Onderwerp:

3 tands esdoorn in de winter 10 jaren 7 maanden geleden #25227

  • m.yapan
  • m.yapan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 8
Hoi,

Kan ik mijn 3 tands esdoorn in de winter als het kouder dan -5 graden wordt in mijn onbelichte schuur doen? Ik lees namelijk verschillende dingen. Heeft mijn esdoorn licht nodig in de winter om knoppen te vormen? Kan ik hem desnoods beter in mijn onverwarmde zolderkamer zetten met licht? Wat is beter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 tands esdoorn in de winter 10 jaren 7 maanden geleden #25228

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Kan gewoon in onverlichte schuur. Hij heeft in de winter geen bladeren, dus is er geen fotosynthese en dus ook geen licht nodig. Alleen groenblijvers hebben licht nodig in de winter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 tands esdoorn in de winter 10 jaren 7 maanden geleden #25229

  • m.yapan
  • m.yapan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 8
Dame van gingko bonsai zei tijdens aankoop dat ie licht nodig had voor knop ontwikkeling, vandaar ook mijn vraag, want deze informatie vind ik nergens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 tands esdoorn in de winter 10 jaren 7 maanden geleden #25230

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je zegt zelf dat je de boom enkel binnenhaalt als het -5° is. Je kan dat uitbreiden naar: strenge vorst die ook overdag aanhoudt, zodat de potgrond bevroren blijft. Dat houdt in dat je boom vanaf maart nooit langerdurend in de garage zal staan. Er is dus geen probleem met belichting ivm. knopvorming; als dat probleem er putje winter al is. Want ik heb ook steeds gehoord dat de bladloze bomen 's winters geen lichtbehoefte hebben. Je moet wel een voldoende koele garage hebben, die op een zonnige dag ook niet opwarmt en aandacht hebben als de knoppen beginnen te schuiven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 tands esdoorn in de winter 10 jaren 7 maanden geleden #25231

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Die knopjes worden/zijn nu al ontwikkeld en liggen in de bladoksels. zodra de bladeren afvallen, dan zie je ze wat beter, ook al zijn de nieuwe knoppen bij een buergerianum tijdens de herfst/winter wat kleiner of minder zichtbaar dan bijv bij een palmatum.
Deze knoppen hebben verder echt geen licht nodig.
Snap niet hoe die dame daarbij komt.

Om uit te lopen hebben die knoppen wel warmte / hogere temperatuur nodig. dat gebeurd dus in het voorjaar. Zou je hem in de winter naar binnen halen, ook al is het een onverwarmde kamer, dan zal je boom denken dat de lente is ingezet en beginnen uit te lopen. Echt behoefte aan licht heeft je boom pas weer zodra er blad aanzit voor fotosynthese om weer suikers vanaf boven omlaag te sturen.

Ik behandel mijn buergerianum (en al mijn bladverliezers) al jaren op deze manier, dus in de winter de garage in, weinig tot geen licht.
Pas als de temperatuur het weer toelaat (dus geen extreme of langdurige vorst meer) dan gaan ze naar buiten.

Dus over (het ontbreken van) licht hoef je je echt geen zorgen te maken.
Beter zorg je ervoor dat je boom voor de vorst periode niet te nat staat. Een buergerianum heeft namelijk wat vlezige wortels die wat meer vocht vasthouden dan overige bomen. Krijg je dan ineens strenge of langdurige vorst, dan kunnen deze wortels gaan barsten/knappen.
Sws zorg ik er bij al mijn bomen voor, dat ze niet te nat de winter (vorst) in gaan. Is een van de hoofdoorzaken van sterfte van bonsai tijdens de winter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

3 tands esdoorn in de winter 10 jaren 7 maanden geleden #25233

  • m.yapan
  • m.yapan's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 103
  • Ontvangen bedankjes 8
Bedankt voor de verhelderende uitleg Dea!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren