Onderwerp:

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58667

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25

Maurice van der Vorst schreef : Ik zaai er elk jaar flink op los met goede resultaten!
Bij Pinussoorten kiem ik deze in het voorjaar op de vensterbank in kweekbakjes. Dit echter wel na een koude periode van zeker 3 maanden in de vrieskast. Ik zit meestal dan met een kieming van rond de 75-80% afhankelijk van de soort.
Wel koop ik mijn zaden vaker bij zaadhandelaren of groothandels. Dit vindt ik toch altijd net wat betrouwbaarder dan via ebay. Wel zijn de hoeveelheden dan vaak groter. Niet alles kan ik zaaien en maar lekker laten groeien. Daar heb ik dan de plaats ook niet voor.
Ik wens je veel succes met de zaden! Ze zien er in ieder geval goed uit!


Dankjewel Maurice, ik ga mijn best doen om het tot een succes te laten verlopen.

Hoe bedoel je ik kiem deze in het voorjaar op de vensterbank in kweekbakjes? nu ga ik twijfelen aan mijn werkwijze haha :unsure: ik wilde namelijk vandaag gaan beginnen.

Is mijn werkwijze correct?

1. - 24/48uur laten weken in water
2.- Periode van 2/3 maanden in de vriezer/koelkast (maakt dit veel uit of je dit in de vriezer doet?)
3.- Eind maart/begin april uitzaaien in opkweek bakken met los/licht substraat

In grote lijnen is dit de werkwijze die velen gebruiken, hebben jullie er nog iets aan op te merken of andere tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58673

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik snap nooit waarom mensen het in de koelkast zetten. Gewoon, in een potje, buiten zetten. Wachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58674

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Om de koude winter na te bootsen? die we in Nederland eigenlijk niet meer kennen :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58680

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Bij de zaden van de Acer Arakawa die ik kocht stond bij vermeld:

3 maand in vochtig zand in plastic zak buiten leggen, indien kiemen/groei vastgesteld ze dan voorzichtig op te potten.
Buiten is het beste en meer kans op sterke plantjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58688

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Christian93 schreef : Om de koude winter na te bootsen? die we in Nederland eigenlijk niet meer kennen :P

OK. Ik woon al 16 jaar niet meer in Nederland. Nu hier in Duitsland, 20km over de grens, heeft het deze winter al enkele weken gevroren. De afgelopen week weer 5 dagen continue vorst. En onder de 10, 15 graden is al ruim voldoende. Maar goed. Ik doe vast moeilijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 2 maanden geleden #58710

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25

leatherback schreef :

Christian93 schreef : Om de koude winter na te bootsen? die we in Nederland eigenlijk niet meer kennen :P

OK. Ik woon al 16 jaar niet meer in Nederland. Nu hier in Duitsland, 20km over de grens, heeft het deze winter al enkele weken gevroren. De afgelopen week weer 5 dagen continue vorst. En onder de 10, 15 graden is al ruim voldoende. Maar goed. Ik doe vast moeilijk.


Hier aan de kust is het relatief wat warmer als in de grensstreek van Duitsland. Goede vrienden van mij wonen in stadskanaal, en daar is het ook al meerdere dagen erg koud geweest (ik geloof zelfs plaatselijk tot -10) Verder zou je best gelijk kunnen hebben, dat een temperatuur onder de 10 a 15 graden voldoende moet zijn voor het stratificeren. Ik hoor van meerdere mensen dat de koelkast een goed alternatief is. Ook al zou het geen probleem zijn om het proces door moeder uit te laten voeren, zou dat beter zijn voor de boompjes die hier uit voort komen?

Het zaai proces is in ieder geval van start, ze liggen alvast in het water te weken en een aantal zijn al tot de bodem gezonken.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 1 maand geleden #60511

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Nou al een tijdje niets gepost in dit onderwerp. De witte dennen zaden liggen al enkele weken buiten en hebben nog even wat vorst meegepakt. Nu is het een kwestie van afwachten, totdat er wat boven gaat komen in het voorjaar.
Het verhaal krijgt nog een staartje, zojuist heb ik wat Japanse mume zaden binnen gekregen en ik denk dat er eerdaags ook nog wat juniperus en acer zaden in de brievenbus liggen. Nog nooit eerder mume's gezaaid dus ik verwacht er niet veel van maar het zou toch wel heel leuk zijn mochten er enkele boven komen. Wil hier al een tijdje een shohin projectje mee starten, dus dit topic krijgt nog een vervolg :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 1 maand geleden #60520

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
Ik haal een redelijk goede opkomst witte den zaden in een kweekbakje op de vensterbank op de verwarming.
Ik heb niks gedaan van buiten zetten of in de vriezer.

Ik had dan ook wel flink wat zaden dus kon het zo doen, heb ook een bakje buiten gezet. daar gebeurd nog niks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 7 jaren 1 maand geleden #60596

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

DickVanDreven schreef : Ik geloof dat Auk ook zaden had gehad. Benieuwd hoe het kweken hem vergaan is.
Ik had een zaaibak met circa 100 super verse zaden. Een klein percentage van de zaden ontkiemde. Na twee jaar kon ik 7 zaailingen oppotten.


Klopt. Ik had uiteindelijk 5 zaailingen. Daarmee is het niet erg goed gegaan. Slechts een leeft nog, maar die is wel heel klein gebleven en nauwelijks gegroeid. M'n zwarte dennen - die ik gelijktijdig gezaaid heb - doen het een stuk beter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DickVanDreven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Japanse witte den uit zaad kweken 6 jaren 11 maanden geleden #65627

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Tot op heden zijn er nog geen witte dennen boven gekomen, maar de japanse 3tandjes zijn al in grote getalen boven de grond gekomen :D
Er staan ook wat stekjes tussen van de vorige snoeibeurd van mijn acer p. kashima, hopelijk zullen deze ook wortelen, maar dit zie ik wat somber in. Het is mij nog nooit gelukt om stekken van een acer te laten wortelen. Iemand hier tips voor?
Ik heb clonex(stekgel) gebruikt en ze staan redelijk vochtig in de akadama, maar misschien is het ook wel te vroeg om te stekken.








foto's zijn van vorige week, ondertussen zijn er al ruim 2x zoveel zaailingen boven gekomen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Christian93. Reden: context foto's ontbrak
Inloggen Registreren