Onderwerp:

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76045

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Hallo allemaal,

Iemand van jullie zich al eens gewaagd aan het kweken van een bonsai in knotwilg vorm?

Vorig jaar een gesnoeide wilgentak in de grond gezet en hem laten wortelen, zie foto. De tak heeft al uitlopers van 1,5 hoog. Na het zien van de knoestige knotwilgen in de omgeving dacht ik misschien een doel voor de jonge wilg gevonden te hebben. De tak is zo'n 25cm hoog.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Stephan1991.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76048

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik ben er mee bezig, sta op 1 manier 3 jaar voor, en op de andere manier achter ( jouw starttak is al dikker) :-)
Mijn stek was eigenlijk een probeersel om te zien wat een wilg aan kan: ik heb midden in de winter een stukje tak ( 1 a 2 mm dik, 10 cm lang) afgebroken en in een potje water gezet. 3 weken later potje water vol wortels...
Ben er dus al 3 jaar mee bezig, stam is nu ongeveer zo dik als de jouwe, heb wel regelmatig teruggesnoeid naar een lagere tak voor wat beweging in de stam. Als je hem in een onderschaal met water zet groeit ie als een kool, en moet je hem 2 keer per jaar verpotten vanwege de overvloedige hoeveelheid wortels.
Ik ga er wel geen knotwilg van maken maar een treurwilg ( is dezelfde boom uiteraard maar die verdikking vanboven door het knotten is niet zo mooi voor een bonsai...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76052

  • johnuhb15
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Lucroux zou je van jouw knotwilg die nu een treurwilg word een foto kunnen plaatsen op dit forum?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76057

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

LucRoux schreef : Ik ben er mee bezig, sta op 1 manier 3 jaar voor, en op de andere manier achter ( jouw starttak is al dikker) :-)
Mijn stek was eigenlijk een probeersel om te zien wat een wilg aan kan: ik heb midden in de winter een stukje tak ( 1 a 2 mm dik, 10 cm lang) afgebroken en in een potje water gezet. 3 weken later potje water vol wortels...
Ben er dus al 3 jaar mee bezig, stam is nu ongeveer zo dik als de jouwe, heb wel regelmatig teruggesnoeid naar een lagere tak voor wat beweging in de stam. Als je hem in een onderschaal met water zet groeit ie als een kool, en moet je hem 2 keer per jaar verpotten vanwege de overvloedige hoeveelheid wortels.
Ik ga er wel geen knotwilg van maken maar een treurwilg ( is dezelfde boom uiteraard maar die verdikking vanboven door het knotten is niet zo mooi voor een bonsai...)


Dat van die schaal is een goede tip, moest hem nu soms wel 2x per dag goed water geven. Dit scheelt waarschijnlijk wel. Mijn opa noemt het waarschijnlijk ook niet voor niets 'waterhout'.

Denk ook niet dat een jonge knotwilg mooi is als bonsai, echter ik zie ook oudere bomen die door het constant knotten een soort gespleten enorm brede stam hebben. Ik vind ze dan een beetje op een oude olijfboom lijken. Wordt wel een zeer lange termijn projectje, maar misschien leer ik er dan een boel van!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76063

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930
het lastige van wilgen is dat het hout zo zacht als boter is, het rot heel snel weg..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76064

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Marco buijsman schreef : het lastige van wilgen is dat het hout zo zacht als boter is, het rot heel snel weg..


Helemaal waar Marco,maar daar tegenover staat dat ze groeien als een kool bij de juiste verzorging ( lees, geef water als een gek :-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76065

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Neem een Parkiet! Nee, geen geel vogeltje maar een fris groen boompje.

Vroegere mijnwerkers namen een Parkiet mee de mijn in, als er gevaar ( gas ) was ging deze als eerst van zijn stokje, ter waarschuwing.

Ik gebruik 4 kleine Wilgjes voor het zelfde doel. Deze zijn de meest waterzuchtige en dun bladerige boompjes die ik heb staan. Als deze het qua weer zwaar hebben of er aan onderdoor gaan, wordt het kritiek voor de rest van de collectie.

Geinig te zien dat er meer zijn met het idee, het creëren van een Oud-Hollandse landschapsboom in mini uitvoering, de knotwilg. Maak me hier zelf ook schuldig aan.

Bijgesloten foto is genomen in april 2018, toen was hij nog schattig, hij is inmiddels flink uitgegroeid. Zal een update plaatsen na een nieuwe fotoshoot.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76068

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Stephan als u qua vorming voor een Knotwilg gaat. Zou het raadzaam zijn op onderste 1/2 of 2/3 deel van de stam geen uitloop toe te staan. Maar enkel op bovenste deel, de toekomstige knot als het ware. Dergelijke takken later snoeien geeft steeds grotere snoei wonden, tenzij wenselijk behouden.

Het loze deel van de stam, boven de bovenste takken zal na verloop van tijd afsterven. Is op mijn exemplaar reeds voor 1cm reeds zichtbaar, is momenteel verlaagt met 5cm tot bovenste takken. Afgestorven deel dient later ingekort te worden om de knot visueel gezien zo hoog mogelijk op de stam te plaatsen. Op afgestorven deel zal immers geen nieuwe uitloop plaatsvinden.

Snoeien tot knot heeft als nadeel dat er geen poezige katjes aan komen opvolgende jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76073

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
De uitgesproken poezige katjes komen niet bij de soort wilg die voor knotbomen gebruikt wordt. Die blijven veel kleiner en groen. Het gaat dan trouwens over mannelijke planten.
Een knotboom is minstens even Vlaams als Nederlands en daarbuiten.
Bij het opgroeien en vormen heeft men best aandacht voor de uiteindelijke grootte die men wenst. Vroeg knotten en oppotten verlengt de ontwikkelingstijd.
En er ontstaat gemakkelijk een ontwikkeling aan één kant, die niet zo vlot te corrigeren is bij een dunne boom.
Ontwikkeling van takken op de stam kan je inderdaad best vermijden. De takaanzet bij wilgen heeft dikwijls een verdikking die je dan moet verhelpen. Aan de knot is die verdikking juist nuttig. Wil je een holle stam dan kan je dat beter als de stam de gewenste dikte heeft zelf bewerken, dan kan je rekening houden met de wortelvoet, de knot, e.d.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76079

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Bedankt voor de tips iedereen. Ik ga proberen er wat van te maken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts