Onderwerp:

Bonsai voor beginner? 11 jaren 6 maanden geleden #13235

  • Kaboem
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen

Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in bonsai boompjes.
Mijn vriend is in December jarig en ik zou graag bonsai zaden voor hem kopen.
Bomen hebben een speciale betekenis voor ons (lang verhaal :p) en eerst had ik gedacht om hem zaden van een gewone boom te geven maar daar kan hij helemaal niet mee, dus dacht ik meer aan een bonsai boompje, dat kan hij tenminste nog planten en eventueel onderhouden.
Maar hebben jullie een idee welke bonsai ik het beste kan kopen? en wanneer hij deze het beste plant?
Alvast bedankt!

Groetjes
Kaboem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai voor beginner? 11 jaren 6 maanden geleden #13236

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Er bestaan geen bonsai zaden. De zaden die gebruikt worden om bonsai van te kweken zijn dezelfde zaden die gebruikt worden om laan bomen of bossen mee aan te planten. De planten identieek. Door de juiste techniek wordt iets tot bonsai. Niet door speciale planten te gebruiken. Dat gezegd hebbende zijn er wel soorten die zich beter lenen voor bonsai. Planten zoals japanse esdoorn, chinese jeneverbes, meidoorn, sierappel ed. worden vaak gebruikt omdat ze of moeie bloesem/vruchten hebben, danwel klein blad.

Als je vriend aan bonsai wil beginnen kan je misschien beter een plant geven dan zaden. Het opkweken uit zaad is een langdurige aangelegenheid. Reken op 10 jaar minimaal voordat je iets hebt wat in de richting gata van bonsai. Overweeg eenstersset, bv zoals op deze site in de webshop verkrijgbaar, eventueel met een basis boekje over bonsai?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaboem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai voor beginner? 11 jaren 6 maanden geleden #13237

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Beste Kaboem,

Allereerst bestaan er geen 'bonsai-zaden'. Hoewel sommige mensen veel geld vragen voor special bonsai-zaden zijn dit gewone, normale boomzaden. Bonsai is ook geen speciale soort, het zijn bomen die door verschillende technieken klein zijn gehouden en die de indruk moeten wekken van een oude, volgroeide boom zoals normaal kennen: Miniatuur-boom dus.

Goede soorten voor bonsai voor beginnners zijn bv. voor binnen: Ficus, Serissa, Carmona

Voor buiten zijn goede soorten: Jeneverbes, Ulmus, Liguster, Podocarpus, Sagaretia etc.

Vaak kun je binnensoorten als Ficus, Carmona, Serissa vaak bij tuincentra kopen. Andere soorten zijn in bonsaikwekerijen te koop of hier in de webshop.


Tip: Lees de site eens een beetje door, iig 'wat is bonsai', zodat je een ideetje krijgt wat Bonsai inhoudt. ;)

Groetjes,
Youri
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaboem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai voor beginner? 11 jaren 6 maanden geleden #13238

  • Kaboem
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Heel erg bedankt. Met bonsai zaden bedoelde ik soorten die, zoals leatherback zegt, zich beter lenen voor bonsai.
Ik weet ook dat het beter is om een plant te geven dan zaden, maar zoals ik al eerder zei is het met een speciale betekenis en wil ik toch het liefste zaden geven. Als jullie me echt goede redenen geven om toch een plant te kopen voor hem, zal ik wel een plant kopen dan :)
Ik heb ook al naar de starterspakket gekeken, maar deze vind ik niet zo heel erg mooi. Mijn voorkeur ging meer naar de Japanse esdoorn. Is dit een goede of raden jullie me dit af? Een boekje koop ik er zeker bij.

Groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai voor beginner? 11 jaren 6 maanden geleden #13239

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Japanse esdoorn kan heel goed. Het is al snel een mooi sierlijk boompje, en de gewone 'wilde' variant die je normalitair uit zaden krijgt is sterk, groeit snel. Houdt er rekening mee dat je zaden van een betrouwbare winkel koopt. Ze moeten vers zijn om redelijke kieming te hebben. Lees je ook even in over stratificeren, en vraag hiernaar bij de aankoop. Anders kan je lang wachten tot de zaden kiemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai voor beginner? 11 jaren 6 maanden geleden #13250

  • Kaboem
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat zal ik zeker doen.
Klopt het trouwens dat de Japanse esdoorn voor buiten is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai voor beginner? 11 jaren 6 maanden geleden #13251

  • kittyvlekkie
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 305
  • Ontvangen bedankjes 16

Kaboem schreef : Dat zal ik zeker doen.
Klopt het trouwens dat de Japanse esdoorn voor buiten is?


ja, dat klopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren