Onderwerp:

Uitgraven boom 4 jaren 5 maanden geleden #82573

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Hallo allemaal,

Het is misschien een domme vraag maar ik ben maar een beginner, is het mogelijk om een klein boompje (grove den) uit te graven in het bos en te planten als boompje.
Dan bedoel ik wel maar iets heel klein rond de 10 a 20 CM.
Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgraven boom 4 jaren 5 maanden geleden #82575

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Heb je toestemming om een boom uit het bos uit te graven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgraven boom 4 jaren 5 maanden geleden #82576

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Nee deze heb ik niet maar, ik woon vlakbij een bos, en er groeien over heel veel kleine plantjes /boompjes door elkaar niemand zal dit ene takje van 10 CM missen.. en ik heb het over een echt bos he, niet èèn of ander aangelegd park

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgraven boom 4 jaren 5 maanden geleden #82577

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zouden 17 miljoen takjes wel gemist worden? :P

Maar als antwoord op je vraag: Ja, in principe kan dat. Echter, voor bonsai kan je beter met wat grotere planten beginnen die je terugsnoeit. Anders ben je decennia bezich voor je iets hebt staan, en al snel een jaar of 10 voor je uberhaupt met bonsai bezig bent (Tot die tijd is het een stam kweken)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgraven boom 4 jaren 5 maanden geleden #82582

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Ik hoop dan dan het bij dat takje van 10cm blijft.
Er zijn regels voor iets!
Stel dat we allemaal zo redeneren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgraven boom 4 jaren 5 maanden geleden #82586

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Om planten uit de eigendom van iemand anders te halen heb je steeds toelating nodig.
Vraag het gewoon aan de eigenaar.
Ik woon langs de ene kant tegen een natuurgebied en de andere kant en zeer groot bos. Jaarlijks worden daar duizenden bomen gekapt. Op de vrijgekomen ruimtes wordt daar dan nieuwe aanplant gedaan, die je zeker met rust moet laten, maar, door het vrijgekomen licht schieten talrijke zaden wortel. Een echte overvloed aan bomen en de ene verdringt de andere. Jaarlijks haal ik kleine en grotere bomen uit het bos, STEEDS met toelating van de boswachter die werkt in opdracht van Waters en Bossen. Ik contacteer steeds de hoofdverantwoordelijke die me dan doorverwijst naar de verantwoordelijke voor de betrokken percelen. Indien hij niet persoonlijk aanwezig kan zijn, dan heb ik steeds zijn GSM nr voor als er problemen zouden zijn. Op voorhand markeer ik wel de bomen die ik wil uithalen en paar weken op voorhand en verwittig hem hiervan. Voor de eerste maal dit jaar moeten betalen voor beuken, maar dit waren dan ook uitzonderlijke exemplaren van 50 à 75 jaar en niet hoger dan 120 cm. Geld gestort op een speciale rekening via de gemeente. Ben verleden jaar eveneens met vrienden larixen gaan halen uit een prvébos, ook met toestemming. Wees correct, wees hoffelijk en laat geen rotzooi of kuilen achter. Nog nooit een nee gehad of negatieve opmerkingen.,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgraven boom 4 jaren 5 maanden geleden #82592

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Bedankt voor deze goede en juiste informatie, ik had er zelfs nog niet aan gedacht dat dit zou kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgraven boom 4 jaren 5 maanden geleden #82593

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
PS: voor diegene die denken dat ik zomaar alles ga verwoesten en illegale dingen doe, dit was enkel een vraag. Ik heb voor de natuur bergen respect, ik zal ook nooit zomaar een grote boom uitgraven en of vernielen, ik had het enkel op van die kleine takjes die je in je binnenzak kan steken waarvoor je eigenlijk zelfs nog geen schup voor nodig hebt, maar dan nog zal ik hiervoor de juiste aanvragen doen.

Ik had 10 jaar geleden ook geen toelating voor een boompje te planten in het bos en heb dit toch gedaan (waarschijnlijk ook niet correct..), omdat deze was gegroeid in de tuin (eikeltje in de grond gestopt) maar vond het jammer om deze te moeten omzagen, ondertussen staat die nog altijd gelukkig op een mooi plaatsje. Dus bij deze respecteer ik zeker alles wat groeit of leeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgraven boom 4 jaren 5 maanden geleden #82595

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Kleine boompjes, zoals hier aangehaald van 10 cm...volgens mij loont dit niet de moeite om ze uit het bos te halen en allerlei aanvragen te doen. Koop dan beter zaad en na een jaar heb je hetzelfde resultaat en kan je een selectie maken in het 'aanbod'.
Als je toch iets wilt uitgraven, graaf dan iets uit me karakter, met een bepaalde basisvorm, bomen langs een brandweg, loofbomen die tussen overwegend sparren of dennen staan en die jaarlijks afgevreten worden door reeën of ander wild. ]. Foto's in bijlage zijn van bomen die ik binnenkort zal uitgraven, met toelating

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Uitgraven boom 4 jaren 5 maanden geleden #82596

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
En wat doe je dan, dan snoei je ze terug ? Is hierbij al niet een veel te grote wortel groei op in een pot te krijgen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts