Onderwerp:

Hitte stress 2 weken 6 dagen geleden #98190

• Nelis
  • Nelis's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 88
Even een vraag zoals jullie misschien wel gemerkt hebben is het de laatste dagen iets of wat warm.
Nu kunnen bomen (bonsai) best tegen wat warmte maar gisteren is de temp in mijn tuin opgelopen naar de 40 graden.
Dit is voor een paar blad houden bonsai hier wel wat hoog en er vallen wat bladeren af nu nog een stuk of 3 groenen bladeren dus nog niet heel spannend.
Maar zoals jullie wel kunnen snappen wil ik dat ook wel zo houden.
Mijn bomen staan nu in de schaduw en als ik straks weer thuis ben van me werk sproei ik alles weer nat en probeer zo de hitte weer uit de bonsai te halen.

Mijn vraag hoe gaan jullie hiermee om.

Nelis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hitte stress 2 weken 6 dagen geleden #98191

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 309
Ik zet voornamelijk de bladhoudende bomen in de schaduw en sproei ze nat, zoals jij ook doet. Prima dus.En voor de rest doe ik witte badhanddoeken rond de potten, die ik ook nat hou.Je gaat naar de action, en koopt de goedkoopste handdoeken, die voldoen. Wit weerkaatst de warmte en houdt de pot koeler, en ze drogen ook veel minder snel uit dan.Groeten Luc

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Nelis, Robinia

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Hitte stress 2 weken 6 dagen geleden #98192

• Nelis
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 88
Dank je wel voor de info!!
Die witte handdoeken dat is een goeie nooit over nagedacht eerlijk gezegd.

Nelis

Hitte stress 2 weken 6 dagen geleden #98193

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 191
Hoi Nelis,

Ik denk zelf dat het goed is zoals je het doet met deze hitte, maar geef je ze alleen maar s-avonds water? Ik denk dat je ze met de temperaturen die nu in NL zijn, s-morgens en s-avonds water kan geven.

Bij mij in Griekenland is het nu iets minder warm dan in Nederland, rond 30 graden C. Ik geef ze alleen s-morgens water en de meest kwetsbare bomen staan ook in de schaduw, zoals Ulmus Parv. en 1 die in de ziekenboeg staat, alsmede Acer Buergerianum.
Bomen die er iets beter tegen kunnen, staan op het heetst van de dag ook in de schaduw, dus tussen 12 en 16.00 uur.
Ik heb ook olijfbomen, maar die staan de hele dag in de volle zon, maar dat is ook een ander type boom die er beter tegen kan, omdat die hier in de natuur ook in de volle zon groeit en leerachtig blad heeft. Maar een boom in pot is net een beetje anders dan in de volle grond, dus pas op, want die droogt eerder uit.

Bonsaigroet, Joop

Hitte stress 2 weken 5 dagen geleden #98194

• Nelis
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 88
Hallo Joop

Ik geef de bomen tegen 5 uur in de morgen water op de pot.
En als ik tegen 4 uur thuis ben maak ik ze klets nat om de warmte UIT de bomen te halen.

En dat gaat opzicht best goed alleen de olijf geef ik 1 x water per dag dat is net een cactus :lol:

Nelis

Hitte stress 6 dagen 6 uren geleden #98195

• Theepotpower
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi Nils,

Ik heb met mijn Azalea gemerkt dat ze te lang in de zon hebben gestaan en hitte stress heeft gekregen. De blaadjes zijn bruin geworden, voor de rest leeft die gelukkig nog. Dit was voor mij wel een les dat zodra het 25 graden plus wordt ik mijn loofbomen afdek met een shaduwdoek, vaak is dit in mijn tuin al rond 11 uur tot een uur of 4. Bij mij gaat bescherming dan boven zonlicht met deze tempraturen.

Het extreme weer is nog niet voorbij, bescherm ze goed!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marijnn

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts