Onderwerp:

De kleine dingen - Zaailingen en stekken vormen 11 jaren 9 maanden geleden #10885

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Omdat er nogal wat discussie lijkt te zijn wanneer je nou eigenlijk planten kan gaan vormen, en welke planten nou uberhaupt toekomst hebben, hier een paar voorbeelden uit mijn tuin, hoe planten er op dit moment bij staan.

Ik begin veel planten *heel* jong. Zaailing danwel kleine stek. De reden: Je kan de wortels & stamvorm compleet controleren. Hierdoor krijg je in mijn ogen potentieel betere bomen. Wel moet je *veel* meer geduld hebben.



Forsythia. Stek: Winter 2011/2012. De eerste serieuze uitloper uit de basis van de plant heb ik van de week een slag gegeven





Larix. Zaailing uit 2010. Heeft in 2011 de eerste kronkel gekregen, welke nu met een draadje op zijn plaats gehouden wordt. De takken in de top worden continue getopt. De takken lager op de stam morgen onbeperkt groeien om de stam te verdikken




Cornoelje. Stek winter 2010/2011. Alle takken aan de stam worden getopt, op de onderste na (Deze is een week of 2 ontsproten en mag nu voor een stevige basis gaan zorgen, en de bovenste scheut...



Deze laatste staat als een zweep reeds een meter hoog..



Liguster uit het tuincentrum. Afgeknipt bij de eerst tak aan de stam, wortels plat gelegd, en daarna het dunne takje om een bamboestok gewonden. Over 3 maanden mag dit los en heeft de stam een vrom welke over 1 jaar tot massieve kronkel uitgegroeid moet zijn.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: De kleine dingen - Zaailingen en stekken vormen 11 jaren 9 maanden geleden #10898

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
leuk om te zien.. ben benieuwd om updates over deze boompjes te kunnen zien.. steeds tof om de evolutie te bekijken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: De kleine dingen - Zaailingen en stekken vormen 11 jaren 9 maanden geleden #10902

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik ben wel benieuwd naar de ligustrum. Lijkt me een sen nuki stijl :cheer: ;) Zoek maar eens op!!!
translate.google.com/#nl|ja|

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: De kleine dingen - Zaailingen en stekken vormen 11 jaren 9 maanden geleden #10903

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

kevofski schreef : Ik ben wel benieuwd naar de ligustrum. Lijkt me een sen nuki stijl :cheer: ;) Zoek maar eens op!!!
translate.google.com/#nl|ja|


Geen dicee wat je daarmee bedoelt, en kan er zo ook niets over vinden :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: De kleine dingen - Zaailingen en stekken vormen 11 jaren 9 maanden geleden #10936

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
lijkt me zeer mooie larix, ben benieuwd binnen 2jaar. :D de bocht snap ik niet zo goed maar heb ook geen 3d beeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: De kleine dingen - Zaailingen en stekken vormen 11 jaren 9 maanden geleden #10941

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

jeroen03 schreef : lijkt me zeer mooie larix, ben benieuwd binnen 2jaar. :D de bocht snap ik niet zo goed maar heb ook geen 3d beeld.


Over twee jaar staat het boompje er nog zo bij waarschijnlijk. Hopelijk met een 5cm dikke stam, want data is het moment waarop hij uit de volle groei gehaald wordt en ik ga beginnen met een takkenstructuur. Van het winter wordt de larix weer uitgegraven, wortels bijwerken, zware takken uitdunnen waar nodig en kleine takjes weer onder controle brengen. Zelf hoop ik dat hij over 3 jaar (2015) een vorm begint te krijgen dat hij op schaal kan en ook mee naar de vereniging. Wie weet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: De kleine dingen - Zaailingen en stekken vormen 11 jaren 9 maanden geleden #10957

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
De 'Ligustrum' is zeker géén ligustrum. Tenzij dat de getoonde bladeren niet van de besproken plant zijn. Maar dat is dan wel zeer verwarrend. Ik meen zelfs de bladeren van verschillende planten te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Re: De kleine dingen - Zaailingen en stekken vormen 11 jaren 9 maanden geleden #10971

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
De ligustrum is zeer zeker WEL een ligustrum. Op de achtergrond staan een haagbeuk en een linde. De liguster zelf heeft geen blad in de foto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts