Onderwerp:

vlotstijl ulmus parvifolia 11 jaren 7 maanden geleden #12959

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
dit jaar in juni heb ik een simpel ulmusje gekocht als proefboompje. deze heb ik bij aankoop deels gesnoeid aan een zijde. een maand later heb ik deze gemarcoteerd aan die zijde en geplant in een nieuwe pot. jammer genoeg had ik geen grotere pot. :pinch:

nu kleine maand verder is het boompje ietwat gegroeid. niet super veel maar genoeg om te zien dat ie niet gestorven is. ik veronderstel en hoop dat er nieuwe wortels groeien aan de ene zijde.
nu vraag ik mij af als dit boompje veel gevoeliger is aan weersomstandigheden dan andere bomen. de wortels zijn normaal zeer fragiel en ik denk dat die veel last kunnen hebben van natte grond.
momenteel heb ik nog geen beter schuilplaats voor het proefboomje dus staat ie nog tussen de planten/struiken.

een probleem bij ulmus is dat deze anders/later reageert op seizoenen dan meeste bomen. dus als de boom nog in volle groei zit maar het buiten kouder wordt zou het dan slim zijn om die boom binnen te plaatsen om maximale groei te kunnen hebben, of eerder slecht idee?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vlotstijl ulmus parvifolia 11 jaren 7 maanden geleden #12960

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hey jeroen,
Dat ziet er leuk uit! Leuk om te zien dat de boom goed is aangeslagen. Normaal gesproken is juli de slechtste tijd om een boom te verpotten. Ik neem aan dat je tijdens de verpotting geen wortelsnoei heb toegepast? Indien je dit niet hebt gedaan dan zal de boom qua weerstand niet heel veel zwakker zijn dan normaal. Het zijn sowieso de fragiele haarwortels die voor de opname van water en voedingsstoffen zorgen. Hoe meer je heervan hebt, hoe gezonder je boom is.

Dit neemt echter niet weg dat een Ulmus niet de meest winterharde boom is. Het is een subtropische boom die ook wel als binnenboom wordt verkocht, maar die in het Nederlandse klimaat ook prima buiten gehouden kan worden mits de temperaturen dit toelaten. Je dient de boom wel altijd te beschermen voor temperaturen onder het vriespunt. Bij temperaturen onder de -5 is het sowieso beter de boom in een schuur of kas te plaatsen. De boom is bladverliezend dus je hoeft je geen zorgen te maken dat hij in een schuur niet voldoende zonlicht zal krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vlotstijl ulmus parvifolia 11 jaren 7 maanden geleden #12963

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik zou er mee gewacht hebben. Veel wortels gaat hij nu niet meer maken. Laat ons hopen. Geef heb genoeg bescherming in de winter en wie weet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vlotstijl ulmus parvifolia 11 jaren 7 maanden geleden #12973

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Hi Jeroen,
Ik zou hem lekker buiten laten staan daar heeft hij het toch het meest naar zijn zin. Water is volgens mij niet zo'n probleem. Alleen als het flink gaat vriezen zoals de Vries aanraad dan beschermen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vlotstijl ulmus parvifolia 11 jaren 7 maanden geleden #12974

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
tijdens de verpotting heb ik geen wortelsnoei toegepast.
ik heb gehoord dat je tijdens de nieuwe wortelgroei de oude ietwat moet laten afsterven zodat de boom meer afhankelijk wordt op nieuwe wortels.
zoals je kan zien op laatste foto zit een deel van de originele wortels boven de grond zodat deze natuurlijk afsterven. de grond wordt van tussen de wortels gespoeld en zo sterven ze traag af.

ook heb ik gehoord dat alle bomen 's winters nog altijd leven hebben in de wortels dus deze blijven dan ook groeien.

voor de winter maak ik een soort van koude kas voor mijn bomen en zal deze dan ook hierin zetten. binnen een grote maand begin ik deze kas te maken. het is gemaakt met dik bubbelplastiek dus daarin zal het wel iets warmer zijn moest het beginnen vriezen. heb dit vorig jaar ook gemaakt en de bomen zijn er gezond uitgekomen. moet wel nog wat aan ontwerp werken zodat de kas goed kan verluchten bij warm weer om grote temperatuurschommeling te vermijden.

let's hope for the best :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vlotstijl ulmus parvifolia 11 jaren 2 maanden geleden #16343

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
hoping for the best was dus niet genoeg. :(

deze winter ben ik op reis geweest en in die periode is het hier gaan vriezen. m'n serre was er niet op voorzien en m'n ulmus heeft dus in de vorst gestaan. hoe koud het was weet ik niet juist maar ik kan wel schade aan het boompje zien.

pa zegt dat ulmus sterke soort is en deze het wel zou kunnen halen. ik denk/hoop ook wel dat deze het zal halen maar met een moeizame start in de lente.

mijn eerste idee was het boompje twee jaar laten groeien zonder verpotting om de nieuwe wortels geen schade aan te richten. nu heb ik schrik dat door de vorst deze wortels afgestorven kunnen zijn. zou ik deze toch verpotten of beter zijn gang laten gaan? het zit in een te klein potje want de originele toptak staat omhoog ipv onder de grond.
ook een probleem is dat ik niets kan zien van takaanzet voor een styling doordat alles onder de grond zit natuurlijk.


heeft iemand wat raad voor mij?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vlotstijl ulmus parvifolia 11 jaren 2 maanden geleden #16344

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
in de lente een beetje superthrive en dan maar hopen he

heb al heel goede resultaten gehaald met dit product

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vlotstijl ulmus parvifolia 11 jaren 2 maanden geleden #16346

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Kan nog steeds in leven zijn hoor!!!! Vorstvrij zetten en wachten op de lente!

stukje bast krabben, kijken of het nog groen is!!!

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vlotstijl ulmus parvifolia 11 jaren 2 maanden geleden #16355

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
ulmus parvifolia is compleet winterhard. Tot een graadje of 15 onder nul kan deze plant als bonsai hebben zolang hij niet in de wind staat. Geen zorgen maken, en gewoon verzorgen zoals je gewend bent. BLaderen afgooien is absoluut normaal in de winter.

Overigens: Waarom mensen zo nodig aan de bast moeten krabben snap ik niet. Laat de boom lekker met rust;

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

vlotstijl ulmus parvifolia 11 jaren 2 maanden geleden #16359

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Jeroen,

Ik zou me niet al teveel zorgen maken over de Ulmus.
Het is een sterke soort die echt wel wat vorst kan verdragen.
In het verleden heb in mijn Ulmussen ook wel binnen gehaald voor de winter maar ze hebben door de jaren heen aangetoond dat ze best wat vorst kunnen verdragen.
De mijne reageren echter allen anders op de winterse omstandigheden, eentje ziet er momenteel qua blad net zo uit als de jouwe terwijl een andere nog mooi groen blad heeft.
Je moet gewoon afwachten hoe het boompje zich vanaf nu ontwikkelt.
Om te zien of er nog leven inzit, toch maar even met een nagel over het uiteinde van een (dun)takje krabben.
Niet iedereen is het eens met die methode maar nadelige gevolgen daardoor heb ik nog nooit geconstateerd bij mijn boompjes. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts