zijn alle zaden bij u in de omgeving beschikbaar? Heeft u toelating om bomen uit de natuur te halen?
Persoonlijk haal ik ook veel uit de natuur, dit jaar was een topjaar voor de Fagus-zaden. Woon tegen een woud met allerhande bomen, heb de toelating van de boswachter om bomen uit te doen. In mijn tuin komen een ganse hoop bomen uit, beuken, picea's sparen, olmen , larixen, eiken....maar niet alles is voorhanden zoals pinus densiflora, parviflora of thunbergi en het blijft een mooi ervaring, zeker voor velen, die geen toegang hebben tot bomen uit de natuur.
Ulmussen, zelfova's en Acer buergeranum uit zaad ontwikkelen zich op twee jaar tijd tot bomen van nagenoeg 1 m hoog. Kan je deze in de natuur vinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aliexpress zaadjes 4 jaren 9 maanden geleden #81432

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Staat er ergens dat ik bomen uit de natuur haal?

Neen, ik verzamel de zaden van soorten die ik tegenkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aliexpress zaadjes 4 jaren 9 maanden geleden #81434

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Dacht niet dat ik schreef dat je bomen uit de natuur haalde. Indien je ergens een Parviflora, een gingko, een Zelkova, een Ulmus parviflora, een thunberghi of dergelijke weet staan die zaden geven...tip is steeds welkom, en ik denk niet dat ik de enige ben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aliexpress zaadjes 4 jaren 9 maanden geleden #81436

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Je vroeg of ik toestemming had om bomen uit de natuur te halen.

Gingko heb ik vorig jaar tegengekomen en 5 zaden meegenomen. 4 zijn er opgekomen. Die komen wel van Mulhouse toen ik er was voor het world bonsai convention.
Ulmus heb ik gestekt of gemarcoteerd, de rest kan niet mee helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aliexpress zaadjes 4 jaren 8 maanden geleden #81570

  • Hupluni1994
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
Ze groeien geleidelijk :woohoo:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren