Onderwerp:

Ik wil beginnen, maar weet niet hoe 3 jaren 2 weken geleden #90646

  • Elwinflaman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Ik zou graag willen beginnen met een bonsai, maar ik weet niet goed hoe. Het liefst zou ik er een maken vanuit een zaad, maar ik heb al gehoord dat dit vele jaren kan duren. Daarom leek het mij een beter idee om een jong boompje te kopen / vinden in de natuur en deze vervolgens te vormen(?) tot een bonsai. Is dit laatste haalbaar voor een beginner, en zo ja, welke boomsoorten zouden hier geschikt voor zijn. Hij zou ik een pot in op het balkon komen te staan, of binnen, afhankelijk van wat het beste is voor de boomsoort in kwestie.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Groetjes,
Elwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik wil beginnen, maar weet niet hoe 3 jaren 2 weken geleden #90647

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Beste Elwin,
als je wil beginnen en verder geen ervaring hebt met iets van bonsai, kan je het beste een gemakkelijke soort nemen.
Als je een loofboom wil:
Zelkova
Ulmus (liefst de inlandse, en geen import)
Carpinus betulus
Cotoneaster
Als je een confeer-achtige wil
Larix
Juniperus chinensis
Juniperus media blaauw

Ga zeker niet van start met het doel van een bonsai die je wil binnen zetten. Bomen groeien buiten, als je een bonsai voor binnen wil eindigt dat 9 van de 10 met een dode bonsai.
Verder kan je best de nodige beginhulp zoeken in een lokale club, nu met corona ligt dat wat moeilijker, maar nu even snel uitleggen hoe je dan verder te werk moet met een boompje is veel te complex om hier in één bericht uit te leggen.
Groten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik wil beginnen, maar weet niet hoe 3 jaren 2 weken geleden #90650

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Je kan 20 mensenlevens spenderen op Youtube en dit en andere fora lezen. Maar om te beginnen is een boek misschien een idee, bijvoorbeeld boek van Harry Tomlinson. Ik vond een paar boeken een mooie aftrap van deze verslavende hobby.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik wil beginnen, maar weet niet hoe 3 jaren 2 weken geleden #90651

  • tinusje
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 29
Kom net op Bonsai Nut een artikel tegen:

www.bonsainut.com/threads/how-to-be-a-su...nsai-beginner.48994/

Nog niet gelezen maar ga ik zeker doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik wil beginnen, maar weet niet hoe 3 jaren 2 weken geleden #90653

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Hoeveel ervaring heb je met 'tuinieren' of met 'huiskamer planten'.
Als je b.v. van één van de twee al een paar jaar ervaring hebt, dan heb je teminste al een basis. Maar als je b.v. nooit een kamerplant in leven hebt gehouden dan ga je een uitdaging krijgen.

Naar welke kant wijst het balkon?? En heb je voor in de winter b.v. een raam op zuiden, als je voor een 'indoor' zou kiezen? Licht is één van de belangrijkste dingen om een plant/bonsai in leven te kunnen houden, anders is de winter te donker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik wil beginnen, maar weet niet hoe 3 jaren 2 weken geleden #90656

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
- vergeet indoor bomen: 99% van de beginners heeft problemen ( lees dode bomen)
- vóór alle “bonsai”acties komt botanische kennis, zonder die kennis kan je het vergeten.
- had ik al gezegd indoor bomen te vergeten( bestaat trouwens niet, een indoor boom)
- ga naar een planten centrum zoals intratuin, schaf je daar een goedkoop Chinees ulmusje aan, plaats die buiten en probeer die eerst eens een jaar te laten overleven
- leer ondertussen het internet van buiten; maw er zijn hoooooooopen filmpjes te vinden op YouTube, er zijn hier op onze site online lessen te vinden,.....
-... geen indoor..... enfin je snapt het plaatje ondertussen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik wil beginnen, maar weet niet hoe 3 jaren 2 weken geleden #90661

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Of probeer een Serissa. Die komt de winter binnen wel door in bijvoorbeeld de slaapkamer, als je maar geen koukleum bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik wil beginnen, maar weet niet hoe 3 jaren 2 weken geleden #90666

  • Klinten
  • Klinten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 18
Zoals al gezegd koop inderdaad eens bij een tuincentrum of bonsaiwinkel een goedkoop boompje.
Vermijdt inderdaad de soorten die ze aanduiden als indoor bonsai. Dat is iets wat niet bestaat ze horen nou eenmaal buiten.
Geschikte soorten zijn al eerder genoemd.
Vraag aan kennissen en vrienden of ze nog wat planten hebben staan die je kan gebruiken of graaf ze zelf uit (op het goede tijdstip)
En probeer zoveel mogelijk info te verzamelen door bijv. internet en boeken.
Laat je vooral niet uit het veld slaan als iets mislukt of doodgaat in het begin. Dan zoek je de oorzaak en is meteen ook de reden dat er gezegd word koop of zoek en goedkoop boompje.

Nog iets belangrijks ik heb een paar van mijn bomen ook op het balkon staan de rest in een tuin, maar het is wel belangrijk waar je balkon zit.
De mijne ligt op het zuiden met niet teveel hoge gebouwen eromheen veel licht en zon dus.
Veel balkons zijn niet geschikt vanwege hoge gebouwen eromheen of aan de verkeerde kant dat er weinig licht kan komen.
En wat ook niet werkt is als de gebouwen eromheen als windtunnel fungeren ,vinden planten ook niet leuk. Maar te weinig luchtcirculatie is ook niet goed. Lastig wel.
Oh en vogels duiven enz houden van op en tussen je bomen zitten om lekker hoog om zich heen te kijken......
Allemaal dingen waar je minder bij na hoeft te denken dan een tuin.

Het balkon wat ik gebruik kan trouwens tegen de muur bizar warm worden. toen het 30 graden was vorig jaar gaf de thermometer op t balkon vlakbij de muur in de zon 47 graden aan dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden.

Naja genoeg info, Je kan pas echt beginnen als je een boompje hebt dus zou zeggen ga er een halen en succes met je nieuwe hobby!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik wil beginnen, maar weet niet hoe 2 jaren 11 maanden geleden #91087

  • Look
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 8
Een boom leeft en moet buiten staan om de bio klok op tijd te houden via de zon en de maan.

Een tropische boom staat ook buiten, wij verkrachten planten binnen.

Mijn advies ga naar een bonsai vereniging, en wat Luc zegt klopt, je hebt groene vingers nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ik wil beginnen, maar weet niet hoe 2 jaren 11 maanden geleden #91094

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

devriesman schreef : Of probeer een Serissa. Die komt de winter binnen wel door in bijvoorbeeld de slaapkamer, als je maar geen koukleum bent.

Mocht je een serissa willen, ik heb er één te koop staan. Het is mijn enige boom die ik heb die winterbescherming nodig heeft.
Ik heb hem dit jaar net weer verpot en als je die zoveel mogelijk buiten zet gedijt die goed. Hij staat alleen in de winter in mijn veranda 's nachts, en ook overdag als het beneden de 5° is. Ik heb hem al meer dan 10 jaar, dus is ook al afgehard en min of meer gewend aan onze temperaturen.
€160 inclusief de pot. (handgemaakte Diluca schaal:) )
Staat goed te groeien nu, ik zal er nog een oudere foto bijdoen waarop je beter de takkenstructuur ziet.

Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren