Onderwerp:

Re: Wie, wat en waar... 12 jaren 5 maanden geleden #4792

  • Gas-geven
  • Gas-geven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 111
  • Ontvangen bedankjes 14
@ Pukkie....
Het is inderdaad een beuk (Fagus sylvatica purpurea)
Eigenlijk is het een karikatuur-bonsai (om de woorden aan te halen van Teunis Jan Klein...die hem enkele weken geleden heeft beoordeeld)
Geen enkele beuk groeit zo kronkelachtig...maar altijd rechtop.
Ik vind het gewoon een leuk ding.
Enkel de pot is te groot en staan niet in verhouding tot de boom.
Dit wil ik begin van het voorjaar 2012 gaan wijzigen.
Wat zou je mij aanraden over de vertakkingen?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wie, wat en waar... 12 jaren 5 maanden geleden #4793

  • Gas-geven
  • Gas-geven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 111
  • Ontvangen bedankjes 14
Nou Pukkie.....ben benieuwd....
Kom op met die goede ideeen...!
Laat me graag inspireren...
Tips and tricks are allways welcome..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wie, wat en waar... 12 jaren 5 maanden geleden #4794

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuke boom, die ulmus. Lastig om te zien in hoeverre die mooi vertakt is; Er zijn maar weinig bomen die een zeer mooie vertakking hebben als ze kaal zijn. Dat is ook een van de lastigste dingen bij bonsaiboompjes. Wat je zou kunnen bekijken of je de bladpartijen dichter op elkaar kan krijgen, en af en toe at ruimte in de kroon kan creeeren. Lege plekken tussen groepen blad geven een extra gevoel van leeftijd van de boom. Tevens zorgen ze voor meer licht dichterbij de stam, aardoor ook slapende knoppen dichter bij de stam de neiging hebben uit te lopen.

Heb je van de beuk bij #4787 een stam foto / kale foto? Het lijkt alsof deze vrij weinig verdunning heeft. Misschien dat je in de achtekant van de boom een of twee takken kan vinden die je een halve meter kan laten uitgroeien de komende jaren. Dan krijg je een stuk verdikking van de stam er onder, terwijl die naar boven fijn blijft. Zo krijg je een mooiere tapsheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wie, wat en waar... 12 jaren 5 maanden geleden #4795

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
wat valt er meer te zeggen?
trugsnoeien tot een stomp en dan trug beginnen met opbouw
de normale gang om takken te verfijnen

groeien dan trugsnoeien

zal je wel pijn doen maar met de tijd zal het je veel plezier geven...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wie, wat en waar... 12 jaren 5 maanden geleden #4796

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18

leatherback schreef : Leuke boom, die ulmus. Lastig om te zien in hoeverre die mooi vertakt is; Er zijn maar weinig bomen die een zeer mooie vertakking hebben als ze kaal zijn. Dat is ook een van de lastigste dingen bij bonsaiboompjes. Wat je zou kunnen bekijken of je de bladpartijen dichter op elkaar kan krijgen, en af en toe at ruimte in de kroon kan creeeren. Lege plekken tussen groepen blad geven een extra gevoel van leeftijd van de boom. Tevens zorgen ze voor meer licht dichterbij de stam, aardoor ook slapende knoppen dichter bij de stam de neiging hebben uit te lopen.

Heb je van de beuk bij #4787 een stam foto / kale foto? Het lijkt alsof deze vrij weinig verdunning heeft. Misschien dat je in de achtekant van de boom een of twee takken kan vinden die je een halve meter kan laten uitgroeien de komende jaren. Dan krijg je een stuk verdikking van de stam er onder, terwijl die naar boven fijn blijft. Zo krijg je een mooiere tapsheid.


Ik denk dat hier veel kan bijleren bij deze topic:)... Ik heb ook een vraagje: ik zou meer vertakking willen bij mijn esdoorn en meer blad. Is het dan beste om nu in de winter te snoeien? Over takken en knopen snoeien bij de esdoorn weet ik niet zo heel veel.. Ik hoop dat iemand tips heeft?

Morgen of donderdag laat ik mijn esdoorn zien zonder blad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by tschreurs.

Re: Wie, wat en waar... 12 jaren 5 maanden geleden #4797

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Misschien is het tot een stomp terug snoeien een beetje jammer van de 8 jaar werk die nu in de takken zit. Ik zou het subtieler trachten te doen. Om wat ideeen op te doen over hoe je nog fijnere vertakkingen in ulmus kweekt, is dit een mooi artikel (in het engels overigens). Waarschijnlijk is eenm beetje extra licht en op de juiste momenten groeiknoppen verwijderen genoeg om dichter bij de stam het uitlopen van knoppen te stimuleren. Dit is overigens een vraag die je bij een vereniging met wat ervarenere leden goed advies kunnen opleveren.

bonsaijournal.com/elm-pinching.php

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wie, wat en waar... 12 jaren 5 maanden geleden #4798

  • Gas-geven
  • Gas-geven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 111
  • Ontvangen bedankjes 14
@ Pukkie....over welke boom heb je het?
Terugsnoeien tot een stomp is een pijnlijk onderwerp voor wat betreft de Beuk..(ik denk dat je die bedoelt)
Het is echt een hele geinige boom....die wellicht nog veel mooier kan worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wie, wat en waar... 12 jaren 5 maanden geleden #4799

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hey TSchreurs,

Acer lopen heel makkelijk uit. Zowel bij het wegsnoeien, als bij het weghalen van kleine groeipuntjes.

Echt snoeien doe je het beste in het hele vroege voorjaar. Eind februari kan de sapstroom reeds op gang komen. Het is een beetje balanceren. Een goed moment is snoeien zodra de grond ontdooit is en er een paar dagen geen nachtvorst evrwacht wordt.
Rondom de snoeiplek komen vaak snel daarna allerlei knoppen op. Besluit vroeg welke takken je wilt houden.

Om te verfijnen is het zaak bij de zaak te blijven. Je moet eigenlijk elke keer als er een of 2 paar bladeren gevormd zijn het groeipuntje er uit halen. Dit kan mooi met een i[pincet (Vandaar dat het pincetteren heet). Zo heb je de uitloper als heel dun sprietje en veroorzaak je geen lelijke littekens of stompjes. Resultaat zal het uitlopen van knoppen verder terug op de tak zijn. Let op dat je hier ook de uitlopers selecteer; Grote hoeveerheden tegenover gelegen takken zijn een risico, omdat aan beide kanten van de stengel een slapend ooog zit (In alle bladoksels).

Knoppen kan je jaarrond weghalen; Ik zel ben van plan weer een rond bij mijn lindes te maken op het moment dat de eerste knop op de plant open gaat: Dan kan je de sterkste knoppen weghalen, zodat de apicale dominantie onderbroken wordt, en je op meer plekken op de boom tegelijk groei krijgt.

Gas-geven schreef : Terugsnoeien tot een stomp is een pijnlijk onderwerp voor wat betreft de Beuk..(ik denk dat je die bedoelt) Het is echt een hele geinige boom....die wellicht nog veel mooier kan worden.

Terugsnoeien tot een stomp is m.i., pijnlijk voor elke ver ontwikkelde boom. Volgens mij moet je dat alleen doen als je er van overtuigd bent dat je zelf een veel beter resultaat kan bereiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Re: Wie, wat en waar... 12 jaren 5 maanden geleden #4800

  • tschreurs
  • tschreurs's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 258
  • Ontvangen bedankjes 18
super, bedankt voor je advies leatherback :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Wie, wat en waar... 12 jaren 5 maanden geleden #4801

  • Gas-geven
  • Gas-geven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 111
  • Ontvangen bedankjes 14
Grappig om te zien hoe zo'n simpele insteek van een discussie tot zoveel reacties kan leiden....en dat een "gesprek" een bepaalde andere wending neemt...
Best leerzaam !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts