Onderwerp:

Beginneling met zaaien zoekt advies! 3 jaren 1 maand geleden #90115

  • BonsaiMori
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb zojuist een flink aantal zaden gekocht omdat ik graag meerdere projecten wil opzetten met verschillende soorten. Gekocht zaden zijn: Japanese white pine, American sweet gum, Europese lariks en Wild cherry.

Omdat niet alle zaden zullen uitkomen heb ik van alle zaden tussen de 50-100 stuks besteld.

Het enige waar ik me nu alleen echt op stuk gelezen heb is de grond waar het in moet. Er wordt van alles gemeld over verschillende soorten grond. De site waar ik besteld heb raad het aan om in kokos turf te zaaien, omdat deze van zichzelf geen voedingsstoffen bevat die "slecht " zouden zijn voor de schietende wortels na het ontkiemen. Andere zeggen weer gewoon potgrond met zand te mengen.

Wat ik eigenlijk wil weten is kan iemand mij een verhouding/mix aanraden waar hij/zij zelf ervaring en succes mee heeft geboekt?

Ook vroeg ik me af of het mogelijk is om ze gewoon binnen (raam op het zuiden) te laten opkomen en dan naar buiten te verplaatsen als het warmer wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginneling met zaaien zoekt advies! 3 jaren 1 maand geleden #90127

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Is ook een beetje afhankelijk van je eigenkeuze met wat je wilt gebruiken.
Heb zelf ervaring in zaaien in potgrond/zaai en stekgrond/ kokos turf/ vermiculiet/ en onorganish korrel substraat. Maar ze hebben allemaal hun voor en nadelen.

Ik zaai b.v. altijd mijn pepers voor in Kokos, maar moet ze na het kiemen al snel overpotten in echte potgrond, vanwege de reden wat je zegt dat er geen voeding in zit. Zelfde geldt voor zaaien in vermiculiet en onorganish korrel substraat. Dan moet je al snel met meststoffen aan de gang.
Potgrond is grof, en als het uitdroogt voor het vaak een plakaat, waardoor de zaden niet uitkomen of boven komen. Dus met potgrond altijd wat ruw zand toevoegen en eventueel de grove delen er uitfilteren.
Zaai en stekgrond bevat wel wat voedingsstoffen, maar over het algemeen moet je die ook snel verpotten als de zaailingen een paar cm groot zijn.
Je kan de bakken gezaaid buiten zetten, en dan lopen ze vanaf in het voorjaar uit. Dit doe ik zelf. Ook geen geneuzel met afharden erna.
Kan ze ook binnen opkweken, en half april met wat mooi weer naar buiten doen. Wel twee weken laten afharden buiten, dus eerst ochtend zon tot een uur of 11, en twee weken later naar hun permanente plek verhuizen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BonsaiMori

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginneling met zaaien zoekt advies! 3 jaren 1 maand geleden #90135

  • Fonz
  • Fonz's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 261
  • Ontvangen bedankjes 57
De Larix, Liquidambar en prunus kan je gewoon in zaai en stekgrond planten. Zie wel dat jet het stratificatieproces doorlopen hebt, geeft je een veel hoger kiem ratio.
Dennen laat ik meestal ontkiemen in een laagje rivierzand met een dikke laag "bonsai" substraat eronder. Maar hier zal de gewone zaai en stekgrond wss even goed werken :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BonsaiMori

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginneling met zaaien zoekt advies! 3 jaren 1 maand geleden #90137

  • BonsaiMori
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor de duidelijke antwoorden!

@rorror Ik ga het eerst maar eens proberen met potgrond vermengd met zand.
Is er nog een ratio die ik aan kan houden? dacht zelf aan 2 delen grond 1 deel zand?

@Fonz de dennen zaden dus zaaien in puur rivierzand bovenop bonsai substraat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren