Onderwerp:

Eerste project 3 jaren 9 maanden geleden #86689

  • Cornelius
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Gisteren 4 boompjes aangeschaft voor mijn eerste project. Ik heb geen ervaring en weet eerlijk gezegd niet wat ik moet vragen. Behalve dan of dit een goed tijdstip is om met het project te beginnen. Wat kan ik het eerst aanpakken?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste project 3 jaren 9 maanden geleden #86690

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
.... jezelf: lees / studeer je eerst in in het onderwerp. Zoek een club/vereniging, kijk op YouTube of bekijk de online lessen van dit forum.Het is nu sowieso niet het moment om iets te doen aan je boompjes, ze zien er trouwens allemaal heel jong uit, mogen dus nog nog een paar jaar de volle grond in. Bijkomend weten wij niet hoe je algemene plantkennis is, maw of je groene vingers hebt of niet.
Hoogstwaarschijnlijk niet wat je wilde horen, maar gezegd met de beste bedoeling om je planten in leven te houden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cornelius

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste project 3 jaren 9 maanden geleden #86696

  • Cornelius
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ah dus het is zaak oudere bomen te gebruiken. Wanneer is dan wel het moment om iets aan een boom te doen? Ik heb gelezen dat verpotten het best in het vroege voorjaar gedaan wordt. Maar hoe zit dat met bedraden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste project 3 jaren 9 maanden geleden #86698

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Er zijn soorten dat je altijd kunt bedraden. Een eerste vorming kan.
Ik bedraad altijd in het najaar als de bomen niet groeien.

Als je wat bomen met een bepaalde stamdikte gebruikt heb je al een goeie voorsprong.

Als je deze bomen nu vormt zal je al hele kleine boompjes moeten vormen om een bepaalde verhouding te hebben.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cornelius

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste project 3 jaren 9 maanden geleden #86699

  • Cornelius
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ben ongeduldig en wil graag de techniek van bedraden en vormen leren. Dus binnenkort beginnen met de grootste Juniperus. En die dan volgend voorjaar in een pot zetten. Ben al weken naar Herons Bonsai aan het kijken en dat maakt dat ik sta te trappelen om te beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste project 3 jaren 9 maanden geleden #86701

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
... ongeduldig en bonsai... gaat absoluut niet samen:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste project 3 jaren 9 maanden geleden #86703

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Dan zou ik een startplant kopen waar je op kan bedraden.
Op zo'n dingen is er niet veel bedraadwerk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cornelius

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste project 3 jaren 9 maanden geleden #86712

  • Yvette
  • Yvette's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 5
Ten eerste welkom.
Ik ben net zo begonnen als jou, met een paar goedkope jonge planten uit een tuincentrum. Ik denk zelf dat dat de beste manier is om te leren bedraden aangezien je dan weinig schade (aan je portomonee) kan aanrichten.
Je kan leren hoe te bedraden, hoe strak moet het draad, hoe groot de wikkel moet zijn. Welke dikte draad voor welke tak. Hoever kan ik tak buigen voordat die breekt En niet te vergeten, draad weer van de boom afhalen voordat het ingroeid.

Succes met je hobby
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cornelius

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste project 3 jaren 9 maanden geleden #86714

  • BenBonsai66
  • BenBonsai66's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 5
m.youtube.com/channel/UCyZR5OfKC6sQ6fKHDzlruNw

m.youtube.com/user/saruyamabonsai

Hier staan leuke tips op en zijn leuke video’s om te zien.
En neem verder de tips van de ervaren mannen op dit form maar aan dan komt het vast goed.
Leuke hobby en welkom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror, Cornelius

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste project 3 jaren 9 maanden geleden #86751

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Hoi & welkom!

Ben zelf paar jaar bezig, 'bonsai' wil ik het nog niet noemen maar het is leuk om met bomen en planten bezig te zijn. Goedkope plantjes om te oefenen, check!

De uitverkoophoek is mijn favoriet. Wat misschien ook wel een tip is: marktplaats. En dan niet om een bonsai te kopen (tenminste, dat soort bedragen ga ik er zelf voorlopig nog niet aan uitgeven), maar ga op zoek naar mensen die hun tuin gaan leegruimen. Kan je vaak zelf oudere struiken / bomen uitgraven voor niets. Meestal vraagt men alleen geld voor Japanse Esdoorns. Beukenhagen en buxus vind je vaak, maar alles wat een houten stam vormt kan geschikt zijn. Ben je wel even bezig, ook afwachten of alles het overleeft maar dan heb je iets van 'omtrek en uitstraling'. Vind het zelf wel lastig om de wortels uit te dunnen, hele stammen lijken het wel,, maar steeds een beetje en wie weet.

Of kijk in je eigen tuin. Bij de buren. Eenmaal bevangen is geen wandelingetje door de wijk hetzelfde.

Ik heb nu paar jaar oude zaailingen, tuincentrumplantjes, uitverkoop en wat flinke jongens via Marktplaats. Maar verwacht dan geen schitterende bonsai zoals je op deze site ook vaak ziet. Dat kan jaren duren, als het al lukt. Maar dan ben je in elk geval lekker bezig zonder dat het 100-en of 1000-en euro's kost. Nu ik het meeste in leven wist te houden, trakteer ik me volgend jaar maar eens op een 'echte' pre-bonsai van een goede kweker.

Dit jaar trouwens helemaal niets gedaan aan de bomen en struiken, werd ernstig ziek, maanden in isolatie gelegen en mijn vrouw heeft alleen water gegeven. Maar dat is voor de boompjes eerder een pluspunt denk ik. Die misten de aandacht minder dan ik.

Begin nu voorzichtig met herstel en kijk nu ook voor het eerst weer hier. Bonsai is voor de lange adem...en krijg daar weer beetje vertrouwen in. Snap trouwens dat je vingers jeuken, maar dit weekend prutsen...er komt een hittegolf aan. Zomer toch al niet de beste tijd maar als we straks 30+ hebben dan loop je wel risico's. Maar ach. Als je het te pakken hebt, dan heb je het te pakken. Dus ga los maar wees voorbereid op wat dode plantjes.

Ow, de tips hierboven, veel lezen, boeken, internet en zeker van de 'oude' garde hier (die posten foto's en geven uitleg waar je bijna van in zwijm valt), goud waard!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cornelius

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren