Onderwerp:

een marco buijsmannetje doen 2 jaren 11 maanden geleden #91142

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
OK bedankt Marco dat is genoteerd voor de verpotting in de vroege lente 2022 :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

een marco buijsmannetje doen 2 jaren 11 maanden geleden #91413

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Snoei toegepast. Is dit overeenkomstig uw instructies sensei Marco?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

een marco buijsmannetje doen 2 jaren 11 maanden geleden #91422

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
als ik deze foto als uitgangspunt neem dan zie ik een startplant met een rechte, saaie stam. Ook de vertakking die er nu nog opstaat vind ik er niet echt lekker op staan.. Daarom zou ik nog een stapje verder in de snoei gaan: terugsnoeien tot de onderste splitsing en de twee overgebleven takken wat omhoog bedraden. Zie de schets hieronder. Maak hierbij de wond wat hol en zorg dat de wond een strakke, cleane wond is, zodat ie mooier geneest. Vergeet niet de wond af te dekken met een goeie wondpasta, die cambiumvorming bevordert. Met een paar jaar kun je zo een leuke basis opkweken die alleen maar leuker wordt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

een marco buijsmannetje doen 2 jaren 11 maanden geleden #91423

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Dat is een duidelijke instructie master marco, waarvoor mijn hartelijke dank. Zo begrepen voeren wij uit. Nog steeds het goede moment om een dergelijke ingrijpende operatie uit te voeren nu?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

een marco buijsmannetje doen 2 jaren 11 maanden geleden #91426

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Linn01 schreef : Dat is een duidelijke instructie master marco, waarvoor mijn hartelijke dank. Zo begrepen voeren wij uit. Nog steeds het goede moment om een dergelijke ingrijpende operatie uit te voeren nu?

Hey Linn01, ik weet niet waarom je dat soort termen van 'sensei' en 'master' gebruikt, maar van mij hoeft dat niet perse hoor. :-) Ik ben gewoon n normaal (tenminste zo zie ik mezelf) persoon die boompies leuk vindt!
Het kan prima nu, in mijn optiek. De bast zit nu wel wat losser, dus gebruik scherp gereedschap.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Linn01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

een marco buijsmannetje doen 2 jaren 11 maanden geleden #91427

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Terminologie was maar n grapje hoor Marco. Neemt niet weg dat jij ervaring en inzicht te bieden hebt op het vlak van mallsai naar bonsai. Bedankt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

een marco buijsmannetje doen 2 jaren 4 maanden geleden #93382

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
update. Wanneer kan ik die ingrijpende V-vorm snoei best toepassen? Dank!


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Linn01.

een marco buijsmannetje doen 2 jaren 4 maanden geleden #93384

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
hmm, mijn antwoord is niet heilig, maar ik zou het doen in het vroege voorjaar, net voor het dik worden van de knoppen. Waarom? Omdat dan de bast niet megavol zit met water zodat er risico is dat het deels wat loslaat tijdens de snoei- actie. En waarom niet eerder? Omdat er dan zo kort mogelijke periode zit tussen het de snoei en het begin van het herstel. Dit begint dus als er weer loof groeit en de sapstroom dus op gang gekomen is... Ook kun je er voor kiezen om de bestaande vertakking tot enkele cm lang terug te snoeien. Dat blijft lastig om te beoordelen vanaf n foto.

Ik vind hem trouwens wel op een flink nat mengsel staan, Dit lijkt mij 100% akadama, in een fijne korrel (ongezeefd?). Ik zou daar ook wat aan veranderen..

Misschien ook n leuk topic (mocht je hem niet kennen), van een Zelkova van mij, vanaf afgezaagde stomp, tot n Bezemstijl:
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1619...-hokidachi-2?start=0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

een marco buijsmannetje doen 2 jaren 4 maanden geleden #93385

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26

Marco buijsman schreef : hmm, mijn antwoord is niet heilig, maar ik zou het doen in het vroege voorjaar, net voor het dik worden van de knoppen. Waarom? Omdat dan de bast niet megavol zit met water zodat er risico is dat het deels wat loslaat tijdens de snoei- actie. En waarom niet eerder? Omdat er dan zo kort mogelijke periode zit tussen het de snoei en het begin van het herstel. Dit begint dus als er weer loof groeit en de sapstroom dus op gang gekomen is... Ook kun je er voor kiezen om de bestaande vertakking tot enkele cm lang terug te snoeien. Dat blijft lastig om te beoordelen vanaf n foto.

Ik vind hem trouwens wel op een flink nat mengsel staan, Dit lijkt mij 100% akadama, in een fijne korrel (ongezeefd?). Ik zou daar ook wat aan veranderen..

Misschien ook n leuk topic (mocht je hem niet kennen), van een Zelkova van mij, vanaf afgezaagde stomp, tot n Bezemstijl:
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1619...-hokidachi-2?start=0


hm die optie om takken terug te snoeien naar enkele (2 of iets meer?) cm lijkt me wel een goede suggestie. De V chop leek me al wel wat drastisch (maar niet onmogelijk). Heb daar gewoon de ballen niet voor vrees ik :)

Mengsel is 60% Akadama en 40% lava , gezeefd maar weliswaar erg fijne korrel (2,5-3 mm). Die ga ik in voorjaar vervangen door grovere korrel want blijft inderdaad te nat. .De fijne korrel ga ik proberen een jaartje te drogen, opnieuw te zeven en te hergebruiken in een mix met grovere korrel (jaja niet enkel de Nederlanders kunnen overdreven zuinig zijn)

Tnx voor de link Marco!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

een marco buijsmannetje doen 2 jaren 4 maanden geleden #93388

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

Marco buijsman schreef : hmm, mijn antwoord is niet heilig, maar ik zou het doen in het vroege voorjaar, net voor het dik worden van de knoppen. Waarom? Omdat dan de bast niet megavol zit met water zodat er risico is dat het deels wat loslaat tijdens de snoei- actie. En waarom niet eerder? Omdat er dan zo kort mogelijke periode zit tussen het de snoei en het begin van het herstel. Dit begint dus als er weer loof groeit en de sapstroom dus op gang gekomen is... Ook kun je er voor kiezen om de bestaande vertakking tot enkele cm lang terug te snoeien. Dat blijft lastig om te beoordelen vanaf n foto.

Ik vind hem trouwens wel op een flink nat mengsel staan, Dit lijkt mij 100% akadama, in een fijne korrel (ongezeefd?). Ik zou daar ook wat aan veranderen..

Misschien ook n leuk topic (mocht je hem niet kennen), van een Zelkova van mij, vanaf afgezaagde stomp, tot n Bezemstijl:
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1619...-hokidachi-2?start=0


Leuk en inspirerend topic om door te nemen.
Knap resultaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts