Onderwerp:

Verzorging chinese iep binnenshuis 2 jaren 6 maanden geleden #92792

  • Mike Opheij
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Goededag iedereen!

Ik ben nieuw op dit forum en heb voor ongeveer 1.5 maand een Chinese iep. Ben me de laatste 2 maanden flink aan het inlezen over het verzorgen een stijlen van een bonsai.
Er zijn echter een aantal punten waar ik geen concrete duidelijkheid over kan vinden, ik hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen :)
- welk seizoen is het beste geschikt voor het bedraden en (flink) terug snoeien van de takken (ik dacht zelf aan de herfst)
- welk seizoen is het beste geschikt het vetpotten van de bonsai?

Verder lees ik dat een Chinese iep binnenshuis geen rust periode heeft en zichzelf uiteindelijk dood zal groeien. Ik heb mijn Chinese iep op mijn kamer geplaatst (direct aan het raam op het oosten) zonder verwarming (binnen temperatuur is haast gelijk aan de buiten temperatuur) en heb het raam altijd op een kiertje (zonder dat het tocht). Ook benevel ik de plant dagelijks. Zal de Chinese iep in dit geval zich toch "buiten" voelen en gezond blijven?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verzorging chinese iep binnenshuis 2 jaren 6 maanden geleden #92795

  • Mike Opheij
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Ps. Er schiet me nog een vraag te binnen. Kan ik (in lente zomer en herfst) de boom zonder problemen regelmatig buiten zetten of is de regelmatige verandering in omgeving niet goed voor de boom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verzorging chinese iep binnenshuis 2 jaren 6 maanden geleden #92803

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bomen gaan in winterrust bij temperaturen die continue onder de 7-10 graden blijven. Dat ga je in je slaapkamer niet redden. Zoals je al aangeeft. Om je boom optimaal gezond te houden moet hij buiten staan. Ik weet dat er mensen zijn die deze soort binnen houden en soms langere tijd gezond houden. Echter, als je zoekt op het forum is het aantal mensen die deze planten binnen een jaar dood ziet gaan, veel groter.

Continue verplaatsen is niet handig. Kies een plek en laat de boom daar in principe staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verzorging chinese iep binnenshuis 2 jaren 6 maanden geleden #92808

  • Mike Opheij
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Dus zodra ik in mijn kamer een temperatuur van 7 tot 10 graden weet te realiseren gedurende de winter zal de bonsai het daar prima naar zijn zin hebben? Ik ga vandaag een temperatuur metertje kopen en deze winter de temperatuur rondom mijn bonsai nauwlettend in de gaten houden. Mocht de temperatuur niet ideaal zijn gaat hij aanstaande lente (na het herpotten) mooi naar buiten :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verzorging chinese iep binnenshuis 2 jaren 6 maanden geleden #92810

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Zet hem gewoon nu buiten, dat scheelt je een dode boom...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verzorging chinese iep binnenshuis 2 jaren 6 maanden geleden #92811

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Mike Opheij schreef : Verder lees ik dat een Chinese iep binnenshuis geen rust periode heeft en zichzelf uiteindelijk dood zal groeien.

Ik heb al veel originele benaderingen gelezen over bonsai, maar deze kende ik nog niet.
Een boom die zich gaat "dood groeien"? Da' s een nieuwe voor mij.:)

Ik begrijp jou idee om hem toch absoluut binnen willen te houden, maar volg LB maar, op termijn gaat die boom anders lijden, en al dan niet sterven.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren