Onderwerp:

trunkfusion acer palmatum of..... 11 jaren 2 maanden geleden #16502

  • Robin887
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 52
  • Ontvangen bedankjes 2
Ja denk ook dat ik alles tot het meeste er wel af haal, lijkt me iets han diger en aangezien ik toch vanaf 0 begin zon beetje maakt dat ook niet uit.

Zal ik ent-tape gebruiken of miss raffia beter, en moet ik buitenlangs rondom of boven waar de stammen bij elkaar komen nog wat wond pasta opbrengen om ziektes en rottigheid tegen te gaan in de holtes, snap dat dat niet kan waar ze moeten binden maar denk dat het miss beter is, wat denken jullie??

Denk dat ik de stammetjes waar ze elkaar raken toch licht met een mesje afschraap, om het binden iets te vergemakkelijken, of is dit niet raadzaam, moet in theorie best wel diep om de sapstromen met elkaar in aanraking te laten komen. Maar dat durf ik eigenlijk niet.

Grt Robin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

trunkfusion acer palmatum of..... 11 jaren 2 maanden geleden #16503

  • sanderh
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 38
  • Ontvangen bedankjes 1
Robin,

Vind het een zeer interessante uitdaging, ben echt benieuwd hoe het gaat lopen.
Heb zelf te weinig verstand van om info te bieden, maar je vragen etc zouden ook de
mijne zijn, ik zou ook denken aan licht open snijden bij raakvlaktes voor binding, maar geen
idee of dat te schafelijk is etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

trunkfusion acer palmatum of..... 11 jaren 2 maanden geleden #16523

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hey Robin,

Als je bast weg haalt, dan moet dat inderdaad vrij diep zijn. En dat niet alleen, daarna moeten ze echt stevig tegen elkaar zitten. Je bent dan eigenlijk bezig met 'zijdelings enten', een techniek die in de groenteteelt nog wel wordt gebruikt: Een zaailing met sterke wortel wordt naast een zaailing met goede vruchtzetting gezet. Van beide haal je een schilletje bast weg, en klemt deze tegen elkaar. Pas een paar weken later haal je dan de slechte kluit bij de ene, en de slechte vruchtzetting bij de andere weg.

Bij enten is het luchtdicht tegen elkaar aan houden lastig, zeker als je meerdere planten laat vergroeien. Als je twee bomen tegen elkaar aan gedrukt houdt, zal de bast ook uit zichzelf versmelten. Maar inderdaad, dit kan langer duren. Risico op doodgaan van individuele planten is wel lager. Vervelende keuze :D

Wat betreft mijn acer stekjes.. Nummer twee is ook aan het ontwaken uit de slaap.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

trunkfusion acer palmatum of..... 11 jaren 2 maanden geleden #16527

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Misschien is deze vorm van enten handig om te gebruiken voor je project!?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

trunkfusion acer palmatum of..... 11 jaren 2 maanden geleden #16529

  • bonsly
  • bonsly's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 137
  • Ontvangen bedankjes 22

leatherback schreef : Nummer twee is ook aan het ontwaken uit de slaap.


Mogguh nummer 2. ;)

Ben benieuwd of ze erdoor komen Jelle!
Ziet er veelbelovend uit iig. B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by bonsly.

trunkfusion acer palmatum of..... 11 jaren 2 maanden geleden #16532

  • Robin887
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 52
  • Ontvangen bedankjes 2
Ja Sander, t is ook een hele uitdaging voor mij maar ga mijn best er voor doen natuurlijk!!! Grappig dat het toch stiekem wel wat mensen intresseerd en benieuwd zijn naar het resultaat :)

Jelle, moeilijke keus ja, ben er nog steeds niet echt over uit, als ik er een stuk of vijf neem dan word het natuurlijk wel erg moeilijk om zoveel plekken netjes aansluitend op elkaar te maken!!! Denk dat ik ze iets insnijd in de lengte en ze super strak omwikkel en dan maar een aantal maandjes afwachten voordat k ga kijken denk ik.

Zou ik dan nu direct ook al de wortels snoeien?? Ze komen al erg veel onder de potten uit, maar mijn gevoel zegt dat k dat beter volgend jaar kan doen...

Ziet er trouwens mooi uit die stekjes, hoop daat ze daadwerkelijk aanslaan, het inmiddels dr ook wat geplant nadat ik wat op had gescharreld...wie niet waagt wie niet wint zeggen ze dan he :)

Bonsai1.2 dankjewel, heb het even bestudeerd, had nog niet eerder die 2e inkeping gezien op een tekeningetje...kun je me misschien vertellen waar dat voor is??? Tenminste zo zie ik het dan hehe :whistle:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

trunkfusion acer palmatum of..... 11 jaren 2 maanden geleden #16533

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ok ze aan elkaar te laten versmelten wil je uitbundige groei. Daar heb je wortels voor nodig. Ik zou de wortels pas snoeien als je wat verder bent.

De tweede inkeping is om te zorgen dat de onderstam en de veredeling niet zo makkelijk van elkaar schuiven, voor zover ik weet. Maar jij bent met hele andere dingen bezig hier dan een top-ent..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

trunkfusion acer palmatum of..... 11 jaren 2 maanden geleden #16535

  • Robin887
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 52
  • Ontvangen bedankjes 2
Ja precies, dus dat leek me ook niet van toepassing nu, zoiets had k me ook al bedacht logisch ook.

Aha, ok dat wist ik niet. Ja dat klopt, kan er hier ook niet echt wat mee met waar ik hier mee bezig ben, maar had dit nog niet gezien zo op deze manier enten met die inkeping. Vind t wel intressant iig.

Wil het samenvoegen met geweekte raffia doen, dan zit het goed stevig na dat het is opgedroogd (als goed aangebracht natuurlijk. Ent-tape is denk ik iets te elastisch, of heb ik dit niet goed??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

trunkfusion acer palmatum of..... 11 jaren 2 maanden geleden #16613

  • Robin887
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 52
  • Ontvangen bedankjes 2
Mijn eerste probeersel met de kleinste en dunste sprieten.....aantal waren dubbel in de pot dus die vielen zon beetje van elkaar af...beetje wortels ontward en voila..

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

trunkfusion acer palmatum of..... 11 jaren 2 maanden geleden #16615

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Leuk gedaan als vinger oefening.

De dikte die je u hebt bereikt, krijg je met een beetje geluk ook in een groeiseizoen voor de planten die je laat zien (Het is de ruwe vorm van Palmatum toch?). Dus om een echt verschl te krijgen zou ik toch voor meer planten gaan, of ze anders aan elkaar zetten (Je heb nu gewoon een bosje gemaakt, je kan ze ook alleen zijdelings tegen elkaar zetten en het midden hol laten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren