Onderwerp:

Over lodder 11 jaren 5 maanden geleden #13948

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Ligt het nou aan mij, of ben ik de enige die daar rondliep met het idee van, goeie flikkerij. Ze zijn er daar bij lodder wel achter, eerst alle bomen standaard ongeveer 2 keer te duur prijzen en ze vervolgens 40% afprijzen. De prijzen die lodder stelt aan (pre)bonsai en startmateriaal zijn gewoon echt niet leuk meer! Ze vragen daar gerust 80 euro voor een boom die menig bonsaïst als mallsai zou bestempelen.

Dit is in ieder geval mijn mening. Ik zou graag willen weten of anderen daar anders, danwel hetzelfde over denken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 5 maanden geleden #13949

  • Dicky
  • Dicky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 209
  • Ontvangen bedankjes 40
Bij vrijwel de gehele bonsai en aanverwante artikelen handel in Nederland en België worden naar mijn mening veel te stevige prijzen gevraagd. Dat is dan ook de reden dat ik mijn spullen in het buitenland koop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 5 maanden geleden #13950

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tsja.. Ik lach me continue kapot als ik prijzen zie.. Je zet het label Bonsai op een product en je kan 2 keer zoveel vragen. Zeker als het om het goedkopere segment gaat, zijn de prijzen serieus hoog. (Als je het verschil tussen een plant van 150 en van 300 euro bekijkt, dan snap je niet waarom een plant van 150 euro zoveel moet kosten).

Van het voorjaar bij Lodder geweest, en besloten daar niet meer te komen tenzij ik een hele speciale soort zoek.

Overigens: Hou er rekening mee dat ook de planten van 50-100 euro meestal een jaar of 3 oud zijn. Als jij een plant 3 jaar moet verzorgen vanaf stek, verpotten, wortels, voor-vormen ed. Hoeveel wil jij daarna voor die plant hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 5 maanden geleden #13951

  • kittyvlekkie
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16
de pseudolarix vind ik toch echt wel 24 euro waard en ik zag heel wat dennetjes van 54 euro die ingesneden waren, mijn pseudolarix is ook ingesneden maar is al bijna genezen. ik ben meer dan tevreden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 5 maanden geleden #13952

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
gedeeltelijk mee eens dsdevries,
je moet idd goed (en lang) zoeken voordat je iets moois vind met een goede prijskwaliteits verhouding.
Vind het idd wel allemaal enorm prijzig, en koop daarom alleen wanneer er een club korting is van 50%. Pas DAN vind ik de prijzen redelijk.

Ik koop er dan ook vnl gereedschap, akadama etc.
Bomen koop ik liever over van iemand, of haal starters bij kwekers/tuincentra.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 5 maanden geleden #13953

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

kittyvlekkie schreef : de pseudolarix vind ik toch echt wel 24 euro waard en ik zag heel wat dennetjes van 54 euro die ingesneden waren, mijn pseudolarix is ook ingesneden maar is al bijna genezen. ik ben meer dan tevreden.


Het staat natuurlijk iedereen vrij om te bepalen hoeveel hij/zij over heeft voor een bepaald boompje. En zoals eigenlijk met alles, kan een voorwerp voor de één een andere waarde hebben dan voor de ander. Dit komt omdat iedereen zijn/haar eigen criteria stelt waaraan hij/zij vind dat iets moet voldoen. Bovendien kunnen er ook nog emotionele of sentimentele waarden gelden.

Ik weet daarom vrijwel zeker dat ik bomen anders beoordeel dan jij. Het belangrijkste criterium dat ik eigenlijk altijd stel aan een boom is: Kan dit boompje nog verbeteren? En nog belangrijker, Is dit boompje in staat mee te blijven groeien met mijn persoonlijke niveau? Ik zou het namelijk zonde vinden als ik nu een boompje koop dat ik nu heel leuk vind en er na een jaar achter kom dat ik het eigenlijk toch helemaal niets vind. Bovendien verdient een boom, goed of slecht dat ook niet. Die boom kan er namelijk helemaal niets aan doen dat hij is wat hij is.

Als ik naar de boompjes kijk die lodder heeft staan onder de 100,- dan zie ik bomen die in eerste instantie heel leuk zijn gestileerd. Maar voldoen deze aan mijn criterium? Het antwoord daarop is nee. Als ik naar deze boompjes kijk, dan heb ik het gevoel dat de kweker er reeds het maximale uit heeft gehaald dat er in zit. De bomen zijn niet meer vatbaar voor verbetering. Overigens heb ik dat niet alleen bij de bomen onder de 100,- , maar bij vrijwel alle bomen die bij lodder staan. (Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is, of dat jouw larix in hetzelfde straatje valt. Het zou net zo goed kunnen zijn dat ik gewoon met mijn neus kijk)

Maar hoe weet ik dan of een boompje nog vatbaar is voor verbetering? Om dit te bepalen kijk ik eigenlijk helemaal niet naar hoe het loof gestileerd is. Ik kijk als eerste naar de nebari, vervolgens naar de stam en stamverloop, vervolgens naar de primaire takaanzet. Dit zijn de drie onderdelen van de boom die goed moeten zijn als ik een boom koop. De rest doet er niet toe.
Bomen die aan die 3 voorwaarden voldoen vind je zoals Dea al zei, veel eerder bij een tuincentrum/kwekerij dan bij lodder voor veel minder geld.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 5 maanden geleden #13970

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Het moet wel betaalbaar en leuk blijven ja toch
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 5 maanden geleden #13973

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

bonsai1.2 schreef : Het moet wel betaalbaar en leuk blijven ja toch


Dat, maar belangrijker is voor mij of de prijs in verhouding staat tot wat je krijgt. Ik heb bomen gezien van 10.000 euro welke ik niet per se te duur ond voor de boom. Wel voor mijn bankrekening maar ik kon zien waarom de boom een dergelijk bedrag op moet brengen.

Een boom zals deze moet rond de 2500 euro kosten ( www.kaizenbonsai.com/shop/product_info.p...=52&products_id=4202 ):



Dat is voo rmij te veel geld, maar vind ik zelf een redelijke prijs voor wat je krijgt. Serieus ver ontwuikkelde stam, mooi dood hout, en een goed ontwikkelde kroon. Hier zit veel tijd en werk in, en de plant is gezond, en reeds jaren in bezit van deze handelaar.

Als je dat vergelijkt met een bosje van minder dan 9 jaar oud, wekle 450 euro moet opbrengen ( www.hoka-en.nl/outdoor-bonsai/exclusief/acer-yosue.html ) dan vind ik die 450 euro wel te duur.



Hierbij zie ik geen enkel kwaliteitskenmerk terug. Geen nebari. Geen tapsheid. Geen verschil in leeftijden tussen bomen (Althans, nauwelijks) en plantjes die, als ik naar de foto kijk, nog niet eens potlood dikte halen, dus eigenlijk gewoon 1-2 twee jaar oude zaailingen in een schaal, welke vervolgens een seizoen hebben mogen groeien.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 5 maanden geleden #13974

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het beste illustreert het verschil in goedkoopste boompjes het misschien wel.

Lodder goedkoopste categorie:
www.hoka-en.nl/outdoor-bonsai.html

En Kaizen bonsai:
www.kaizenbonsai.com/shop/index.php?cPath=94

En munsterland:
www.bonsai.de/shop/jungpflanzen-laubbaume-c-51_55_470.htm

nog iemand over die Lodder voordelig vind?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: mighty mouse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 5 maanden geleden #13975

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
LB, ik geef je helemaal gelijk, ben het compleet met je eens,
echter ben je wel een beetje appels met peren aan het vergelijken, en vandaar de prijsverschillen (maar ook ik vind de Lodder prijzen erg hoog)

De bomen bij Lodder zijn ALLEN geïmporteerd uit China, Japan en/of Korea.
De starters van Kaizen en Munsterland zijn (hoogstwaarschijnlijk) zelf gekweekt hier in Europa/UK. (en dus veel goedkoper)
Dus geen importkosten, quarantaine tijd/kosten, transport kosten etc.
vandaar de verschillen in prijs.
Leek me wel belangrijk om erbij te vermelden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren