Onderwerp:

nieuwe aanpak. Geduld versus quick wins 3 jaren 3 maanden geleden #88760

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Hello iedereen.

Ik heb als absolute beginner een aantal malsais met vraag voor advies op dit forum gezet. Ik ben alvast erg blij niet de grond in geboord te zijn door jullie, en zelfs nuttige tipgs te hebben gekregen. Waarvoor dank.

Ik was in eerste instantie redelijk blij met mijn malsais, die netjes buiten stonden, goede grondmix, aandacht en liefde zouden krijgen. Dat zullen ze nog krijgen, maar eerst gaan ze op jullie advies enkele jaren de grond in. Ik heb een zuidgerichte tuin van 10a dus dat lukt wel.

Vraag 1: waneer kan ik dat best doen, die malsais in volle grond planten?

Tot zover het GEDULD deel.

Deel 2 QUICK WINS: Ik heb enkele van julle draadjes gelezen en denk dat een andere quick win aanpak mogelijk is op basis van wat ik van jullie lees. Ik besef heel goed dat bonsai te maken heeft met geduld en nog eens geduld.

Maarrrrr ik wil graag op korte termijn wat experimenteren. Ik woon in een regio die zeer veel boomkwekerijen heeft (goede kleigrond). Nu zou ik dus op zoek gaan naar een aantal geschikte kandidaat-bomen om eens op los te gaan.

Mijn vragen:

- ik overwoog te gaan voor een juniperus, een ulmus en een acer.. Aangezien dit 'redelijk' makkelijke soorten zijn voor een beginner om wat op te experimenteren, dacht ik. Andere suggesties voor beginnerssoorten? Interessante varianten met oog op bonsai?.

- geschikte leeftijd en hoogte?

- Waar moet ik op letten bij het selecteren? Nebari vorm en stam? Ik ben vooral aangetrokken tot de hokidachi bezemstijl en chokkan opgaande stijl. Is ook het eenvoudigst om mee te beginnen denk ik dan.

- kan ik hen dan stevig insnoeien en zo ja, wanneer?

- Ik heb een aantal mooie bomen in mijn tuin staan, en heb eens goed rondgekeken. Zo heb ik een aantal leuke coniferen (soort onbekend), een hamamelis en een prunus die volgens mij best wel eens kunnen aangepakt worden via stekken van delen van de boompjes. De twee laatsten zie ik evenwel niet lang komen in de draadjes hier. Is daar een reden voor? Hebben ze te grote bladeren? Niet geschikt als bonsai?

Alvast hartelijk dank voor de feedback.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Linn01. Reden: was onvolledig

nieuwe aanpak. Geduld versus quick wins 3 jaren 3 maanden geleden #88761

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Lynn: goed bezig!

Wat je vragen betreft: eerst enkele tips. Vóór alles wat bonsai aangaat komt horticultuur, de kennis om je plant gezond te houden door dingen te doen die de plant op dat moment aankan. Wat doe ik waarom, of, waarom kan ik dit nu niet doen, of, als ik dit doe waarom reageert de plant dan zo,.... Dus, schaf je een paar gewone tuinboeken aan, lees je in waarom er wat gedaan wordt. Je kan enkel bonsai technieken toepassen op een gezonde boom, dus dat komt eerst.Kijk eens naar de tuiniers, tuinaannemers ed. Wanneer doen zij wat?

Zo wordt planten op naakte wortel vooral in de winter gedaan, omdat de boom dan stil ligt. Je kan je boompjes dus nu perfect uitplanten.

Je idee om naar een kwekerij te gaan is goed, maar ga als je daar bent naar de hoek waar niemand komt, of waar de planten staan die niemand wil. Meestal zijn dat de verwrongen gedrochten op leeftijd waar de gemiddelde klant zijn neus voor ophaalt, maar die voor ons fantastisch zijn. Ook een tip: zeg niet dat het voor bonsai doeleinden is, want dan zie je de eurotekens in de ogen van de verkoper. ( zeg verkoper, die half dode plant staat hier te verkommeren, ik zal hem voor 10€ van je overnemen -zie mijn topic over de juniperus die ik dit jaar kocht). Wat nu ook heel goed is zijn bvb de jonge Larixen op naakte wortel, een busseltje van 10 of 20 voor een paar euro. Leuk materiaal om op te oefenen, groeit snel.
Ideaal is boompjes van alle leeftijden: zaailingen, jaarlingen, bomen in volle grond, bomen die al wat verder staan in hun ontwikkeling,... zo heb je altijd wel wat te doen.

Ik weet niet van waar je bent maar je kan ook lid worden van een bonsai club, of misschien woont er iemand van dit forum in je omgeving.

Bedenk wel dat deze hobby zwaar verslavend is, voor je het weet staat je tuin vol

Edit: kijk ook eens rond in de buurt naar waar tuinaannemers aan het werk zijn voor tuinrenovaties, dikwijls worden er pareltjes van oude struiken uitgetrokken die je dan gratis meekrijgt.Hagen die uitgetrokken worden zijn ook een bron van interessant materiaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LucRoux.

nieuwe aanpak. Geduld versus quick wins 3 jaren 3 maanden geleden #88767

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hou er ook rekening mee dat loofbomen een paar jaar nodig hebben om interessant te worden. Met jeneverbssen kan je eigenlijk in een jaar al een leuke boom hebben staan.

Hou oo Danny ginkgo op facebook in de gaten. Hij is aan het opruimen en heeft HEEL interessante dingen de laatste tijd..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe aanpak. Geduld versus quick wins 3 jaren 3 maanden geleden #88774

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
zeer leuke boompjes en zeer interessante prijzen! Danny lijkt een leuke vent, ik ga zeker eens kijken. Dank voor de tip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Linn01.

nieuwe aanpak. Geduld versus quick wins 3 jaren 3 maanden geleden #88775

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
en is maar 30 min bij mij vandaan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe aanpak. Geduld versus quick wins 3 jaren 3 maanden geleden #88776

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Danny is ook zeer communicatief. Als jij hem aangeeft waar je naar op zoek bent, en welk budget je hebt, is er goede kans dat hij een paar opties heeft.

Hij werkt eigenlijk alleen op afspraak voor afhalen van bestelde bomen, dus een rondje lopen om te kijken of er iets leuks staat is (momenteel) geen optie. Als je gaat afhalen, kan je wel een rondje lopen, maar doelgericht, dus geen "toeristisch shopping bezoek".
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe aanpak. Geduld versus quick wins 3 jaren 3 maanden geleden #88777

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
In de FB filmpjes licht hij vooral de specialere, reeds afgewerkte (en iets duurdere) exemplaren toe met 'karakterkes'.

Ik denk dat ik beter af zou zijn met ruw materiaal, bv een iets goedkopere acer of juniperus die ik zelf nog enkele jaren onder handen kan nemen. Lastig om zoiets te bestellen op afstand vind ik.

Hij is een expert natuurlijk, maar iemand anders een boom laten kiezen is best lastig. Misschien wacht ik beter tot een toeristisch shopping bezoek, waarbij je rustig kan rondkijken, wel mogelijk is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe aanpak. Geduld versus quick wins 3 jaren 3 maanden geleden #88779

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 56
Stuur hem gewoon een mail en vraag of hij mss enkele startplanten zou kunnen klaarzetten waar je als beginner eens flink op te keer kan gaan. Weet ook te zeggen wat je budget is en welke soort je wilt.
Tom Haest kan je er zeker meer over vertellen. Hij is er zowat meubilair geworden de laatste paar jaar :P

Deze filmpjes bevatten goedkope startplanten.

Acer Buergerianum
www.facebook.com/100014559068046/videos/1020867815075178/

Juniperus
www.facebook.com/100014559068046/videos/1020225978472695/
www.facebook.com/100014559068046/videos/1020180151810611/

Ulmus
www.facebook.com/100014559068046/videos/1010243042804322/
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Fonz.

nieuwe aanpak. Geduld versus quick wins 3 jaren 3 maanden geleden #88782

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Mooi dat je het zo zegt, Jef.
Ik ga er gewoon graag, je leert maar door veel te doen en te zien.

Maar inderdaad, de filmpjes eens bekijken dat Jef deelt. En dan een mailtje sturen welke boom je interesseert.
Op vorige filmpjes passeren er ook nog interessant materiaal waar je kunt op oefenen.

Zeker als je wilt leren bedraden zou ik beginnen me Juniperus of larix. Acers zijn breekbaarder.

Wat niet wilt zeggen dat je geen ruwe acer kunt kopen en eventueel verpotten en dan even laten staan tot het najaar om dan te bedraden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe aanpak. Geduld versus quick wins 3 jaren 2 maanden geleden #88895

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Update:

deel GEDULD: acer, ulmus, cedrus en diverse pinii zijn op jullie aanraden vorige week de volle grond ingegaan. Hopelijk krijgen ze niet teveel last van mijn kippen die vaak ontsnappen en die egels, eekhoorns, kauwtjes en merels die mijn tuin onveilig maken.

vraagje hierbij: is het de bedoeling om hen gewoon rustig te laten groeien voor een paar jaar of dien ik hen toch elk najaar eens uit te halen om wortels etc na te kijken?

deel QUICK WINS: contact gehad met Danny (overigens een zeer vriendelijke en behulpzame vent), die het volgende stelde: 'In principe heb je materiaal vanaf een 50 tal euro. Voor de bezem stijl is het voor ons wat zoekwerk op de kwekerij wat er zich toe leent. Hoe hoger het budget hoe beter potentieel natuurlijk. Kan met alle loofbomen. Misschien best zelf komen kiezen binnen uw budget. Rondkijken wat er is en iets kiezen en ermee doen wat mogelijk is. '

redelijk rechttoe rechtaan advies lijkt me :P

Dus een uurtje rustig rondkijken zou toch mogelijk zijn, wat super is.
Ik zou loofboom met hokidachi of chokkan potentieel waar ik wat mee aan de slag kan.

Hoewel ze fragiel zijn, ben ik zeer aangetrokken tot de rechtopgaande rode acers. Op de filmpjes zag ik een paar leuke exemplaren.

Of toch eerder gaan voor een sterkere ulmus? Keuzestress...

alle loofbomen kunnen zegt ie... hebben jullie tips?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren