Onderwerp:

Eerste keer zaaien 5 jaren 6 maanden geleden #76834

  • Koef
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Hi!

Ik heb een tijd geleden zaden gekocht via aliexpress (ja, ik weet dat de kans zeer groot is dat de kwaliteit ontzettend laag is, maar voor 2,50 kon ik het ook niet laten) en heb deze afgelopen week ontvangen. Ik moet me nog inlezen in de soorten die ik besteld heb aangezien ik in principe (nog) niks van bonsai afweet. Desalniettemin lijkt het me ontzettend leuk om hopelijk over een heel aantal jaren een paar mooie bomen te hebben.

Alvast mijn excuses als de ‘soorten’ die ik heb neergezet verkeerd of gewoon simpel vertaald zijn, maar de zaden die ik gekocht heb zijn:

Black pine (60 zaden) (luchtdicht verpakt)
Japanse vijf naalden Pine (50 zaden) (luchtdicht verpakt)
Pine (kan uit de advertentie niet opmaken welke soort) (100 zaden) (luchtdicht verpakt)
Japanse pine (30 zaden) (luchtdicht verpakt)

Chinese Elm (30 zaden)

Ceder (10 zaden)
Cedar (28 zaden) (geen idee wat het verschil tussen beide is)

Sakura (10 zaden) (luchtdicht verpakt)

Juniper (50 zaden) (luchtdicht verpakt)

Normaal gesproken zou ik per soort simpelweg een instructieschema volgen over het planten van de zaadjes maar ik vroeg me af hoe het zit met het seizoensverschil. Ik ga ervan uit dat ze ergens uit Azië zijn verstuurd. Moet ik hierdoor andere methoden gebruiken voor het planten van de zaden of maakt dit weinig uit?

Ook heb ik een vraag over de houdbaarheid van alle zaden. Als ik de luchtdichte zakjes openmaak moet ik natuurlijk alle zaadjes in 1x planten, Maar ik ben op dit moment niet echt van plan om 300 zaden tegelijk te planten. Zijn de luchtdicht verpakte zaden lang houdbaar, en zo ja; hoe lang?
En zijn de niet luchtdicht verpakte zaden net zo lang houdbaar als de luchtdicht verpakte zaden?

Verder zijn alle tips met betrekking tot het planten van de verschillende soorten zaden, grond die ik het beste kan gebruiken, bewateren van de gezaaide zaden etc. welkom!

Alvast bedankt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste keer zaaien 5 jaren 6 maanden geleden #76838

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
Kwestie van wanneer te zaaien doe je dit best wanneer je andere inheemse zaden zou zaaien. Seizoenen in Azie zijn hetzelfde. En de meeste zaden ontkiemen overal ter wereld als het lente is, of dit nu in september of maart begint.

Geen idee over de luchtdicht verpakte vraag. Ik zou nu zaaien wat je denkt nodig te hebben en volgende keer gewoon nieuwe kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste keer zaaien 5 jaren 6 maanden geleden #76840

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Je kan zaden mits droog bewaard volgens mij best lang bewaren ik heb dit jaar dingen gezaaid die ik t jaar daarvoor over had en die kwamen gewoon op waren niet ingeseald

Mijn zwarte dennen zaden heb ik gewoon droog in hun zakje in de koelkast gelegd tot het voorjaar en toen 24 uur geweekt en gezaaid bijna alles is opgekomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts