Onderwerp:

Hulp bij yamadori 11 jaren 5 maanden geleden #13837

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Mogelijks kan de lijsterbes ook als shohin gevormd worden.Dan moet juist de grootste tak weggenomen worden, en een kroontje uitbouwen met de dunnere takjes die op dezelfde hoogte ontspringen. Een voordeel is dat je dan al sneller naar een afgewerkt boompje aan het vormen bent. Veel hangt ook af van wat er onder de grond zit.
Horen die droge takken bij die ceder? Staan die op dezelfde wortel? Maak je eens een close-up van de plaatsen waar ze afgebroken zijn. Is dat houterig of eerder een verdroogde kruidachtige plant? Kan je ook van zo 1 klustertje naalden (kortlot) een close-up maken met goed zicht op het groeipuntje in het centrum?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij yamadori 11 jaren 5 maanden geleden #13850

  • alpine
  • alpine's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 486
  • Ontvangen bedankjes 84
En je mag ook al het onkruid verwijderen in die potten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij verzameling 11 jaren 5 maanden geleden #13883

  • martial arts
  • martial arts's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat is een goeie tip voor de lijsterbes, zal het eens onder de loop nemen. Wel heb ik de wortels eromheen al een keer weg gestoken.
De takjes zijn houterig, wat er onder de grond zat kwam mij niet bekend voor meer een wortel knol dan een stam met kleine wortels zo iets.
Ik ben van plan om de wortels te gaan beschermen in tempex en er een overkapping over te maken tegen overmatige regenval.
Klopt het dat de site er een paar dagen uit heeft gelegen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij verzameling 11 jaren 5 maanden geleden #13884

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Een ceder met loskomende delen van de schors komt me ongewoon over. Ik wil mijn vraag nog eens herhalen: kan je een close-up foto maken van het centrum van zo één plukje naalden, dus echt vanuit het uiteinde van de tak gezien zodat het groeipuntje (het knopje) goed te zien is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij verzameling 11 jaren 5 maanden geleden #13886

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

martial arts schreef : Dat is een goeie tip voor de lijsterbes, zal het eens onder de loop nemen. Wel heb ik de wortels eromheen al een keer weg gestoken.
De takjes zijn houterig, wat er onder de grond zat kwam mij niet bekend voor meer een wortel knol dan een stam met kleine wortels zo iets.
Ik ben van plan om de wortels te gaan beschermen in tempex en er een overkapping over te maken tegen overmatige regenval.
Klopt het dat de site er een paar dagen uit heeft gelegen?


Hoewel je best kan overwegen een shohin te vormen, moet je er rekening mee houden dat wat je hier hebt gewoon z{s}aailingen zijn. Er zijn nog enkele jaren groei nodig voor je hier echt iets van kan maken. Vooral bij kleinere boompjes is de richtlijn 6:1 belangrijk: Boomhoogte is 6 (a 12) keer de stamdikte aan de grond.

Hou altijd in gedachten wat het doel is: Een boompje creeren die de indruk geeft een oude plant te zijn, door een oude bast, fijne vertakkingen, stevige wortelvoet, doorhangende takken, en een mooi taps toelopende stam. Geen van deze karakteristieken zijn bij zaailingen aanwezig. Tevens zal de grootte van het blad altijd de illusie verstoren bij zulke dunne plantjes; Geen enkele oude boom heeft bladeren welke vele malen groter zijn dan de stam dik is.

Ik zou de planten lekker 2-5 jaar door laten groeien. Als je een shohin wilt, maak gebruik van offertakken. Wil je wat groter, laat dan de plant rustig tot een meter of 2 hoogte doorgroeien voor je de plant inkort tot een cm of 20, waarna je eea wee laat uitgroeien.

ik snap dat dit je niet op korte termijn een bonsai oplevert, maar het resultaat zal een stuk realistischer worden. In de tussentijd zou ik in een tuincentrum gaan kijken. Nu is er overal uitverkoop en kan je voordelig plantjes kopen welke niemand wou.. Vaak zijn deze erg interessant voor bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij verzameling 11 jaren 5 maanden geleden #13894

  • martial arts
  • martial arts's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Z`n goeie close up kan ik niet maken met mij camera dat is echt zo klein. Mischien volgende week als ik de video camera van reparatie terug heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij yamadori 11 jaren 5 maanden geleden #13897

  • martial arts
  • martial arts's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0

alpine schreef : En je mag ook al het onkruid verwijderen in die potten.


Bedoel je hiermee het mos?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij yamadori 11 jaren 5 maanden geleden #13898

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

martial arts schreef :

alpine schreef : En je mag ook al het onkruid verwijderen in die potten.


Bedoel je hiermee het mos?


Ja. Dat verstikt de grond & laat de grond niet uitdrogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij yamadori 11 jaren 5 maanden geleden #13909

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Een shohin kan ook héél klein zijn en bvb in een potje van 6 op 4 cm staan.
En men mag me daarin helpen maar ik weet zomaar geen andere oplossing voor deze boom met zo'n felle kronkel juist boven de grond. Volgen mij wordt dat probleem erger naarmate de boom dikker wordt. Terwijl hij al veel dunnere takjes heeft waar een kroontje kan mee gevormd worden. Maar ik herhaal wat zit er onder de grond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts