Onderwerp:

Re: Even voorstellen 12 jaren 10 maanden geleden #3307

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je struikje in de pot & de stek is voor zover ik kan zien een liguster. Een groen blijvende heester, welke met trosjes witte bloemen kan bloeien, en dan zwarte besjes geeft. Zeer sterke plant welke zeer geschikt lijkt te zijn voor bonsai oefeningen.

zie voor een mooi voorbeeld: www.artofbonsai.org/forum/viewtopic.php?f=82&t=3799&start=15

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Even voorstellen 12 jaren 10 maanden geleden #3308

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

dea schreef : Hoi,

3 zaken uit je bericht wil ik even op reageren:
- je bomen (en stekken) beschermen tegen wind en regen is belangrijker dan tegen de zon. Niet de hele dag in volle zon uiteraard, maar als ze wel de hele dag in de harde wind en regen staan, kan funest zijn.


ben ik mij van bewust, mijn doel is ook om de planten tegen alle drie te gaan beschermen, maar wind en regen is hier in de tuin iets lastiger en vergt een wat stabiele constructie die ik op korte termijn zeker ga maken.

dea schreef :
- ja, zo kun je wel een grote collectie schalen verkrijgen, maar erg mooi zijn die tuincentrum schalen niet echt. Als je eenmaal langer bezig bent met bonsai, wil je toch liever de wat mooiere japanse schalen en zul je al deze "standaard" schalen liever weg doen, blijkt uit ervaring van velen. Bovendien zijn bijna al die potten helemaal gelijk, meestal blauw of creme kleurig, dus dan heb je 10 schalen die exact hetzelfde zijn.


Ook dit ben ik helemaal met je eens, het idee is ook vooral om wat bonsai schalen in huis te hebben als de stekjes er aan toe zijn, zonder er al teveel geld in te steken, de mooiere duurdere (japanse) schalen kan ik aanschaffen tegen de tijd dat de boompjes ook echt wat moois gaan worden en de hobby serieuze vormen aan gaat nemen.

dea schreef :
- daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik merk juist dat coniferen (juniperus bijv.) alhoewel ze wel trager groeien, maar dat die veel meer aankunnen (snoeien, bedraden, vormen etc) in 1 keer, dan de meeste loofbomen. Ook zien coniferen er ondanks de trage groei, wel sneller uit als een "volwassen" boom in een pot, een bonsai.
Bij loofbomen duurt dat toch minimaal enkele jaren voordat de takkenstructuur en de stam etc een wat ouder uiterlijk vertonen.

Nogmaals, dit zijn MIJN bevindingen, en zeg niet dat alles zo moet en iets anders niet kan, ik vertel enkel mijn persoonlijke ervaringen.
iedereen kan en mag doen wat ie zelf wil, ik probeer mensen alleen voor teleurstellingen (de alle beginners ondervinden) te beschermen door mijn ervaringen te delen.


Kort samengevat wil ik je bedanken voor je bijdrage, zekers een nuttige post

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Even voorstellen 12 jaren 10 maanden geleden #3309

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

leatherback schreef : Je struikje in de pot & de stek is voor zover ik kan zien een liguster. Een groen blijvende heester, welke met trosjes witte bloemen kan bloeien, en dan zwarte besjes geeft. Zeer sterke plant welke zeer geschikt lijkt te zijn voor bonsai oefeningen.

zie voor een mooi voorbeeld: www.artofbonsai.org/forum/viewtopic.php?f=82&t=3799&start=15


Dat zou heel goed kunnen, de witte trosjes komen me ook bekend voor, zwarte besjes heb ik nog niet gezien.

Dit struikje komt van een heg die bij de buren gestaan heeft, deze hebben we er uit gehaald, ik denk ongeveer 20 struiken en in onze achtertuin geplaatst. De meeste hebben het overleefd, dus zat oefenmatriaal denk ik dan....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Even voorstellen 12 jaren 10 maanden geleden #3422

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Vandaag ff nuttig in de tuin bezig geweest.
Rond onze vijver had ik bodembedekkers gepland, maar om een of andere reden groeit het gras er harder, dus dit hele seizoen is onze tuin rond de vijver één grote onkruidhoop.

Vandaag ben ik maar eens begonnen met het onkruid weg te halen. Toen dit weg was dacht ik dat het misschien wel leuk was om er grind neer te gooien, dus ff naar het tuincentrum en voila:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.


ook heb ik een aantal kleine bonsai rond de vijver verspreid, hiervan later een paar foto's

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Re: Even voorstellen 12 jaren 9 maanden geleden #3431

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Ziet er goed uit Matje! Mooie pagode heb je daar staan.:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Even voorstellen 12 jaren 9 maanden geleden #3432

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Dank je, sta zelf ook well te kijken van het resultaat.

Maar helaas is dit ook de mooiste pak em beet 20 m2 van de tuin die je ziet.
Onze tuin is bijna 800 m2 en de rest is nog troep.

Wordt aan gewerkt, ook wij kunnen niet alles in een keer zeg ik dan.

Ik zal dit weekend als het beetje weer is wat meer foto's maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Even voorstellen 12 jaren 9 maanden geleden #3446

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Mooie foto Matje,

800 m2!!!!!!!!!:ohmy:

I'm jealous;)

groet,

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Even voorstellen 12 jaren 3 weken geleden #8491

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
:lol:

na een tijdje afwezig te zijn geweest heb ik weer wat te melden.

Zoals in mijn topic overwinteren te lezen, hebben de meeste boompjes de winter overleefd.
Van de wilgenstekken eerder in dit topic zijn er 3 goed aangeslagen, deze staan al een aantal maanden in de volle grond. Deze gaan nu weer een groei periode tegemoet.
Ook heb ik onlangs opnieuw zo'n 8 stekjes van deze soort gemaakt.

Daarnaast kan ik melden dat onze woning te koop staat, met de 800m2 grond :lol:
Ik heb een baan in Frankrijk aangenomen en daar ben ik op 1 maart begonnen, als onze woning verkocht is zullen wij op zoek gaan naar een woning in Frankrijk.

Van de bonsai die ik dan heb, zal ik de mooiste 10 meenemen.

Komende week zal ik even foto's plaatsen van de boompjes zoals ze er nu bijstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Even voorstellen 12 jaren 3 weken geleden #8499

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Hee, wat leuk weer van je te horen!

Gelukkig hebben de meeste de strenge winter overleefd, bij mij hebben ze het ook allemaal doorstaan! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Even voorstellen 12 jaren 3 weken geleden #8518

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
In het topic van mijn eerste junipers staat al een update van hoe ie er nu bij staat.
Hier nu een update van de wilgenstekjes van vorig jaar:

eerst even de foto van vorig jaar nog eens:




Van deze zes zijn er nog drie over,
deze heb ik vorig najaar in de volle grond gezet en hebben de winter goed overleefd,
maar het is nog lang geen bonsai,
eerst de foto's:
Hier staan ze alledrie, in het eerste deel van onze tuin hebben we een leuk perkje aangelegd,
de wilgen staan hier omdat ik er dagelijks langs kom en ze goed in de gaten kan houden, uiteraard is dit geen geschikte plek voor een volwassen grote wilg, maar zo groot gaat ze ook niet worden :woohoo:


Dan een close-up van de drie:








Deze boompjes zijn nu tussen de 30 en 50 cm groot, de zij takken heb ik wat ingekort om groei van de hoofdtop te stimuleren, voorlopig wil ik deze ier hun gang laten gaan, alleen als de woning verkocht is zal ik ze in een pot moeten zetten.

EDIT: jammer dat ze op de zijkant staan, zal ik een dezer dagen wel ff fiksen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje. Reden: foto's staan k*t
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts