Onderwerp:

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76083

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

johnuhb15 schreef : Lucroux zou je van jouw knotwilg die nu een treurwilg word een foto kunnen plaatsen op dit forum?


Bij deze dus. Stelt voorlopig nog niet veel voor, maar denk eraan, ik ben gestart van een takje van 1 mm en 10 cm lang. Je kan goed zien waar ik al 2 keer de top eruit gehaald heb. Deze winter eens wat draad erin steken om de stam iets natuurlijker te laten verlopen. Zijtakken gaan er deze winter ook weer af, volgend seizoen laat ik alle takken weer vrij groeien om dikte te bekomen in de stam.
Vandaag verpot, zoals je kan zien zat de hele pot weer vol wortels, die drastisch terug gesnoeid zijn. Na oppotting staat hij nu in een emmer water, en zal de volgende dagen steeds een beetje hoger hierin gezet worden, totdat hij weer gewoon kan staan ( met zijn voeten in een schaal water).







Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76084

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je iets snelled resultaat wilt, kan je de komende winter in de vaten houden wat wilgen geknot worden en meteen een 15cm dikke stam meenemen. Deze op 45cm afzagen en in een emmer water laten wortelen. Anders ben je alsnog 5-10jr bezig voor je een stam hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76085

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

leatherback schreef : Als je iets snelled resultaat wilt, kan je de komende winter in de vaten houden wat wilgen geknot worden en meteen een 15cm dikke stam meenemen. Deze op 45cm afzagen en in een emmer water laten wortelen. Anders ben je alsnog 5-10jr bezig voor je een stam hebt.


Weinig knotwilgen hier in de streek LB, en ik ben me bewust van de tijdsduur, maar je weet, het gaat me vooral om de reis bij bonsai en niet zozeer om het einddoel. Ik amuseer me kostelijk met die langdurige projecten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 5 jaren 7 maanden geleden #76096

  • Rob57
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb gisteren enkele takken van een knotwilg genomen en deze nu in het water staan. Ik zie wel wat het wordt, maar ik heb ook even op youtube gekeken en er waren enkele filmpjes waaruit ik, ben nu een half jaar bezig, weer veel van geleerd heb.

www.youtube.com/results?search_query=weeping+willow+bonsai
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 3 jaren 1 maand geleden #89920

  • falco
  • falco's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
ik ben ook begonnen met een knotwilg . Deze loop snel uit . Wat tedoen met die uitlopers . Deze zijn erg zacht . Mogen deze gesnoeid worden . Gaan deze harder worden met de tijd ? Tips zijn welkom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 3 jaren 1 maand geleden #89921

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Die uitlopers gewoon laten groeien gedurende heel het seizoen, die gaan verhouten en als je een knotwilg effect wil
dan snoei je die in de winter volledig terug. Of je laat ze twee jaar groeien en snoeit ze dan volledig terug.
Als je dat een aantal jaren herhaalt ga je zo'n knobbel krijgen bovenaan de stam, wat dus eigen is aan een knotwilg, en daaruit behoud je dan op een gegeven moment de vertakking, als je tevreden bent van de knobbel die je gekweekt hebt.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: falco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 3 jaren 1 maand geleden #89931

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Dan spreek je over uitlopers bovenaan, waar je de knot wilt krijgen. Maar uitlopers op de stam best direct verwijderen denk ik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 3 jaren 1 maand geleden #89935

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Uiteraard, je wil het imago van een knotwilg, dus heb je die uitlopers op de stam niet nodig.
Je moet wel met een dikke stam beginnen aan zo'n project, anders zal hij nooit een geloofwaardig knotwilg imago hebben.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 3 jaren 1 maand geleden #89938

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
Ik heb ook weleens aan knotwilg als bonsai gedacht, maar twijfel of dit mooi word, heeft iemand hier een voorbeeld foto van?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Knotwilg bonsai 3 jaren 3 weken geleden #89980

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik heb er ooit één gezien op een clubtentoonstelling ergens.
Maar de reden waarom je ze niet vaak zal tegenkomen is omdat een knotwilg geen natuurlijke groei van de boom is.
En laat bonsai nu net een weerspiegeling zijn van bomen zoals ze in de natuur groeien.
Dat wil niet zeggen dat je het niet kan maken als gadget, zeker wel, lijkt me wel leuk dan.
Ik zou zeggen, gewoon doen. Op 5 - 7 jaar heb je een afgewerkte boom. Je steekt een tak van de juiste dikte in water, laat die wortelen, en zet hem vervolgens in substraat. Dan heel veel mest geven, takken kweken en afknippen. En als je de juiste dikte van een knobbel hebt, geef je weinig eten en kweekt een eindvertakking.
Waarom dan maar weinig eten, voor diegenen die zich dat afvragen?
Als je weinig eten geeft gaan de takken trager groeien en krijg je dus ook kortere internodiën, en dat gaat dan resulteren in een fijnere vertakking. Als je de knobbel opbouwt maakt dat niet uit, dan knip je die takken er toch terug af, en hoe sneller dat gaat, hoe beter dan. Daarom geef je dan wel heel veel mest.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren