Onderwerp:

Van zaad naar mame. Instructies gezocht 3 jaren 1 maand geleden #90347

  • erwinV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 1
Dag mensen,

Ik heb een aantal zaden ( pinus thunbergii, ginkgo) die uit zijn gekomen inmiddels. Ik wilde deze zaailingen als een zo klein mogelijke mame model gaan houden. Ik kan alleen nergens een set van stappen en instructies die ik hiervoor moet doorlopen.

Heeft iemand misschien een link voor me of kan iemand me vertellen wat ik vooral wel en vooral niet moet doen?

Mijn plan is om de pen wortel bij de beide soorten te verwijderen en ze daarna direct in een ondiep potje van 3-4 cm te plaatsen.

Ik las dat dit een bekende techniek was omdat de internodes kort zouden worden/ blijven en de boom sneller een oude look zou krijgen.

Ik weet ook van dat men eerst de boom hoog en dus ook een dikkere stam kweekt maar ik hoorde over deze techniek en het intrigeerde mij erg, ook omdat ik weinig ruimte heb en niet echt de mogelijkheid heb om een aantal bomen in grotere potten lang en dik te laten worden, dus lijkt ook een voor mij praktische benadering.

Zijn deze handelingen dan op zich al genoeg of moet de top van elk misschien ook genipt of iets mee gebeuren, om hoger worden te voorkomen. Daar zit ik nog wel mee

Vooral dit laatste vraag ik me af of dat misschien ook een stap is die men dan doet.

Hoop dat jullie me hiermee op weg kunnen helpen.

Bedankt en met groet,

Erwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van zaad naar mame. Instructies gezocht 3 jaren 1 maand geleden #90348

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Het eerste jaar moet je vooral ervoor zorgen dat de bomen in leven blijven. Dat is voor de meeste mensen al een opgave.

Mame zijn erg lastig om gezond te houden. Een maat groter is verstandiger als je net begint.

Er zijn veel geavanceerde technieken om toe te passen, zoals "zeedling cuttings" van den zaailingen. Echter, als je nog nooit een boom uit zaad hebt opgekweekt zou ikd at niet meteen proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van zaad naar mame. Instructies gezocht 3 jaren 1 maand geleden #90351

  • erwinV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoi, ja ik heb wel wat ervaring.

Ik heb een aantal JBP en tamarinde waarbij ik de 'seedling cut' heb toegepast. Bij de ginkgo wil ik dit niet doen.

Waar ik nu zo benieuwd naar ben is hoe ik deze, dus of seedling gecut of gewoon de penwortel verwijderd, in een kleine container kan opgroeien.

Ik vraag e hierbij dus af wat de precieze technieken zijn om de groei in de lengte in toom te houden. Of gaat dit vanzelf, door een ondiepe pot? .. als dat zo is dan hoef ik verder niets eraan te doen :)

Groeten,

Erwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van zaad naar mame. Instructies gezocht 3 jaren 1 maand geleden #90352

  • erwinV
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 1
.. dus moeten misschien de eerste spruiten al genijpt worden of een dergelijke techniek om het uitlopen in lengte dus tegen te gaan. Ik kan hier nergens iets over vinden. Ik zeg mame, maar zal wel iets uitlopen to een shohin maar klein en kort is mijn idee omdat ik dus geen ruimte heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van zaad naar mame. Instructies gezocht 3 jaren 1 maand geleden #90353

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 174
Je kan door de boom in een kleine pot te houden deze ook heus wel klein houden, je zal dan wel genoegen moeten nemen met een slanke boom want verdikken zal lang duren. Voordeel is wel dat je geen grote snoeiwonden krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Van zaad naar mame. Instructies gezocht 3 jaren 1 maand geleden #90364

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts