Onderwerp:

Witte Esdoorn ( Acer Sacharium ) 5 jaren 9 maanden geleden #75654

  • Sjors Boomschors
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Beste mede forumlezers,

Ben sinds begin 2018 bezig met bonsai, heb reeds vele leuke kleine en grote boompjes die ik tracht op te kweken tot volwaardige bonsai. Dit eerste jaar staat in het teken van selectie, oppotten en groei. Einde jaar als de blaadjes zijn gevallen ga ik over op snoei & styling. Zal de voortgang hierin later het forum laten passeren.

Gezien ik elke dag geniet van de vele verhalen, vragen en vooral de gegeven antwoorden op het forum, wilde ik u alle laten mee genieten met een zaai project dat ik recent ben gestart. Gezien de mate in benodigd geduld en de looptijd van dergelijk project, is en blijft dit het enige zaai project dat ik start.

Betreffende de > Witte Esdoorn ( Acer Sacharium )



Niet de meeste geschikte voor bonsai, maar dat mag de pret niet drukken. Mijn huidige collectie telt een 4 tal grootbladerige waaronder de Kastanje, Wilg, Sering & nu ook de Witte Esdoorn. Om te zien of ik in staat ben er blad-verfijning in aan te brengen. Bij kleinbladerige bomen is het vaak de schijn in bladformaat t.o.v. boomformaat die het hem doet. Ik tracht hierbij een werkelijk verkleiningseffect en geen visueel effect in verkleining te verkrijgen.

Uiteraard zijn opmerkingen en tips gedurende het project welkom.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Witte Esdoorn ( Acer Sacharium ) 5 jaren 9 maanden geleden #75655

  • Sjors Boomschors
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
# 28 april 2018:
Kom in het Haagse de Witte Esdoorn tegen, een aantal flinke bomen met geinig gevormd blad, het blad is spits-meerpuntig gevormd en niet al te groot in formaat. Al blijkt naderhand dit een uitzondering op de regel te zijn, meeste exemplaren bezitten bladeren van een aardig fors formaat. De straat ligt vol met net van de boom gevallen enkel-vleugelige zaden, die ik vervolgens begin te rapen.



# 12 mei 2018:
Besluit de zaden enkele weken rust te geven, zodat deze wat kunnen drogen. Ze waren en zijn zo vers en sappig. Tevens bij alle de vleugels er af geknipt, die zitten toch maar in de weg.

# 26 mei 2018:
Gezien ik een groot aantal zaden heb geraapt ( +200 stuks ) besluit ik na 4 weken drogen, er een +100 tal te zaaien in een bak. En de rest +100 te laten chillen in een bakje in de koelkast, voor een eventueel tweede zaai poging na koude periode, je weet nooit of het ergens goed voor is.

Gezien ik bij eerdere zaai pogingen ( Larix +1000 en Sypress +1000 zaden uit zelf verzamelde zaadbollen ) een opkomst van 0% had. Heb ik bij deze poging de +100 zaden in een te kleine bak gezaaid met een oppervlak van 40cm2. Das 0,4cm2 per zaadje / mogelijke zaailing.

# 9 juni 2018:
De eerste 5 zaailingen beginnen tot mijn verbazing reeds op te komen. Zaden zijn immers enkele weken van de boom. Dus dit is wel erg snel.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Witte Esdoorn ( Acer Sacharium ) 5 jaren 9 maanden geleden #75656

  • Sjors Boomschors
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
#16 juni 2018:
De opkomende zaailingen volgen elkaar in rap tempo op. Er staan er inmiddels +30 in de bak, ben uiteraard erg blij met tot dus ver behaalde resultaat, al leert een klein rekensommetje dat dit niet goed gaat komen qua beschikbare ruimte.





# 23 juni 2018:
De zaailingen hebben hun eerste set volgroeide bladen ontwikkeld, en is het tweede set in ontwikkeling. Er staan +50 zaailingen in de bak. Verdrukking van de onderlinge bladeren treed op.



De Hoogste tijd het gehele zaakje te verpoten in individuele kweekpotjes.





Heb ondertussen een bak gefabriceerd waarin er een 20 tal kunnen staan. Dit lijkt me tevens een mooi aantal om het bij te houden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte Esdoorn ( Acer Sacharium ) 5 jaren 9 maanden geleden #75657

  • Sjors Boomschors
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
# 30 juni 2018:
De zaailingen hebben hun tweede set volgroeide bladen ontwikkeld. Alles groeit gestaagd en er is geen enkele zaailing omgekomen tijdens of na het verpoten.





# 7 juli 2018:
De zaailingen hebben hun derde set volgroeide bladen ontwikkeld. Gezien de bak met zaailingen buiten staat





# 14 juli 2018:
De zaailingen hebben hun vierde set volgroeide bladen ontwikkeld.



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Witte Esdoorn ( Acer Sacharium ) 5 jaren 9 maanden geleden #75661

  • Sjors Boomschors
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
De bak met 20 zaailingen in kweekpotjes staat buiten en doet het erg goed. Ze groeien niet alle even hard maar ze houden elkaar goed bij. Af en toe, slaan enkele luizen toe en brengen op de tere uitlopende blaadjes geringe schade aan. Daar zullen ze met goede zorg door heen moeten groeien.





De bak waar de reeds verpotte 20 zaailingen uitkomen blijft maar uitlopen, deze is reeds geheel gevuld en weet niet van ophouden. Het zaakje is aan het uit groeien tot een enorm bos. Houd ze nog even aan als back-up.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte Esdoorn ( Acer Sacharium ) 5 jaren 9 maanden geleden #75754

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Leuk om te zien zo! Van die hoeveelheden kan je een flink bos maken. Wist niet dat zaadjes nu al rijp waren om te zaaien. Zie in de pauze ook altijd een esdoorn staan met trossen zaadjes. Morgen maar eens een handje plukken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte Esdoorn ( Acer Sacharium ) 5 jaren 9 maanden geleden #75756

  • Sjors Boomschors
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Zou ze rapen, bij plukken is het zaad mogelijk nog niet volgroeid.

Heb het zaad van meerdere type Esdoorns geraapt, gezaaid en onderzocht. Inclusief dat van een Japanse Esdoorn variant. De meesten geven geen geschikt zaad. Het wat lijkt op zaad bevat geheel geen zaad of vormt één vergroeid geheel.

Mijn stelling is, als je het zaadje niet in zijn geheel uit de vliegvleugel ( omhulsel ) kunt halen is het niet ontkiembaar. Tot zo ver mijn ervaring met Esdoorn zaden.

Maar waarom dit zaad bij mij zo goed aansloeg en ik geen enkele zaailing of jong boompje int wild zie is mij een raadsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte Esdoorn ( Acer Sacharium ) 5 jaren 9 maanden geleden #75760

  • SchoenmakersChristian
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Als je toch te veel zaailingen hebt zou je, als ze iets steviger zijn geworden, een trunk fusion projectje kunnen starten. Mits goed gedaan kunnen er best indrukwekkende resultaten mee behaald worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte Esdoorn ( Acer Sacharium ) 5 jaren 9 maanden geleden #75776

  • de Greef
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8
Ik heb ook een Wii te Esdoorn staan. In het Latijn is het overigens een Acer sacharihum. Ik heb hem als zaailing uitgespit. Inmiddels een boom van formaat. Zal wel proberen een foto te maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte Esdoorn ( Acer Sacharium ) 5 jaren 9 maanden geleden #75777

  • de Greef
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 56
  • Ontvangen bedankjes 8
Bij deze een foto

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren