Onderwerp:

Stratificeren en kweek advies. 3 jaren 3 maanden geleden #88858

  • Skeffaaa
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi allemaal!!.....

Ik hoop dat iedereen een goed kerstfeest gehad heeft.

Ik heb voor kerst van mijn vriendinnetje een pakketje gekregen met zaadjes van 4 verschillende bomen.

de WoestijnRoos, Amerikaanse Sweetgum, Reuze Redwood, Rode Japanse Esdoorn en steenpijnboom.

Als eerste vraag hierover is dat bij al deze boompjes staat dat het boompjes zijn uit een warmer klimaat en dat ze geschikt zijn voor binnen. Maar volgens mij als ik op youtube filmpjes zit te kijken, of kijk in mijn "Bonsai Bible"van Peter Chan. Dan staan ze volgens mij juist altijd buiten. Mijn eerste vraag is dan ook of het wel klopt dat deze goed binnen gehouden kunnen worden?

(wil daaraan graag wel toevoegen, dat ik op het moment als een chinese iep, Carmona, Ligustrim en chinese peper binnen heb groeien die het allemaal goed doen)

De tweede vraag die ik heb, is dat er in de omschrijving van de boompjes vanuit de website staat dat de zaden van de Reuze Redwood en de Rode Japanse Esdoorn eerst 1 week in de koelkast moeten.
Als ik op internet gaat kijken naar het stratificeren van zaden komt er bijna altijd terug dat het meer dan een maand in de koelkast moet.
Daarnaast word op elke site praktisch anders uitgelegd hoe je dit proces op de juiste manier moet doorlopen. De website zelf zegt alleen zaden in de koelkast voor een week. De andere zegt in een zakje met stekgrond 2 maanden in de koelkast met het zakje goed afgesloten en de ander zegt weer in een zakje met gewone potgrond 3 maanden met gaatjes zodat de lucht eruit kan..

Aangezien ik meer vertrouwen in de reacties vanuit hier heb, vroeg ik me af of iemand me kon vertellen hoe ik dit het beste zou kunnen doen?

Mocht iemand nog andere tips and tricks weten met betrekking op het kweken van deze zaden of juist met het verzorgen van de boompjes ervan dan zijn deze ook meer dan welkom!

Alvast bedankt en ik kijk uit naar de reacties;D
Gr Kevin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stratificeren en kweek advies. 3 jaren 3 maanden geleden #88862

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou niet op de verpakking vertrouwen. Dat soort setjes zijn eigenlijk niet zo ideaal en zwaar aan de prijs voor wat je krijgt.

Woestijnroos niet, maar de anderen zijn allemaal soorten van gematigde klimaat, zoals ook hier gelden. ALS ze zaden een koude behandeling nodig hebben, dan is dat duidelijk langer dan een week. (De kou simuleert winter zodat de zaden niet in december al kiemen). Maar sommige handelaren slaan de zaden koud op en die kunnen meteen gezaaid..

Ik vrees dat het binnen opkweken niet eenvoudig zal zijn overigens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Stratificeren en kweek advies. 3 jaren 3 maanden geleden #88863

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 566
  • Ontvangen bedankjes 173
Woesteinroos is adenium, die kweek ik ook binnen, kunnen in de zomer overigens wel buiten maar onder de 15 graden stopt de groei. Ze accepteren de drogere binnen lucht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts