Onderwerp:

Betula pendula stratificeren of gewoon zaaien? 11 jaren 7 maanden geleden #12988

  • gerspie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

ik heb reeds enkele boompjes gekocht in de winkel zodat ik kon snoeien en hopelijk een mooie bonsai te creëren. Toen kwam ik echter op het idee om zaad te kopen.
Ik heb zo'n 45 soorten zaad. Maar van de Betula pendula kan ik nergens terugvinden als je het zaad eerst moet stratificeren.
Dus bij deze vraag ik het hier even.
-Moet het zaad gestratificeerd worden?
-Zoja, hoelang, temperatuur?
-Indien niet, wanneer mag ik het zaaien, moet ik wachten tot het voorjaar of mg ik dit nu reeds proberen?

Dan nog een algemene vraag over het stratificeren.
-Moet dit reeds in de aarde die nodig is tijdens het kiemproces? of mag dit gewoon in zand en eenmaal de periode voorbij is en de kieming begonnen is dat het dan pas in de juiste grondsoort moet?

alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Betula pendula stratificeren of gewoon zaaien? 11 jaren 7 maanden geleden #13004

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
beter vraag je ergens toestemming een klein berkje uit te mogen graven. daarvan zaag je de top af tot de gewenste hoogte ivm de stamdikte en gebruikt een zijtak als nieuwe top.
ze groeien overal en nergens. altijd wel ergens iemand die een kan missen. ze groeien zelfs spontaan in de planten bak van mn vrouw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Betula pendula stratificeren of gewoon zaaien? 11 jaren 7 maanden geleden #13007

  • gerspie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Jah, ik weet ook dat ik voor de makkelijkste weg kan kiezen en gewoon ergens een berkje uit de grond kan halen. Maar ik wil het vanaf het beginstadium meemaken. En op die manier leer ik dan ook iets bij ivm het zaaien en de slaagkansen ervan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by gerspie. Reden: typfout

Betula pendula stratificeren of gewoon zaaien? 11 jaren 7 maanden geleden #13043

  • gerspie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Niemand? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Betula pendula stratificeren of gewoon zaaien? 11 jaren 7 maanden geleden #13044

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Lijkt me niet; zie volgende info:

Het vermeerderen van zilverberken (of ruwe berken, betula pendula) gaat veel
gemakkelijker door middel van zaaien.
In oktober zitten aan berken van die bruinige trosjes, als je die eraf trekt
vallen die uiteen in een heleboel zaden. Die kun je laten overwinteren in je
koelkast en in april uitzaaien, of meteen uitzaaien in oktober/november (wordt
graag gegeten door vogels tijdens de winter, en een koude periode is beter
voor het ontkiemingsproces).
Als je ze zaait in april (eerst onder plastic, eenmaal ontkiemd en kleine
plantjes geworden kun je ze gewoon buiten overzetten in een containertje) zijn
ze tegen de volgende winter al 20 cm hoog (gemiddeld).
Je zou dit kunnen overwegen om te doen, in plaats van te stekken waarbij je
allerlei spul moet toevoegen om het te laten slagen.
Het voordeel van zaaien is dat de nieuwe boompjes op een natuurlijke manier
ontstaan, in tegenstelling tot het stekken (dat komt in de vrije natuur immers
nauwelijks voor!).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Betula pendula stratificeren of gewoon zaaien? 11 jaren 7 maanden geleden #13046

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Dan nog mbt jouw algemene vraag met welk zand te stratiferen: Zie www.bonsaiempire.nl/kweken/bonsai-zaad-stratificeren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Betula pendula stratificeren of gewoon zaaien? 11 jaren 7 maanden geleden #13062

  • gerspie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,
heb een hele dag zitten zaaien maar nu stop ik ermee want m'n potjes zijn op :)
Bedankt Paule voor je reactie. Je google werkt blijkbaar beter dan die van mij. Op welke site heb je die info gevonden?
De link over het stratificeren had ik al gelezen. Maar ik vroeg me af als het mogelijk was om de zaadjes te zaaien in de aarde en die aarde in de frigo te zetten ipv in zand.
Maar ik heb het nu zo gedaan. Bijna van elke soort zaad heb ik een potje gevuld die ik de hele winter buitenlaat in koelbak(moet ik nog maken) , het 2de potje laat ik buiten staan zolang temperatuur boven 0°C is, zodra het vriest zet ik dit potje in veranda. Daar is de temperatuut bij vrieskou net over 0°C, moest de temperatuur dalen verwarm ik daar een beetje want er is ook centrale verwarming maar die ligt af aangezien we daar nooit zitten. Dan heb ik ook nog een zakje met zand gevuld van elke zaadsoort die ik in de frigo steek. Zo zal ik een beetje een vergelijking kunnen maken welke manier het best gaat. En dan kan ik hier m'n eigen ervaringen mss op de site zetten met alle namen en resultaten van de zaden. Mss handig voor andere mensen die van plan zijn om te zaaien.
Maar morgen dus eerst iemand zoeken die me kan brengen naar de winkel om extra zaai potjes te halen want ik loop momenteel op krukken dus alles gaat wat trager :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren