Onderwerp:

Metasequoia gezaaid 5 jaren 7 maanden geleden #76839

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Een paar weken geleden een boel zaadkegels geraapt onder 2 grote metasequoia/watercipres bomen. Heb er een heleboel zaadjes uit kunnen krijgen (zo'n 150). Het plan is om ze te verdelen in 3 delen en om 1 deel niet te stratificeren, 1 deel 4 weken en 1 deel 8 weken te stratificeren. Dit omdat ik op internet een heleboel tegenstrijdige informatie lees over al dan wel of niet te stratificeren. Ik zal in ieder geval nog tot maart moeten wachten met zaaien.

Ik kon het toch niet laten en heb 3 zaadjes op een mengsel van FB en cocopeat gezaaid met een dun laagje eroverheen, in de vensterbank gezet en vochtig gehouden. En jawel hoor, na 13 dagen komt er al 1 boven kijken.

Koude stratificatie dus toch niet nodig voor deze soort? Of toevallig een zaadje dat al een winter buiten heeft gelegen in de zaadkegel?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Stephan1991.

Metasequoia gezaaid 5 jaren 7 maanden geleden #76841

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Geen idee wat nodig is. Maar waarom saai jenze niet gewoon in een tray die je buiten zet. Nature knows..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Metasequoia gezaaid 5 jaren 7 maanden geleden #76894

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Ik wil graag testen bij welke omstandigheden je het hoogste ontkiem % krijgt. In de koelkast heb ik meer controle over de temperatuur. Ook kan ik ze dan eind februari binnen al laten ontkiemen. Ik ben het met je eens dat de natuurlijke gang volgen het beste is. Voor al mijn andere zaden doe ik dat ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren