Onderwerp:

Lage temperaturen 1 jaar 4 maanden geleden #95526

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Ik ben wel eens benieuwd naar wie wat doet met deze temperaturen ?

Ikzelf ben altijd wat ongerust als het wat langer vriest, afgelopen nacht was het toch al vrij koud en ook vandaag zijn er momenteel nog steeds geen positieve temperaturen, meestal zit ik altijd al mijn bomen al vrij vroeg in de winter in te pakken met bubelplastic en doeken, uit angst voor schade.
Tot hiertoe heb ik nog nooit echt vorstschade aan een gezonde boom gehad, bomen die al moeilijk de winter in zijn gegaan ben ik wel al verloren.

Ik heb een tijdje geleden een winterberging gemaakt voor men bomen, stelt niet veel voor hoor.
Van wat afval hout heb ik een constructie gemaakt met een dakje van transparante golfplaat en de wand bestaat uit pvc folie dus zeker geen isolerend materiaal.

Het idee van dat kot was vooral de bomen wat droger te kunen houden en eventueel bij guur weer ze allemaal erin te plaatsen zodat ze beschut zijn tegen wind.

Ik heb dit jaar men potten niet ingepakt, in bubbel plastic en na 2 dagen begin ik al wat te panikeren :silly:

Ik ben vooral benieuwd naar wat jullie doen tegen temperaturen zoals nu of net helemaal niets doen,
Handig om misschien ook je locatie te vermelden want er zijn wel wat verschillen tussen kust of ardennen, ikzelf ben van Antwerpen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lage temperaturen 1 jaar 4 maanden geleden #95527

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Kustgebied -4,5 vanacht en overdag -1 a -2. Aankomende dagen overdag weer boven vriespunt in de nacht -1 a -2.
Heb alleen de japanse esdoorns tegen het huis gezet. De rest wat ik heb kan volgens mij wel tegen een beetje vorst.

Over welke soorten maak je je zorgen?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lage temperaturen 1 jaar 4 maanden geleden #95528

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Met tegen het huis gezet bedoel je iets meer beschut tegen wind, niet dat je ze in een onverwarmde veranda plaatst ?

En mijn vraag is niet echt soort gebonden, ikzelf heb verschillende soorten bonsai van pinus tot acer maar ik maak me meer zorgen over de volume van de pot.
Hoe kleiner de pot hoe vorst gevoeliger ?
Aangezien de meeste van mijn bomen nog in een vrij vroeg stadium zitten hebben ze allemaal nogal een vrij diepe pot van 5cm tot 10 cm, als ik aan de aarde voel zijn dat al echte ijsklompen (misschien doordat sommige iets te nat stonden )

Ik had vandaag eens getest hoe diep de grond bevroren was in de tuin zelf maar dat is niet heel diep een paar mm en je zit al in de zachte grond, maar bij bonsai potten zal dit wellicht anders zijn ? Ik kan moeilijk inschatten hoe diep de grond in de potten al is bevroren.

Ik merk ook dat de potten met een vrij hoog organisch materiaal gehalte niet zo sterk bevriezen als diegene die al wel in een goed bonsai substraat zitten wellicht omdat die grond ook veel grover is en de koude er beter inkruipt ? Of is mijn redenatie niet correct:dry:

Ik heb bijvoorbeeld een ulmus parviflora in een ietwat ondiepe schaal die al sterk bevroren is vanboven maar geen idee of de pot lager ookal zo sterk bevroren is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lage temperaturen 1 jaar 4 maanden geleden #95529

  • maple
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 139
  • Ontvangen bedankjes 27
ik laat alles gewoon stijf bevroren buiten staan. kunnen ze makkelijk hebben mits ze gezond zijn
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lage temperaturen 1 jaar 4 maanden geleden #95530

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Was vergeten mijn jonge Serissas naar binnen te halen. Stijf bevroren bij min 2. Maar aangezien ze het hele jaar buiten staan kunnen ze wel wat hebben hoop ik. De rest had ik al wel binnen gezet op het laatste moment. Vannacht min 6, dat hadden ze niet overleefd denk ik.
Heb Ulmus ook nog gewoon buiten staan. Netjes kuiltje in de grond en een bak bladeren er over. Komt wel goed. Larix en andere diehards maak ik me niet druk over. Gewoon op de grond en wat beschutting van gevallen blad is wel genoeg.
Plastic werkt averechts en warmte komt van beneden, dat hou ik altijd aan.
Een overkapping werkt natuurlijk prima.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lage temperaturen 1 jaar 4 maanden geleden #95531

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
En voor je het weet ben je dan toch last minute je bomen nog aan het inpakken..
Of dat nog veel zin heeft na 2 dagen vorst geen idee maar om 19 u was het al -6 en ik ga dan toch net iets beter slapen als ik weer dat ik men best heb gedaan om ze te beschermen :P

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lage temperaturen 1 jaar 4 maanden geleden #95533

  • Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 521
  • Ontvangen bedankjes 84
Nou dat ziet er toch weer knus uit.
Bij mij staat alles nog gewoon buiten op de plank :whistle: .

Nelis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lage temperaturen 1 jaar 4 maanden geleden #95534

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 512
  • Ontvangen bedankjes 109
Ben het met je eens. Slaap er ook beter door als ik weer dat ik alles heb geprobeerd om te voorkomen dat er schade aan de bonsai komt. Bij mij staan ze in de schuur met bubbelfolie eromheen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lage temperaturen 1 jaar 4 maanden geleden #95535

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Komt ook deels omdat ik nog niet goed weet waar de grens ligt, de meer ervaren mensen zullen dit door de jaren heen beter kennen vermoed ik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren