Onderwerp:

Verschillende soorten / cultivars jeneverbes onderscheiden. 3 jaren 3 maanden geleden #88888

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Diluca schreef : Ik heb alle filmpjes van Danny nog niet gezien, maar in het filmpje over de Parsonii, wat toch al een betere soort is, blijf ik nog steeds op mijn honger zitten.

...

Maar Pfitzeriana is toch nog een ander verhaal hoor vrees ik.


Hm.. Ik zou heel graag leren de diverse soorten uit elkaar te houden. Ik vind het onmogelijk de diverse juniperussen te scheiden. Itoigawa, Sabina en generiek chinensis, dan squamata en communis. Zo ver kom ik. Maar welke pfitzer en parsonii precies zijn, en hoe de Blaauw van generiek chinensis te onderscheiden..

Iemand tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende soorten / cultivars jeneverbes onderscheiden. 3 jaren 3 maanden geleden #88903

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

leatherback schreef :

Diluca schreef : Ik heb alle filmpjes van Danny nog niet gezien, maar in het filmpje over de Parsonii, wat toch al een betere soort is, blijf ik nog steeds op mijn honger zitten.

...

Maar Pfitzeriana is toch nog een ander verhaal hoor vrees ik.


Hm.. Ik zou heel graag leren de diverse soorten uit elkaar te houden. Ik vind het onmogelijk de diverse juniperussen te scheiden. Itoigawa, Sabina en generiek chinensis, dan squamata en communis. Zo ver kom ik. Maar welke pfitzer en parsonii precies zijn, en hoe de Blaauw van generiek chinensis te onderscheiden..

Iemand tips?


Dit ga ik volgen, ben ik ook benieuwd naar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende soorten / cultivars jeneverbes onderscheiden. 3 jaren 3 maanden geleden #88909

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Media blauw en chinensis kun je goed het verschil zien als je beide hebt. Chinensis is gewoon groener, maar even fijn als media blauw dat meer blauwgroen is.

Parsonii is grover, maar als het op zijn toppunt is, moeilijker te onderscheiden van chinensis.
Van kleur gaat het dan weer meer naar media blauw.

Pfitzeriana is ook mooi groen en kun je heel goed het verschil zien, maar moeilijk uit te leggen. Je moet het gezien hebben.

Ik zie zoveel juniperussen bij Danny en soms mis ik ook van soort omdat sommige toch redelijk fijn gekweekt zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende soorten / cultivars jeneverbes onderscheiden. 3 jaren 3 maanden geleden #88989

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Gewoon voor de geïnteresserden die graag het verschil in loof eens zien.
Zoals Tom zegt, media blaauw en chinensis is gemakkelijk.
Hier is een foto van de twee naast mekaar, links media blaauw en rechts chinensis.
Ze staan nu wat valer in de winter, in het groeiseizoen is het verschil nog duidelijker.

Parsonii is ook niet zo moeilijk, loof is groffer en er zitten (tot nader order) altijd 2 soorten loof in, het stekelige juveniele loof en het meer chinensis achtige loof. Geen foto, ik heb er maar één en die is geënt, en al het originele loof is er ondertussen al af.

Pfitzeriana is meestal wel geschubt loof maar niet compact, kan gelig of groenig zijn en het is altijd wat flodderig.
Ook geen foto, ik heb de mijne allemaal weggedaan ondertussen.

Sabina is chinensis achtig maareen stuk minder compact en wat minder vlezig.


Procumbens is kort en stekelig maar toch goed compact te krijgen.

Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende soorten / cultivars jeneverbes onderscheiden. 3 jaren 3 maanden geleden #88990

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Sorry maar weer verdraaide foto's, ik weet bij God niet hoe dat komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende soorten / cultivars jeneverbes onderscheiden. 3 jaren 3 maanden geleden #88992

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Dankzij Panda hier de post met rechte foto's.

Gewoon voor de geïnteresserden die graag het verschil in loof eens zien.
Zoals Tom zegt, media blaauw en chinensis is gemakkelijk.
Hier is een foto van de twee naast mekaar, links media blaauw en rechts chinensis.
Ze staan nu wat valer in de winter, in het groeiseizoen is het verschil nog duidelijker.


Parsonii is ook niet zo moeilijk, loof is groffer en er zitten (tot nader order) altijd 2 soorten loof in, het stekelige juveniele loof en het meer chinensis achtige loof. Geen foto, ik heb er maar één en die is geënt, en al het originele loof is er ondertussen al af.

Pfitzeriana is meestal wel geschubt loof maar niet compact, kan gelig of groenig zijn en het is altijd wat flodderig.
Als je zwaar snoeit krijg je ook van dat stekelige juveniele loof.
Ook geen foto, ik heb de mijne allemaal weggedaan ondertussen.

Sabina is chinensis achtig maareen stuk minder compact en wat minder vlezig.


Procumbens is kort en stekelig maar toch goed compact te krijgen.


Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verschillende soorten / cultivars jeneverbes onderscheiden. 3 jaren 3 maanden geleden #89004

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Parsonii

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts