Onderwerp:

Zaaien 5 jaren 6 maanden geleden #76818

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Ik heb zojuist zaden binnen gekregen voor langdurige projectjes. Enkele voor bonsai en de rest leuke planten in de tuin.
Ik vroeg me van 2 soorten alleen af hoe ik ze het beste zou zaaien en behandelen

De Japanse sierkwee:
moet een maand in de koelkast maar wanneer dan het beste zaaien? In de winter al in een potje stoppen of laten liggen tot het voorjaar en dan zaaien.

Woestijnroos:
Niet echt een echte bonsai van te maken maar wel grappig materiaal om erbij te zetten. Konden zo de grond in volgens de webshop. Enkel op welk moment staat er niet bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zaaien 5 jaren 6 maanden geleden #76820

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Over het algemeen zaai je p een moent zodat je het opkomen aan het begin van het groeiseizoen kan verwachten. Dus als zaden 3 maanden kou nodig hebben om te kiemen, zaai je rond december. Dan heb je eind maart, april kiemplantjes.

Tip: Koel behandelen kan bij ons natuurlijk gewoon buiten. Geen oodzaak voor koelkasten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zaaien 5 jaren 6 maanden geleden #76821

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
Ik heb dit jaar begin maart mijn eerste zaden in de grond gestoken. Ze kwamen gelijk uit met de zaden die ik eind maart in de grond stak. Dus zoals leatherback al zei best eind maart / begin april in ons klimaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zaaien 5 jaren 6 maanden geleden #76822

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Oke dan gaan ze rond maart in de potjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zaaien 5 jaren 6 maanden geleden #76823

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Fonz schreef : Ik heb dit jaar begin maart mijn eerste zaden in de grond gestoken. Ze kwamen gelijk uit met de zaden die ik eind maart in de grond stak. Dus zoals leatherback al zei best eind maart / begin april in ons klimaat.


Ik denk dat mijn antwoord niet correct overgekomen is . I algemene zin moet je zaaien, zodat je aan het begin van het groeiseizoen kieming kan verwachten. Sommige soorten kiemen snel. Anderen hebben maanden kou en vocht nodig. Stem je zaaimoment daar op af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zaaien 5 jaren 6 maanden geleden #76830

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57

leatherback schreef :

Fonz schreef : Ik heb dit jaar begin maart mijn eerste zaden in de grond gestoken. Ze kwamen gelijk uit met de zaden die ik eind maart in de grond stak. Dus zoals leatherback al zei best eind maart / begin april in ons klimaat.


Ik denk dat mijn antwoord niet correct overgekomen is . I algemene zin moet je zaaien, zodat je aan het begin van het groeiseizoen kieming kan verwachten. Sommige soorten kiemen snel. Anderen hebben maanden kou en vocht nodig. Stem je zaaimoment daar op af.

Ik snapte wat je bedoelde :)

Bij mij ging het in beide gevallen om koud gestratificeerde zaden. In maart was het blijkbaar nog niet warm genoeg om de eerste lading te laten ontkiemen. Het waren pinus thunbergii zaden wss loopt het bij meer inheemse soorten helemaal anders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts