Onderwerp:

Eerste aankoop Acer Palmatum vervolgstappen 5 jaren 11 maanden geleden #73995

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Hallo allemaal,

3 weken geleden mijn eerste bonsai (bij Lodder Harmelen) aangeschaft. Betreft een Acer Palmatum. De verkoper gaf aan dat de boom hoog op het lijstje stond om verpot te worden en gaf me daarom korting. Een week later toen ik hem ging verpotten heb ik geweten waarom. Ik kreeg de boom en grond met geen mogelijk uit de pot en bij het proberen brak de pot (was een ovale met dikke rand die smaller toeloopt). Éénmaal uit de pot waren de wortels 1 harde droge klomp met een soort klei (akadama?) daartussen. Heb zoveel mogelijk oude aarde eruit gehaald en de wortels flink terug moeten snoeien. De boom staat nu in een ruimere trainingspot in een grondmix van Foetsie-Bah korrels, potgrond, split en boomschors. Na een weekje begon die uit te lopen en hij staat nu mooi in het blad.

Ik wil graag jullie advies vragen over de verdere handelingen die ik moet doen op deze boom om er wat van te maken. Op de 4e foto de naar mijn mening toekomstige voorkant van de boom. Op de 5e foto 2 lelijke snoeiwonden aan de achterkant. Deze wil ik graag wegsnijden zodat ze wat vlakker worden.

Ik vind de boom erg kaal doordat er weinig vertakkingen zijn en alleen aan de uiteinden blad tevoorschijn komt. Als ik hem flink terug snoei gaat de boom dan op andere plekken dichter bij de stam uitlopen waarvanuit ik nieuwe takken kan creëren? Of werkt die niet zo bij Acer Palmatums?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en kritieken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste aankoop Acer Palmatum vervolgstappen 5 jaren 11 maanden geleden #73996

  • RoyVanBeek
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 23
Hallo Stephan, gefeliciteerd met je eerste aankoop. Waarschijnlijk had je de potgrond beter weg kunnen laten uit je grondmengsel. Hierdoor loop je het risico dat de grond lang nat blijft en niet doorlatend genoeg is. Maar nu hij in blad staat zou ik het maar even zo laten. Verder eerst maar eerst lekker laten groeien, zeker omdat je ook al flinke wortelsnoei hebt gedaan zou ik hem tijd geven om te herstellen.
Succes! Roy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste aankoop Acer Palmatum vervolgstappen 5 jaren 11 maanden geleden #73997

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930
Potgrond is een verkeerde keuze, net als split wat in deze mix, behalve gewicht, niets toevoegt. Je mix zal veel te lang nat blijven waardoor er nooit een gedrongen groei zal ontstaan, of wellicht erger...
Waarom heb je je niet laten informeren bij Lodder omtrend grondmengsels?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Eerste aankoop Acer Palmatum vervolgstappen 5 jaren 11 maanden geleden #73998

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Wat wordt verstaan onder de de term “te lang nat blijven” zou hier een tijdsduur aan geven kunnen worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste aankoop Acer Palmatum vervolgstappen 5 jaren 11 maanden geleden #74002

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Bedankt voor alle snelle reacties.

Betreft de potgrond, daar heb ik voor gekozen omdat ik heb gelezen dat Acers snel kunnen uitdrogen op hete dagen. Er zit maar een klein deel potgrond in de mix. Ik heb op de bovenkant een laagje potgrond gestrooid waardoor het lijkt alsof bijna de hele grondmix uit potgrond bestaat maar het merendeel is foetsibah korrels. Ik dacht door een klein beetje potgrond toe te voegen dat ik hele snelle uitdroging kon voorkomen. Volgend jaar anders doen dus.

De eerst komende tijd lekker laten groeien dus hoor ik? Ik heb ook gelezen dat Acer Palmatums erg hard kunnen bloeden als je nu grote snoei gaat toepassen en dit dus beter in hoogzomer kan doen. Zijn jullie het hier mee eens?

Ik heb voor mijn budget bij Lodder een boom uitgekozen met wat dikkere stam en waar nog veel werk aan de winkel is zodat ik de hobby kan leren. De meeste boompjes (binnen mijn budget) daar vond ik toch meer takjes in een bonsai pot waar ik nog vrij weinig aan kan doen de eerste jaren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste aankoop Acer Palmatum vervolgstappen 5 jaren 9 maanden geleden #75270

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Na de eerste teleurstelling heb ik besloten om de boom toch te houden, omdat ik het toch wel een leuk boompje vind om mee aan de slag te gaan ondanks dat het geen Acer Palmatum is. Hoe dit tot stand kwam is te lezen in: www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/17103...m-virus?limitstart=0

De boom begint nadat de oudere knoppen zijn uitgekomen afgelopen lente, nu massaal nieuwe groei en knoppen aan te maken op de dikke stam en de oudere takken. Zou de boom nu helemaal hersteld zijn van het verpotten en de wortelsnoei van afgelopen april?



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste aankoop Acer Palmatum vervolgstappen 5 jaren 9 maanden geleden #75272

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Het is in iedergeval een goed teken.
Ik zou hem verder met rust laten om op kracht te komen !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste aankoop Acer Palmatum vervolgstappen 5 jaren 9 maanden geleden #75274

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Toch. Dan weer je toch al welke geen palmatum is als je nog een boom wilt kopen.

De dingen dat je er niet bijwilt of op de verkeerde plaats staan zou ik wegdoen.

Groeit de boom anders goed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste aankoop Acer Palmatum vervolgstappen 5 jaren 9 maanden geleden #75280

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Precies Tom, heb er in ieder geval een boel van geleerd voor in de toekomst en het kopen van eventueel nog een boom.

Voor mijn gevoel en beperkte kennis groeit de boom nu echt verder. Vanaf het het begin van de lente tot 1 week terug gebeurde er niets op het uitkomen van de oude knoppen na, te zien op de foto's in de 1e post. Nu lijkt het alsof hij ondergronds weer genoeg hersteld is en alsof hij energie over heeft en die energie weer in nieuwe takken en knoppen wil stoppen.

Dus jullie zeggen dit jaar nog niets aan doen en dan volgend jaar verder met vormen? Ik sta te popelen op de verdikking op de helft van de boom weg te nemen en van daaruit de top opnieuw op te bouwen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste aankoop Acer Palmatum vervolgstappen 5 jaren 9 maanden geleden #75281

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Dus ongeveer zoals in de bijlage.


Ps.: Weet 1 van jullie hoe je berichten op de mobiel bewerkt? Ik moest nu een nieuw antwoord plaatsen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts