Onderwerp:

Re: Kan ik al lichte snoei toepassen? 11 jaren 9 maanden geleden #11260

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Helemaal juist wat hierboven beschreven staat.
Ik heb nog enkele toevoegingen:

1. Zaag de stam schuin in een hoek van ongeveer 45graden af. Maak hem ook lichtjes hol, zodat het nieuwe callus er in rolt. Idd afdekken met wondpasta. Bij acers en eigenlijk de meeste loof, naaldbomen of coniferen kun je idd eenmaal er een bast rond de wond is, inkepingen maken om nieuw cambium te vormen en zo de wond dus elk jaar een stukje kleiner te maken.

2. Idd niet te diep. De wortels zoveel mogelijk in een stervorm spreiden (of hoe jij de wortelvoet wilt hebben). Een cm of 5 is diep genoeg, maar ook afhankelijk van hoe groot, dik de boom en de wortels reeds zijn.

3. Veel hopen en geluk hebben!
Serieus, je kunt wel de top nijpen en dus de energie terug de boom in laten schieten in de hoop dat er verder terug op de stam of takken nieuwe uitschieters komen, maar het blijft de boom z'n taak of en waar dezen zullen komen. Heb je dus eenmaal zo'n tak, koester deze dan en overweg heel goed voordat je deze snoeit. Misschien heb je hem niet nodig voor het plaatje dat je van de boom hebt, maar misschien wel om eerst voor tapsheid te maken?
Uiteraard kun je bij een boom in later stadium wel takken gaan enten op plekken waar je die wilt hebben, maar dat is nu nog niet aan de orde.
Wat Alex schrijft kan bijvoorbeeld bij sommige ficussen. Maar wel als de omstandigheden zeer gunstig zijn, warm en vochtig als ik me goed herinner. Ze doen dit wel om luchtwortels te maken.

4. bij bomen is het zo: as above, so below.
Dus heeft een boom vrije gang om te groeien in de diepte, dus wortels, dan zal dat overeenkomen met het loof boven de grond. Als er meer en langere takken zijn, is er dus ook een bredere snelweg nodig om de voedingstoffen vice en versa te vervoeren. Dus hoe sneller en groter een boom groeit, des te sneller wordt ook de stam dikker (uitzonderingen daargelaten, maar dan wordt het echt een lang verhaal).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Re: Kan ik al lichte snoei toepassen? 11 jaren 9 maanden geleden #11293

  • tasmeisy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0

AlexW schreef : niet verschieten als je een boompje hebt van een potlood dik en een meter hoog :p

dan kan je misschien wel eens topsnoeien al..


hoe kun je het niet laten verschieten van een boompje tegen gaan?
Door de nieuwe groei stoppen door de nieuwe groeiende bladeren (het knopje) weg te halen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Kan ik al lichte snoei toepassen? 11 jaren 9 maanden geleden #11295

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
als je ergens een knopje op de stam ziet komen waar je het niet wil kan je dit inderdaad wegwrijven..

maar ik stel voor dat je alles rustig en vrij laat groeien.. als er bv onderaan een tak komt die je niet wil later, laat je deze best nog even staan, want deze gaat zorgen voor een verdikking van de stam en een goede tapsheid.. die tak kan je later altijd weghalen en de snoeiwond groeit met verloop van tijd wel weg of zorgt voor wat extra ouderdom aan je boom, naargelang hoe dik de tak was.. of wie weet is tegen dan je visie van de boom veranderd en besef je dat je die tak wel kan gebruiken..
gewoon wel zien dat zo'n takken niet naar de voorkant gericht zijn..

enkele jaren goed doorgroeien is de beste weg naar een dikke stam en een "volwassen" boom..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts