Onderwerp:

Mogelijke bonsai van stek? 5 jaren 2 weken geleden #79702

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Gisteren heb ik als bedankje voor een bewezen dienst een stek van de Ribes sanguieum var. glutinosum (Rode Sierbes) in een plastic zakje gekregen van iemand met de opmerking "daar kun je vast wel een mooie bonsai van maken". Ik heb echter geen idee of deze soort daar überhaupt geschikt voor is en zo ja, hoe ik dat dan aanpak. Ik ben pas sinds eind vorig jaar met bonsai begonnen, ook dankzij een geschenk, dus mijn kennis is nog erg beperkt. Zie al wel een vage "S"-vorm die heel mooi zou kunnen worden. Heb de stek in een schoon potje gezet met speciale zaailing- en stekgrond en daarna wat water gegeven. Hoe pak ik dit aan? Wanneer zet je hem in de speciale bonsai pot, met welke grond? En wanneer ga je snoeien om de vorm te krijgen die je wenst? Heb op internet/ YT gekeken, maar daar werd ik ook niet echt wijzer van. Alle goede raad en hulp van meer ervaren bonsai liefhebbers worden bijzonder gewaardeerd, want het lijkt me heel leuk om dit voor elkaar te krijgen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mogelijke bonsai van stek? 5 jaren 2 weken geleden #79719

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Die "mooie" bonsai zal dan best een shohin formaat zijn! Je kan natuurlijk ook een relatief lange tijd= veel jaren nemen om in volle grond een dikkere stam en daarmee een groter formaat te bereiken.
Mijn advies: kweek deze stek op als een gewone potplant in gewone potgrond. Let erop dat de grond niet doorlopend zeer vochtig is, bemest goed zonder overdrijven en heb véél geduld.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mogelijke bonsai van stek? 5 jaren 2 weken geleden #79722

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Dank u voor de adviezen. Dat geduld hebben, daar had ik al op gerekend:lol: . Bij de weinige YT filmpjes die ik er over vond sprak men ook over de zaailing 3 tot 5 jaar laten groeien vóórdat men iets met de pre-bonsai aan kan vangen. Voor de rest kon ik er eigenlijk niet echt iets over vinden. De meeste YT etc. gaan over (pre-)bonsai die al op een leeftijd zijn dat er iets van gemaakt kan worden. Of over de zogenaamde "starters" pakketten. Vandaar dat ik mijn vraag hier weg legde. Moet ik verder nog iets doen, behalve de gewone verzorging om hem bv klein te houden o.i.d.? Of gewoon laten groeien en over een paar jaar voorzichtig vorm gaan geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mogelijke bonsai van stek? 5 jaren 2 weken geleden #79723

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hoe meer hij groeit hoe dikker de stam zal worden hoe meer je de boom belet om te groeien hoe langer het zal duren voordat je het doel bereikt.
Wel kun je wat gerichte snoei toepassen zo nu en dan om te voorkomen dat je omgekeerde tapsheid kweekt door takken die op gelijke hoogte ontspringen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts