Onderwerp:

nog een beginner 11 jaren 9 maanden geleden #10692

  • arthur
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
hallo iedereen,

mijn naam is Arthur en ben relatief nieuw in het houden van bonsai. Nu heb ik al wel enige tijd met succes een leuk boompje kunnen verzorgen, en kwam er zo achter dat ik dit wel wil blijven doen, echter was mijn boom niet bestand tegen mijn huisgenoten en vonden ze het grappig om hem eens goed te snoeien. Ik heb van alles geprobeerd maar hij was niet meer te redden. :(

Nu zal ik mij dat geen tweede keer laten gebeuren en ben van plan om op nieuw te beginnen. Ik heb het misschien nog wat ambitieuze idee om zelf te gaan kweken. Ik heb al het een en ander gelezen over hoe en wat, ik heb de tijd, en denk nu dus dat ik vooral ook moet gaan proberen. Om dit alles iets beter te laten verlopen hoop ik hier mijn laatste beetje informatie te kunnen doen voordat ik begin.

mijn vraag is misschien simpel maar volgens mij niet minder belangrijk, en ik heb er nog niet echt antwoord op kunnen vinden. Ik zoek een geschikte boomsoort, weten jullie misschien welke ik kan nemen?
Ik woon in het centrum van de stad en heb niet veel plek, de enige plek die ik buiten heb is tussen twee huizen waar in de ochtend en avond direct zonlicht is, en volgens mij wel uit de wind. Dit lijkt mij een aardige plek om mijn bonsai te houden, of zit ik hier helemaal naast? Ik zoek dus een boomsoort die het hier kan overleven, of maak ik mij druk om niks en kan ik vrijuit kiezen?
Als er nog andere tips zijn over het kweken hoor ik dat graag.

ik kan niet wachten om te beginnen :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nog een beginner 11 jaren 9 maanden geleden #10693

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In principe kan je willekeurige welke lokale boomsoort pakken. De plek die je hebt is nagenoeg ideaal. Zolang je de plant kan beschutten tegen de sterkste middagzon, maar de plant wel 4-6 uur direct licht kan geven zal eigenlijk elke boom het goed kunnen doen.

Hou er rekening mee dat er soorten zijn die je in de winter moet beschermen tegen de vorst (Alle mediterane soorten - olijf, vijg etc, en alle tropische soorten). Ook veel inheemse soorten vinden echte kou (-10 of kouder) zeer onprettig in een klein potje. Als je ze daartegen kan beschutten (Maar niet binnen in de warme kamer in de winter) kan je prima aan de slag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: nog een beginner 11 jaren 9 maanden geleden #10694

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Welkom Arthur,
Volgens mij kan je iedere inlandse boomsoort daar neerzetten.
Ik weet niet zo goed wat je bedoeling is maar ik vermoed dat je een jongen boom zelf wil opkweken tot bonsai.
Je zou eens bij een tuincentrum kunnen kijken naar een leuke boom.
Of wat zaailingen verzamelen die langs de kant van de weg groeien. Leuk om mee te beginnen, het kost niets en je leert er veel van.
Natuurlijk geen bomen uitgraven op plaatsen waar dat niet mag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts