Onderwerp:

Een goed begin.. 4 jaren 3 maanden geleden #83283

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Vandaag zaden ontvangen. Gezaaid.. Ongeveer 100 zelkova, 100 Larix en 100 drietand esdoorn in 1 grote potten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een goed begin.. 4 jaren 3 maanden geleden #83284

  • maple
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 27
kijk goed bezig!

heb hier ook een grote pot met wat drietands en zwarte den gezaaid B)

als ik de weerberichten mag geloven wordt het een milde winter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een goed begin.. 4 jaren 3 maanden geleden #83285

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
Top!
Jij blijft plaats hebben in je tuin precies :)
Ik probeer ook elk jaar maar 1 soort te zaaien. Zullen er dit jaar weer 4 zijn...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een goed begin.. 4 jaren 3 maanden geleden #83288

  • Mickey
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 67
  • Ontvangen bedankjes 13
Foto van de potten?
Vanwaar heb je die zaden?
Project op de extreem lange termijn uiteraard maar ook leuk om vanaf het prille begin te gaan werken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een goed begin.. 4 jaren 3 maanden geleden #83289

  • Makaira
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 69
  • Ontvangen bedankjes 21
Zaden ontvangen en direct gezaaid?
In een grote pot.
Ja, waarom niet?
Beter is minimaal de zaden uit te testen door ze maximaal 24 u in lauw water te laten weken en te zien dewelke zinken. Met de rest kan je niets aanvangen. Doe een test en breek deze drijvers, je zal zien dat ze hol zijn. Dus steek daar geen energie in.
Daarna kan je ze een kuur geven van een tweetal maanden in de frigo, diepvries (geleidelijk temperatuur laten dalen en daarna laten stijgen). Zaden hiervoor in een zanderig mengsel leggen dat juist vochtig blijft, niet te nat.
Daarna zaaien in kunststof trays, aangepast aan het type te verwachten boom (er zijn trays in diverse afmetingen en diepte). Eén of twee zaden per vakje en je hoeft op die manier niet te herpotten het eerste jaar.
Hou er wel rekening mee dat vooral de larixen soms er een vol jaar over doen om te ontkiemen. En als we het toch over larixen hebben, kies dan voor een soort zoals de sibirica, deze heeft een zeer fijne vertakking an na twee jaar reeds een mooie verhouding stamdikte/vertakking

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een goed begin.. 4 jaren 3 maanden geleden #83291

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Makaira schreef : Zaden ontvangen en direct gezaaid?
In een grote pot.
Ja, waarom niet?
Beter is minimaal de zaden uit te testen door ze maximaal 24 u in lauw water te laten weken en te zien dewelke zinken. Met de rest kan je niets aanvangen. Doe een test en breek deze drijvers, je zal zien dat ze hol zijn. Dus steek daar geen energie in.
Daarna kan je ze een kuur geven van een tweetal maanden in de frigo, diepvries (geleidelijk temperatuur laten dalen en daarna laten stijgen). Zaden hiervoor in een zanderig mengsel leggen dat juist vochtig blijft, niet te nat.
Daarna zaaien in kunststof trays, aangepast aan het type te verwachten boom (er zijn trays in diverse afmetingen en diepte). Eén of twee zaden per vakje en je hoeft op die manier niet te herpotten het eerste jaar.
Hou er wel rekening mee dat vooral de larixen soms er een vol jaar over doen om te ontkiemen. En als we het toch over larixen hebben, kies dan voor een soort zoals de sibirica, deze heeft een zeer fijne vertakking an na twee jaar reeds een mooie verhouding stamdikte/vertakking


Iedereen heeft zo zijn manier van dingen doen. Ik kweek al ~35 jaar planten uit zaad. Van groente tot cactussen. Wat er opkomt, komt er op.

Dingen in een koelkast leggen.. Sorry nee. De natuur kan dat prima zonder techniek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een goed begin.. 4 jaren 3 maanden geleden #83292

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Mickey schreef : Foto van de potten?
Vanwaar heb je die zaden?
Project op de extreem lange termijn uiteraard maar ook leuk om vanaf het prille begin te gaan werken.


ik heb geen foto gemaakt. Leek me niet interessant. Twee bakken zoals van deze sering. Daarin elk rond de 150 zaden gezaaid. De zaden komen van rareexoticseeds.com. Ik heb nog wel larix en zelkova over..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mickey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een goed begin.. 4 jaren 3 maanden geleden #83294

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Makaira schreef : En als we het toch over larixen hebben, kies dan voor een soort zoals de sibirica, deze heeft een zeer fijne vertakking an na twee jaar reeds een mooie verhouding stamdikte/vertakking


Die heb ik al staan van een paar jaar geleden. Ik zie niet veel verschil met de decidua en kaemferi om eerlijk te zijn. Maar goed. Ik heb al een kleine larix uit zaad gekweekt. Ik ga nu voor de langer termijn in de grond. 10, 15 jaar voordat die een schaal gaan zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een goed begin.. 4 jaren 3 maanden geleden #83313

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Zaaien blijft toch leuk. Heb 2 keer larix geprobeerd maar dat is -als enige- steeds mislukt. Maar als ik boven zo lees...misschien wel een tikkie te snel in de kliko gekieperd. Doe trouwens hetzelfde als LB, in het najaar zaaien en laat de natuur de rest doen. Al komt er dit jaar nog niet echt 'kou' overheen. Nog even en we kunnen aan de tropicals hier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een goed begin.. 4 jaren 3 maanden geleden #83315

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Zaaien vind ik ook erg leuk, voor de moestuin en voor boompjes. In de winter een aantal bakken gezaaid, helaas nog geen vorst gehad. Dus hoop dat ze in het voorjaar opkomen.Ik zaai dus het zelfde als LB en Tinusje.
De link van LB deed het niet, ik gok dat LB, deze site bedoelt: www.rarexoticseeds.com/

Larix wou ik eerst wel zaaien, alleen staat bij mij in de buurt het bos vol met zaailingen. Dus in feb/maart voor de knoppen opengaan, daar even langs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren