Onderwerp:

Mijn bomen / projecten 1 jaar 2 maanden geleden #95642

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Hier enkele van mijn bomen.
Juniperus die ik bij mijn vorig werk mocht uirgraven wegens heraanleg beplanting zou meee dan 50 jaar oud moeten zijn.
Maar verdere vorming en verfijning moet dus nog gebeuren
Een pinus mugo Die hier jaren in de tuin heeft gestaan (meer dan 20 jaar).
En mijn pinus strobus deze is meer dan 20 jaar geleden bij een plantwncentrum gekocht en toen gevormd tot bonsai.
Deze laatste doet het wel niet goed.
Al jaren lijkt hij in het vooejaar goed te vertrekken om in het najaar takstefte en massaal naaldverlies te hebben.
De onderste tak is al jaren de meest vitale.
En vandaar dat ik er 2 foto's van post.
Ik ga hem komend voorjaar in een grote mikka pot plaatsen in de hoop hem sterker te krijgen.
Maar als dat lukt komt het dilemma voor volgende winter of voorjaar 2024 de vorm behouden zoals hij is met dus een zeer recht stuk in de stam of zoals foto 2 een tak uit de eerste tak naar boven vormen als top en het bovendeel /rechte stam verwijderen en dood hout maken en de rest van die eerste tak naar beneden bedraden zodat dit meer een semi cascade boom wordt?
Wat zouden jullie doen?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn bomen / projecten 1 jaar 2 maanden geleden #95643

  • Jason
  • Jason's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 278
  • Ontvangen bedankjes 44
Ik zou gaan voor de semi cascade, het lijkt mij het meest natuurlijke doordat de bocht van de eerste tak eigenlijk een zeer mooi begin is niet ?
En ook lijkt me de wortelvoet hiervoor goed te zitten aan de rechter kant zijn meer sterke wortels zichtbaar zodat de boom mooi in balans zit door het tegenhangend gewicht.

Ik ben nog niet zo zeer ervaren zoals andere hier op het forum dus kan mijn visie misschien de foute richting uitgaan, in elk geval veel succes met de boom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn bomen / projecten 1 jaar 2 maanden geleden #95644

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
De juniper ziet er mooi uit.
Ik kan je niet veel advies geven over je pinus maar het lijkt me het belangrijkste om deze eerst goed gezond te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn bomen / projecten 1 jaar 2 maanden geleden #95645

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Ook ik ben niet de meest ervaren persoon, maar het lijkt mij een goed idee om de Pinus vakantie te geven door hem in een grote pot te doen en deze verder met rust te laten. Misschien wat Spaghnum als de wortels er ook slecht uitzien.
De Juniper vind ik ook al mooi worden.
Verder ben ik het met Jason eens over de vorming van de Pinus, maar dat zou iets voor over twee jaar zijn bijvoorbeeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn bomen / projecten 1 jaar 2 maanden geleden #95651

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Bedankt voor jullie mening.
Wat eigenlijk een bevestiging is van wat ik er ook al over dacht.
Ben eigenlijk ook benieuwd naar wanneer jullie gaan verpotten met de veranderingen van mileu en seizoenen.
Dus deel gerust jullie mening daarover ook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mijn bomen / projecten 1 jaar 2 maanden geleden #95696

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Verpotten doe ik wanneer ik zie dat de knoppen gaan zwellen van mijn loofbomen. Welke maand dat precies is maakt mij niet zo uit. Nu is het hier in Nederland al langere tijd behoorlijk warm en zie ik dat sommige soorten verdikte knoppen hebben, maar dat betekent niet dat ik ze nu ga verpotten, want we zitten nog midden in de winter. De temperaturen gaan binnenkort ook weer naar wat normalere waarden en daarmee hoop ik dat ze weer wat meer 'stil' komen te staan.
Zelfde geldt voor naaldbomen: als ik merk dat de temperaturen overdag rond de 10 a 12 graden zitten (of iets koeler en ze kunnen in de kas) ga ik verpotten.
Dus ja, klimaat veranderd wel en heeft invloed, maar ik blijf toch naar het weerbericht kijken i.c.m. de reactie van de bomen.
Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts