Onderwerp:

Ficus Retusa planten 4 jaren 6 maanden geleden #82332

  • Raptor24
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedenavond,

Ik ben behoorlijk nieuw in deze hobby maar het lijkt me superleuk om er wat mee te experimenteren en dus vanaf het begin af aan te beginnen,
ik heb me al behoorlijk ingelezen hier op de website en het forum en merk dat er voldoende kennis aanwezig is.

Ik ben van plan om een Ficus Retusa te gaan planten omdat ik vrijwel overal lees dat dit een goede boomsoort is om mee te beginnen, ook heb ik gelezen dat ondergrond en de mix van potgrond in veel verschillende soorten komen.

Zou iemand mij advies kunnen geven over wat het beste is qua ondergrond en potgrond voor deze boomsoort en waar ik dit eventueel aan zou kunnen schaffen?

Meer tips en handigheidjes zijn natuurlijk van harte welkom aangezien ik er nog vrij weinig verstand van heb.

Met vriendelijke groet,

Raptor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Retusa planten 4 jaren 6 maanden geleden #82333

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hey,

Leuk dat je wilt beginnen. Zit je een beetje in de randstad oid? Dan zou ik bij Deshima bonsai langs gaan en daar wat persoonlijk advies halen. Ik denk dat een ficus niet per se een goed idee is. Die moeten in de winter binnen staan en dat is niet altijd makkelijk. Ze hebben veel licht warmte en vochtige lucht nodig. Er zijn veel makkelijkere bomen om als bonsai te houden, maar die moeten naar buiten.

Qua substraat.. Daar worden veldslagen over afgevochten. En in de praktijk werkt heel veel goed, maar is het afhankelijk van waar je boom staat, welke soort het is, en welke verzorging je kan geven. Dus geen eenduidig antwoord mogelijk..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Raptor24

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Retusa planten 4 jaren 6 maanden geleden #82334

  • Raptor24
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Onwijs bedankt voor je antwoord.

Ik was eigenlijk sowieso van plan om binnen te beginnen met het planten van een boompje, heb er buiten ook niet heel veel ruimte voor..

Toevallig woon ik heel erg in de buurt bij Deshima Bonsai dus zal eens kijken of ik komend weekend wat tijd vrij kan maken om even langs te gaan voor desbetreffende info, thanks!

Groetjes,

Raptor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Retusa planten 4 jaren 6 maanden geleden #82337

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Welkom en alvast wees gewaarschuwd het is een verslavende hobby ;)
In tegenstelling tot jelle denk ik dat een ficus een prima begin soort is ondanks het feit deze swinters binnen moet staan echter doet ficus het beter buiten zodra de temperaturen dat toelaten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Raptor24

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Retusa planten 4 jaren 6 maanden geleden #82351

  • Raptor24
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je antwoord Dennis!

Moet ik om te beginnen ook al letten op de ondergrond of is voorgemengde bonsai potgrond genoeg om zaadjes uit te laten komen en hoef je je pas bij het overpotten zorgen te maken over wat voor een ondergrond je gebruikt? En wat zou je bij de Ficus gebruiken voor ondergrond?

mvg,

Raptor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Retusa planten 4 jaren 6 maanden geleden #82354

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wat wil je gaan zaaien?
Ik zou ficus niet zaaien. Stekken gaat makkelijker, en je ligt zo een jaar vooruit. Over het algemeen geldt trouwens dat zaaien een heel lange route is. Ga zeker zaaien, maar ga ook aan wat oudere planten werken anders ga je de iteresse inde hobby erg makkelijk verliezen vrees ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts