Onderwerp:

Kweken vanuit zaad 3 jaren 9 maanden geleden #86810

  • Matthias_db
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
hey, ik zou graag vertrekken van zaadjes welke grondmix raden jullie aan? ik heb akadama, puimsteen,lavasteen , en bonsai aarde maar weet niet goed welke verhouding? en zonder bonsai aarde lijkt het mij te los?

verder heb ik nog een kleine eik dat nu in de grond nog staat maar dat ik wil verpotten welke mix gebruik ik hier het best voor? en kan ik deze nu nog verpotten?
alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Kweken vanuit zaad 3 jaren 9 maanden geleden #86811

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Hoi & welkom!

Tja, over grondsoorten is het halve internet al volgeschreven, ook hier. Ook over zaden, zaaien, stratifceren ed. Zou eens een avondje(of 2, of meer) gaan lezen. Hierboven bijvoorbeeld Technieken/ Uit zaad. Ligt natuurlijk ook aan de soort(en) die je wil kweken. Maar als het inheemse soorten zijn, waarom niet gewoon in de grond stoppen in je tuin en de natuur zijn werk laten doen? Dan ligt het najaar voor de hand, beetje vorst er over, hebben diverse soorten nodig en dan kijk je in het voorjaar.

Zelfs met de snelste groeiers ben je zeker 5 jaar verder voor er iets aan de klungelen is, op beetje voorvormen en wellicht penwortel verwijderen na. Maar dan heb je over 20-25 jaar ook wat! Dus tip van mede-beginner, koop ook wat plantjes uit het uitverkooprek etc, anders is het wel erg passief de komende jaren.

Succes en veel plezier!

Ow en die eik...zeker vanaf blijven tot in het voorjaar, net voor de knoppen open gaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matthias_db

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by tinusje.

Kweken vanuit zaad 3 jaren 9 maanden geleden #86812

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Om zaad te laten kiemen heb je absoluut geen "bonsai" grond nodig ( in welke vorm dan ook). Zaai gewoon zoals je altijd doet, verpot de eerste paar ( 5-10?) jaar in gewone (pot)grond, heeft totaal geen zin om (dure) bonsai grond/substraat te gebruiken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matthias_db

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren