Onderwerp:

Nikko 3 jaren 10 maanden geleden #86695

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Ik vind persoonlijk Satsuki's de mooiste soort om als bonsai te hebben. Is een persoonlijke smaak, maar de bloei de stammen en technieken die je moet toepassen omdat ze anders niet bloeien of weg kwijnen en in het ergste geval zichzelf ten gronde groeien vind ik heel boeiend. Begrijp met niet verkeerd vind dennen acers enz ook heel leuk maar mijn hart ligt bij de azalea. Oh en het proberen verschillende kleuren te stekken en groeien.. ;)

Mijn oefen Satsuki azalea, Nikko had weer eens lekker kunnen groeien en was klaar met de bloei.. eindelijk. Ietsje later wel dan de rest van mijn Satsuki.
Dus vandaag maar even bijknippen. Heb deze net als nog een paar andere als oefenboom zodat ik dingen kan testen voordat ik ze op mijn mooie Satsuki toepas. Bloei, snoei, groei methode ideaal.
Dat verklaart ook de ietwat lelijke vorm. Het is een klomp met meerdere stammen. Niks boeiends eigenlijk gewoon een struik.
Maar wat ik er wel heel mooi aan vind behalve dan de bloei natuurlijk is de stam en voet. Voetje is 25 cm.
Nikko is wel de meest makkelijke en tolerante soort ben ik achter gekomen. Als je ooit wil beginnen met azalea zou ik daarvoor gaan. Ze kunnen net wat meer verdragen dan andere soorten en komen heel makkelijk terug met overal knoppen na heftige snoei.
Ik weet dat je ze altijd moet blijven verjongen en dat veel japanners ze volledig kaal zetten of bijna, dat doe ik ook alleen dat had ik vorig jaar gedaan en dacht ik verpot deze nu en pas iets minder radicale snoei toe ook omdat de langste dag al bijna is en de rest van mijn azalea al eind mei of begin juni heftig gesnoeid waren en deze wat laat was.
Dit jaar heb ik hem als een heg gesnoeid en wat ongewenste groei weggenomen.
Ons groeiseizoen voor Azaleais is ook veel korter en kouder dan in japan en dan is de later snoeibeurt iets minder radicaal wel lekker.
Volgend jaar maar eens kijken wat er gebeurd en dan mag ie weer tot op het bot gesnoeid.
Als ie dan goed bloeit en uitloopt mag ie van eigenaar wisselen en zoek ik wel weer een nieuwe oefenboom.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Klinten.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren