Onderwerp:

3 eikjes 3 jaren 1 dag geleden #90597

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb gisteren 3 jonge eiken op de kop getikt.
Hebben jullie tips voor me hoe hier mee verder te gaan?
Ze staan in gewone aarde, dus de eerste stap zal verpotten zijn of in de volle grond zetten, al wil ik er toch graag minstens een van de 3 in een trainingsbak zetten.

Ik heb hier verschillende vragen over die mee zullen bepalen hoe ik deze boompjes ga aanpakken:
- Verdikt eik snel of traag?
- Mag ik verwachten dat er nog nieuwe (lager gelegen) takken op de stam gevormd zullen worden?
- Kan van een eik een geloofwaardige slanke bonsai gevormd worden? Of een kleine?

De eerste eik is onderaan 3cm dik, de tweede 2,5cm en de derde minder dan een cm.
De laatste is nu nog dun genoeg om in een leuke vorm te bedraden. Maar langs de andere kant is hij zó kaarsrecht dat het misschien wel leuk is hier ooit een bezemsteel van te maken.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 eikjes 3 jaren 18 uren geleden #90599

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een eik in de volle grond kan van jouw planten naar 10cm dik in 3-5 jaar. Dus, KAN heel snel verdikken. In een pot heb ik niet veel diktegroei gezien.

Als je een goed gewortelde eik op 10cm afkapt komen er overal takken omhoog. Dus bij goede topgroei krijg je zijtakken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 eikjes 2 jaren 11 maanden geleden #90648

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
Je kan een eik klein houden:


Deze word dan niet zo snel dikker, boompje is 9 a 10 jaar maar stam is maar een vinger dik.
Voordeel is wel dat je geen grote snijwonden hebt..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 eikjes 2 jaren 11 maanden geleden #90652

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ook niet elke boom moet per se dik zijn vind ik, als hij maar in verhouding is.

Ik zou graag een van deze boompjes al in een pot zetten.
Fijne vertakking lukt wel denk ik. Worden de blaadjes ook klein genoeg voor een kleine bonsai?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 eikjes 2 jaren 11 maanden geleden #90659

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 553
  • Ontvangen bedankjes 170
Is nog niet zo klein als ik zou willen, de vertakking moet ook fijner worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 eikjes 2 jaren 11 maanden geleden #90663

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik lees hier net in een ouder topic dat een eik niet zo geschikt is voor bezemstijl. Waarom is dat?
Dan kan ik in de stam van dat kleine geval misschien toch beter een beweging plooien ipv dit recht te laten om naar bezemstijl te werken.

Ook las ik daardat de penwortel verwijderen riskant is ivm opgeslagen reserves. Hoe pak ik dit dan best aan?
Is dit afhankelijk van de hoeveelheid fijne worteltjes die er zijn buiten de penwortel?
Misschien een stuk ervan verwijderen en bv binnen 2 jaar de rest?

In nog een ander topic las ik dan weer dat de penwortel er voorlopig beter aan gelaten wordt omdat de stam dan sneller verdikt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 eikjes 2 jaren 11 maanden geleden #90664

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930
Kan wel als bezem opgekweekt worden, er zijn alleen veel mooiere soorten die n veel fijnere vertakking krijgen. En das wel zo mooi bij een bezem.
Over die penwortel zou ik me bij dit soort boompjes niet zo druk maken, dat geldt meer voor oudere bomen . Die kan er dus rustig af. Op dat moment zal de nebari zich beter ontwikkelen dan wanneer je dat niet doet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

3 eikjes 2 jaren 11 maanden geleden #90936

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb nog een vraag ivm het laten verdikken in volle grond.
Het snelste zal waarschijnlijk zijn om hem ongeremd te latenngroeien en op een bepaald moment de stam in te korten en de nieuwe leader weer ongeremd te laten groeien. Maar:
- dan krijg ik een grote snoeiwond. Heelt dit mooi bij eik?
- dan zullen zij waarschijnlijk serieus de hoogte in gaan, wat niet zo gewenst is in mijn compacte tuin.

Wat zijn de alternatieven?

1) Nu al inkorten boven een takje dat ik als nieuwe leader kan laten groeien. Dit zal een kleinere snoeiwond geven die ook al sneller kan beginnen helen.
Maar dan vrees ik dat de leader sneller zal dikke dan het onderste deel zodat dit ten koste van de tapsheid zal gaan. Dit zag ik al gebeuren bij mijn acer pseudoplatanus. Of valt dit te compenseren door op het onderste deel de zijtakken ongeremd te laten groeien?
Deze methode zal waarschijnlijk het snelste gaan en voor een zigzaggende stam zorgen (verandering van richting bij elk 'stem cut'.

2) de top er uit knippen en alle zijtakken ongeremd laten groeien, zodat dit voor verdikking en tapsheid zorgt. En eventueel elk jaar de zijtakken afknippen en nieuw gevormde zijtakken weer ongeremd laten groeien. Deze methode zal waarschijnlijk trager gaan en voor een rechtopgaande stam zorgen, maar minder grote snoeiwonden geven en compacter te houden zijn.

Zie ik dit juist en wat zijn jullie ervaringen met deze methoden (liefst met eik)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 eikjes 2 jaren 11 maanden geleden #90937

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Je zou deze boompjes ook in pot kunnen houden.
Dan even een zaailing ergens uit de grond trekken en die in de tuin planten om daar de komende jaren mee te experimenteren.
Dan kan je deze boompjes houden, en leren snoeien voor fijnere vertakkingen etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

3 eikjes 2 jaren 11 maanden geleden #90973

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ben sowieso van plan om er minstens één in een pot te houden. Mogelijk alle 3, maar dan zullen ze waarschijnlijk niet meer noemenswaardig verdikken.
Maar ik weet niet of dit per se nodig is.
Zoals eerder gezegd, vind ik niet dateen bonsai altijd dik hoeft te zijn. Ik kan bv van een een slanke bonsai proberen maken en van een andere een kleine bonsai.
Maar is het mogelijk om bij eik de bladeren en fijne vertakking dan in verhouding te krijgen? Daar heb ik geen idee van..

Verder niemand die iets heeft te vertellen over bovenvernoemde manieren om in volle grond op te kweken? Dit zou me niet enkel voor deze eikjes, maar ook alle andere projectjes in volle grond verder helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts