Onderwerp:

Haagbeuken in volle grond 5 jaren 4 maanden geleden #77769

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Ik heb een 20-tal haagbeuken staan in volle grond die ik deze winter wil "onthoofden".

Voor het vervolg vroeg ik mij vooral af:

- Heeft een haagbeuk een penwortel?
- Zou ik volgende lente gewoon rond de boom steken of de bomen volledig uitgraven en opnieuw in volle grond zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Haagbeuken in volle grond 5 jaren 4 maanden geleden #77770

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ze hebben wel een penwortel ja....
Ik heb er ook een paar in de volle grond staan
Ik heb toen gelijk de pen wortel bij het planten verwijderd en ze op een stoeptegel geplant omdat ik ze kocht met blote wortels ze staan er nu 3 jaar in en ook elk voorjaar terug gezet tot de eerste tak om tapsheid en beweging te kweken dit voorjaar ga ik ze voor het eerst opgraven en wortels bekijken/snoeien en weer terug planten :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Haagbeuken in volle grond 5 jaren 4 maanden geleden #77771

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Een haagbeuk heeft geen penwortel.
Verplanten of afsteken hangt af van hoelang ze zonder verplanten in de grond staan. Als dat al enkele jaren is kan je ze beter verplanten en de wortels wat bijwerken. Zeker als ze al wat ouder zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Haagbeuken in volle grond 5 jaren 4 maanden geleden #77772

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Ze staan er al enkele jaren, ze zijn minstens 3m hoog. Dus ik ga ze dan in het voorjaar volledig opgraven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Haagbeuken in volle grond 5 jaren 4 maanden geleden #77774

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Ivan schreef : Een haagbeuk heeft geen penwortel.
Verplanten of afsteken hangt af van hoelang ze zonder verplanten in de grond staan. Als dat al enkele jaren is kan je ze beter verplanten en de wortels wat bijwerken. Zeker als ze al wat ouder zijn.


Hmm, wellicht dat die van mij dan twee wortel lagen hadden omdat ik er bij allen recht onder de stam een naar beneden groeiende wortel had zitten die ik weggehaald heb zodat ze op de tegel stonden met de wortels :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Haagbeuken in volle grond 5 jaren 4 maanden geleden #77800

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Hallo, ik ben al tijden aan het lurken hier, ga mij binnenkort maar eens introduceren, paar foto's, ambities en vooral vol energie door jullie verhalen en reacties. Ben helemaal 'begeistert'

ik plan en fantaseer al maanden over een mooi bos. Met haagbeuken want voor 15,- ben je al de man. En mos, mini-varens, rotsen, verhogingen, weglopend-verdwijnend kiezelpad...

Koop je haagbeukjes in een pot, dan hebben ze meestal geen penwortel. Door de manier van telen. Kocht zo'n pot van Intratuin met 10 stuks, nu voor 3,-, stammen 1-3 cm. Koop je voor een grijpstuiver, zoals ik meteen daarna, 'blote-wortels-plantjes'dan bestaan ze vaak vrijwel alleen uit penwortel.

Goh klink wel meteen als betweter, niet zo bedoeld!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Haagbeuken in volle grond 5 jaren 4 maanden geleden #77803

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Als men over penwortel spreekt gaat het niet zozeer over een 'gewone' wortel die recht de grond ingaat.
Sommige planten vormen een zeer dominante hoofdwortel, die in vergelijking met andere planten veel dikker is en (vooral) waarin veel voedingsstoffen voor de plant opgeslagen zijn. Zulke penwortel wegknippen verzwakt de plant gevoelig. Wortelsnoei moet dus doordacht gebeuren: in verschillende fases; als de plant al in evolutie voor hergroei in de lente is en de voedingsstoffen al terug in de circulatie zijn...
De eik is hier een typisch voorbeeld van.
'Gewone' bomen, waaronder de haagbeuk, hebben die groeiwijze niet zo sterk en men kan dus zonder veel gevaar de hoofdwortel insnoeien op een krans secundaire wortels. Rekening houdend met de bovengrondse massa die gevoed moet worden natuurlijk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher, Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren