Onderwerp:

Nieuwe lariks ! 12 jaren 11 maanden geleden #2722

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

ik heb sinds vandaag een nieuwe lariks.

Heb hem via het internet besteld, thuis aangekomen lag de pot in stukken en de boom dus los in de doos. Hem hem daarom snel in een nieuwe pot gezet. Heb een deel oude aarde er bij gegooit, omdat ik hier op het forum iets heb gelezen over essentiele schimmels.

Daarnaast heb ik het bovenste laagje bedekt met 2 kleuren akadama !

Heb ik hier goed aan gedaan ?

En de boom heeft hier en daar inkepingen van het draad dat te lang heeft gezeten, maar wat wil je. De boom was respectievelijk 35 euro !

En nu een vraag welke ik eigenlijk vooraf had moeten stellen; Wat zijn de do's en dont's bij een lariks?

En zie iemand zo op het eerste gezicht al welke takken dicht genepen moeten worden of gesnoeid etc ?

Er zijn ook enkele kale takken, leent de lariks zich goed voor jin ?

m.v.g Glenn,

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Nieuwe lariks ! 12 jaren 11 maanden geleden #2727

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Ik zou in eerste instantie toch even contact opnemen met het bedrijf dat de boom heeft geleverd over de staat waarin je de boom hebt ontvangen!:huh:
De boom ziet er verder wel goed uit trouwens.:) Nog wel wat werk aan te verrichten zo te zien. De takken bovenin wat terugsnoeien, het is wat vol v.w.b. het loof bovenin en de takken naar beneden wat breder houden zodat je er een mooie enigszins taps naar beneden toelopende vorm in krijgt. Ook de jonge uitlopers wat terugsnoeien want als de groei er goed in zit groeien die alle kanten op.
Misschien moet er hier en daar een tak bedraad en evt. wat neerwaarts gebogen worden. De Lariks reageert goed op de snoeibeurten en herstelt in de regel daar ook weer snel van. Een gemakkelijke boom wat dat betreft!;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Nieuwe lariks ! 12 jaren 11 maanden geleden #2728

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de reactie !

dit helpt mij weer vooruit, naar mijn idee was het loof ook veel grover/ groter dan bij de ander lariks bonsai, en ik ga er vandaag eerst is op m'n gemakkie naar kijken. heerlijk met ee bakkie koffie, dan in 'n hoofd een schets maken van; wat wil ik nu eigenlijk !

Ben ondertussen een half jaar verder met bonsai en ga steeds meer leren over het bedraden, snoeien, verzorgen, kwaliteit. En het wordt ook alsmaar leuker !

Ik post nog resultaat !

Oh en hank, kan het zijn dat hier net als bij u ook roze vruchtjes aankomen ?

m.v.g Glenn,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Glenn.

Re: Nieuwe lariks ! 12 jaren 11 maanden geleden #2739

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ben vandaag aan de slag gegaan met de lariks.

Ik heb hem echt verpest !:( Ik vond hem veel mooier zoals hij was.....

M'n bonsai draad was op, dus heb ik de boom met draad bedraad, die ze voor bloemenveilingen gebruiken ofzo iets !

Ik hoop dat de takken nu wat voller gaan groeien ! dus allemaal knopjes aan de zijkanten... ik heb veel vertakingen gesnoeid, ( takken die in een ong hoek van 90 graden op de tak zelf stonden ) de boom had er hier echt heel veel van en die waren ook erg lang. De ondertse rechter tak, is erg kaal, dit was hij al

Ik hoop dat het ooit nog wat zal worden, de wonden die de boom al had zijn nu ook goed zichbaar.


Wilt iemand a.u.b raad geven en eerlijk zeggen hoe het er nu eigenlijk voor staat met de boom. Heb ik hem echt daadwerkelijk verpest ?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Glenn.

Re: Nieuwe lariks ! 12 jaren 11 maanden geleden #2743

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Ik reageer vanavond, moet nu helaas weg, maar de boom is niet verpest!!!!;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Nieuwe lariks ! 12 jaren 11 maanden geleden #2745

  • Glenn
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 97
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zal het via plaatje 1 verduidelijken wat ik bedoel met de takken.

De rode lijn geeft aan waar ik gesnoeid heb, en de groene dingen zijn de naalden.

Je moet je voorstellen dat de middelste tak de hoofdtak is, en de takken aan de zijkant in verhouding héél lang zijn. Deze takken zorge er voor dat de boom een dichtgegroeid uiterlijk kreeg en vielen dus ook over de kale takken.

Door het weg snoeien van deze lange takken, werden ook de kale takke met maar 1 zijtak goed zichbaar. ( zoals de meest rechtse tak )

Ook heeft de boom dunne takken onder, en dikke boven en korte onder en lange boven. Dit loopt niet in verhouding.



ik hoop dat ik ongeveer het resultaat krijg als plaatje 2;

de takken dicht begroeid, en de naalden fijntjes.

De boom ziet er in het echt in ieder geval nog wel iets beter uit dan op de foto !

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Glenn.

Re: Nieuwe lariks ! 12 jaren 11 maanden geleden #2750

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Bovenin is er momenteel nog te veel loof. Duidelijk is te zien dat dit niet in verhouding is met de rest. Daar dus nog e.e.a. weghalen en evt. van een van de daar aanwezige takken een nieuwe top maken. De omhoogwijzende linkertak zou daar geschikt voor kunnen zijn. Maar dat houdt wel in dat het gedeelte rechts dan weggesnoeid moet worden.
Dit is dan wel een vrij rigoreuze en daarom is het misschien beter om de opgaande linker tak te verwijderen en de top die nou naar rechts gaat d.m.v. bedrading meer omhoog laten wijzen. Als het loof in die regio dan ook nog wat meer in verhouding met de rest wordt gebracht heb je toch al wat meer balans in de boom.
Geef de boom nu een rustperiode, af en toe een lichte bemesting zodat de Lariks zich goed kan herstellen van de ingrepen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts