Onderwerp:

Zaaien & wortels - Quercus 11 jaren 9 maanden geleden #10886

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zie diverse mensen roepen dat ze eikels in de grond [gaann] stoppen voor bonsai. Dus ik heb besloten mijn ervaring te delen.

Eiken maken een *serieuze* penwortel. Om problemen te voorkomen wordt wel gezegd dat je deze na een jaar af moet knippen. Ik doe bijna hetzelfde, maar al veel eerder.

Om te beginnen leg ik de eikels op een ingegraven tegel waar ik een dun laagje aarde heb aangebracht. De eikel zelf wordt ook weer met een cm of 5 aarde afgedekt. Dis is vrij diep op te zaaien. Maar omdat de wortels straks niet snel omlaag kunnen (Er zit een tegel onder!) wil ik voorkomen dat de beschikbare aarde te snel uit kan drogen. Bij het kiemen komt de penwortel de tegel tegen, en moet daarom een hoek maken. In het kort: Alle wortels komen plat in een vlak te liggen.

Zodra een kiemplant met enkele bladeren de kop op steekt gaat er een 1 mm draadje om, en krijgt de plant (die nu zo 10-15cm hoog is) een slinger. Dis om een interessante onderstan te creeren voor de oude boom. Na een maand of 2 is dit in positie gegroeid. Ik heb net vandaag de zaailingen uit de grond gehaald. De hoofdwortel getopt en de plant op een nieuwe plek geplaatst. Dit keer nog wat dieper en op een ingegraven plastic laagje (Puur om naar beneden groeien te verhinderen.

Fotos:


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Paule

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Zaaien & wortels - Quercus 11 jaren 9 maanden geleden #10897

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
nice!

die wortel is al even lang dan het boompje zelf :o

leuk dat je het zo mooi beschrijft.. steeds handig voor mensen die dit ook willen proberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Zaaien & wortels - Quercus 11 jaren 9 maanden geleden #11008

  • bonsly
  • bonsly's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 137
  • Ontvangen bedankjes 22
Mooie duidelijke fotos.

Zo heb ik wel eens gelezen over een onderzoek over 'penwortels en wortelkluit ontwikkeling' van een zaailing.
De hoofdpersoon in kwestie had verschillende zaden waaronder ook eikels gezaaid in een half melkpak zonder bodem.
Ik denk zelf dat dat niet perse een melkpak hoeft te zijn, maar kan dus van alles zijn als het maar een 'pot zonder bodem is'.
In plaats van een bodem gebruikte hij een soort gaas.
Het idee hierachter is dat als de penwortel (wat dus ook de eerste wortel is na het kiemen) naar beneden groeit en zodra die door het bodemgaas heen prikt afsterft en de plant sneller een goed wortel systeem ontwikkelt.
De resultaten logen er niet om.
Ik ga het maar eens proberen volgen seizoen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Zaaien & wortels - Quercus 11 jaren 9 maanden geleden #11011

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je kan ook na een jaar de wortel door het gat van een CD prikken. Dan 2 jaar laten groeien en de boom marcotteerd zijn eigen wortels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren