Onderwerp:

Over lodder 11 jaren 4 maanden geleden #13976

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dea: Klopt. Belangrijk punt om mee te nemen. Aan de andere kant..


Persoonlijk maakt het mij niet uit WAAR de boom gekweekt is. Het gaat mij om de plant die ik uiteindelijk mee naar huis neem. Als de kwaliteit van de boom veel beter zou zijn omdat hij uit China komt, dan is import gerechtvaardigt. Zo niet, dan ben ik zelfs een tegenstander van import (Eigen economie, energie verspilling, etc).

:d

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 4 maanden geleden #13978

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
yep, same here.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 4 maanden geleden #13982

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Het meest schokkende vind ik nog wel deze:
www.hoka-en.nl/outdoor-bonsai/malus-halliana.html

Als die stronk in een pot 450,- euro waard is, dan is mijn Malus het dubbele waard! Er is natuurlijk geen hond die dat ervoor geeft. (anyone? :silly:) Terecht, ik heb de moederplant waarvan deze gemarcotteerd is 3 jaar geleden voor nog geen 4 tientjes gekocht en heb daar nu 2 leuke boompjes van.

www.bonsaiempire.nl/?view=image&format=r...tion=com_joomgallery

www.bonsaiempire.nl/?view=image&format=r...tion=com_joomgallery

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 4 maanden geleden #13983

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
DS:

Ja en nee. Helemaal mee eens dat die malus voor 450E behoorlijk aan {over!?} de prijs is. Maar ik vind het persoonlijk wel een minstens net zo mooie boom als jouw malus. Groot voordeel van de flodderboom.. De grote wonden zijn op deze boom al compleet dicht, waarbij die van jou og 2 (?) jaar nodig zal hebben. Maar bij jou is de kroon mooier, en netter. Zal erom hangen. Over 2 jaar wint die van jou weer wel (En dus op potentie kijkende heb je wel weer gelijk)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 4 maanden geleden #13986

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84

leatherback schreef :

bonsai1.2 schreef : Het moet wel betaalbaar en leuk blijven ja toch


Dat, maar belangrijker is voor mij of de prijs in verhouding staat tot wat je krijgt. Ik heb bomen gezien van 10.000 euro welke ik niet per se te duur ond voor de boom. Wel voor mijn bankrekening maar ik kon zien waarom de boom een dergelijk bedrag op moet brengen.

Een boom zals deze moet rond de 2500 euro kosten ( www.kaizenbonsai.com/shop/product_info.p...=52&products_id=4202 ):



SORRY IK GEEF NOG GEEN 50 e VOOR DAT BOSJE

Dat is voo rmij te veel geld, maar vind ik zelf een redelijke prijs voor wat je krijgt. Serieus ver ontwuikkelde stam, mooi dood hout, en een goed ontwikkelde kroon. Hier zit veel tijd en werk in, en de plant is gezond, en reeds jaren in bezit van deze handelaar.

Als je dat vergelijkt met een bosje van minder dan 9 jaar oud, wekle 450 euro moet opbrengen ( www.hoka-en.nl/outdoor-bonsai/exclusief/acer-yosue.html ) dan vind ik die 450 euro wel te duur.



Hierbij zie ik geen enkel kwaliteitskenmerk terug. Geen nebari. Geen tapsheid. Geen verschil in leeftijden tussen bomen (Althans, nauwelijks) en plantjes die, als ik naar de foto kijk, nog niet eens potlood dikte halen, dus eigenlijk gewoon 1-2 twee jaar oude zaailingen in een schaal, welke vervolgens een seizoen hebben mogen groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 4 maanden geleden #13987

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
Ik wil toch nog iets kwijt over die grote winkels zoals Lodder & Ginkgo & Bauwens. Deze hebben zeer mooie en gezonde bomen. Maar koopjes zul je daar nooit vinden. Kwaliteit heeft zijn prijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 4 maanden geleden #13994

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Samen met clubgenoten ben ik al verschillende keren naar de novemberverkoop van Lodder geweest. Telkens vond elk van ons daar wel een of meer goede bonsai aan een zeer redelijke prijs/kwaliteit. Dat je er dan ook materiaal e.d. aan gunstige prijs kan kopen is mooi meegenomen. Dit jaar ben ik niet geweest maar ondanks de verre verplaatsing ga ik zeker nog bij volgende gelegenheden. Lodder is een van de betere bonsai zaken. Het stoot me nogal tegen de borst dat er denigrerend over ‘flodderbomen ‘ wordt gesproken. De zaak Lodder heeft mogelijks meer dan wie ook bijgedragen aan de ontwikkeling van bonsai in Nederland.
Als je dit Forum eens doorneemt zal je merken dat op topics van beginners regelmatig gereageerd wordt met “mooie boom” of ‘met toekomst’ waar het niets anders betreft dan een simpele zaailing elementaire tuincentrumplant of een supermarkt malsai. En bij Lodder worden bomen die beter zijn flodderbomen genoemd???. Door dezelfde mensen?. Men moet beginners niet afstoten. Een van de meest waardevolle kwaliteiten van dit forum. Maar hoeft er met twee maten en gewichten worden gewerkt?
Over de prijs kan men eeuwig redetwisten. Vind je in het aanbod iets met volgens u redelijke prijs/kwaliteit dan kan je kopen, indien niet: laten staan. Ook op een najaarsuitverkoop. Je kan veronderstellen dat in de loop van het jaar de mooiste bomen uit elk lot wel al een koper vonden. Daarom ook de korting op wat er nog staat.
Ook aankopen of zelf kweken is zo’n eeuwig discussiepunt. Voor mezelf gaat het minder over het finantiële aspect. Als ik al het geld dat ik ooit uitgaf aan tuinplanten en de tijd die ik besteedde in de tuin in rekening zou brengen had ik verschillende supermooie bonsai kunnen aankopen. Maar ik zou nooit het genoegen hebben gehad dat ik verkreeg door zelf bezig te zijn met de opkweek en vorming.
Toch nog even dit: mijn “mooiste” bonsai” zijn waarschijnlijk gekocht. Ook bij Lodder in november. Ik zou het van mezelf maar dom vinden af en toe eens wat meer geld uit te geven als ik iets zou kopen dat niet beter is dan wat ik zelf vormde. Maar ik ben wel meer gehecht aan de bomen die ikzelf vormde.
Ik wil hier niet opnieuw de eeuwige discussie op gang brengen. Maar kan het niet nalaten te reageren als in mijn ogen een waardevolle zaak als Lodder wat te negatief wordt benaderd. Ik hoop dat men mij mijn mening gunt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 4 maanden geleden #14002

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Ivan schreef : Als je dit Forum eens doorneemt zal je merken dat op topics van beginners regelmatig gereageerd wordt met “mooie boom” of ‘met toekomst’ waar het niets anders betreft dan een simpele zaailing elementaire tuincentrumplant of een supermarkt malsai. En bij Lodder worden bomen die beter zijn flodderbomen genoemd???. Door dezelfde mensen?. Men moet beginners niet afstoten. Een van de meest waardevolle kwaliteiten van dit forum. Maar hoeft er met twee maten en gewichten worden gewerkt?


Ik geloof niet dat ik met twee maten aan het meten ben. Ik schrijf hier met grote regeltmaat dat planten nog veel te jong zijn, en eerst moeten opdikken voor het interessant wordt. En ik zeg niet dat het bij Lodder niets is. Wel dat het een dure zaak is. En ik roep dat nioet alleen, ik laat het ook in vergelijking met andere winkels zien.

Dus nee, het is niet denigrerend, maar de prijs/kwaliteit verhouding is daat, in mijn ogen, behoorlijk zoek in het goedkopere (<500-1000 euro) segment. Een tuincentrumplant van 5 jaar oud 10 euro vss een 1 jaar oud stekje voor 19 euro. In mijn ogen kan je het niet maken om een bakje met 3 jaar oude plantjes te willen verkopen voor 450 euro, tenzij het hele bijzonder, moeiljik te vermeerderen planten gaat.

En dat is dan weer mijn mening :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Over lodder 11 jaren 4 maanden geleden #14020

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Nou, dan ook maar eens mijn mening geven hier:

Ten eerste vind ik Lodder een mooie zaak, veel variatie in het grote assortiment; er is voor elk wat wils!
Ik vind persoonlijk ook de prijzen redelijk aan de hoge kant voor de meeste bomen, bomen uit het hele hoge segment (hebben ze altijd maar een paar staan) vind ik dan weer wel goed geprijsd.
Ook heb ik van verschillende mensen gehoord dat ze bij Lodder nog eens bij wat duurdere bomen (zeg op 400 euro) nog bijna 100 euro konden 'afdingen' (lees hier meer korting geven) ook al was het geen Sale.
Verder zijn bij het goedkopere segment ook een paar goede koopjes te vinden, je moet even zoeken tussen alle bomen, maar er zitten vaak erg nette bomen tussen met goede nebari, taps toelopende stam, weinig ingroeiingen etc. Deze zijn dan wel weer goed geprijsd.

Laatste punt: Lodder heeft een erg goede service, medewerkers zijn altijd erg vriendelijk. Vriend van me had er een boom van 340 euro gekocht, na 2 maanden werd hij ziek. Lodder vertelde dat ze hem gingen verzorgen en als hij er niet bovenop kwam dat hij het geld terugkreeg. Na een maandje opgehaald en was weer helemaal erboven op! Nou, zulke service kom je tegenwoordig nog maar weinig tegen hoor! :)

Meningen verschillen uiteraard door ervaringen, persoonlijke insteek etc., maar ik vind Lodder dus vaak prijzig, maar toch een erg goede zaak! En als je even goed zoekt, kom je echt goeie koopjes tegen!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: kittyvlekkie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts